Fredagssaus

Categories Reise

Reklame | TTL


FØLG BLOGGEN HER

 

Drita på fredag?

Kose seg ved gullrekka, eller i godt lag med lystige venner? Lystige venner med ærlige utsagn i de sene kveldstimer? Koseprat. 

Fredagskos

 

 

Vega utenfor Brønnøysund

I dag har jeg hittil en flott fredag, men dagen fredag er en vanskelig dag for mange. Fredag er begynnelsen på fri. Fredag er dagen som begynner dagene vi kan gjøre akkurat som vi vil. For noen startet planleggingen ev denne fredagen allerede på onsdag. For andre går planleggingen helt automatisk fra uke til uke. Helgefylla ligger i kulturen vår. Vi kan nesten gå så langt som å si at vi er født med helgefylla i H&R.

Derfor skal jeg konsentrere meg om å ikke drikke akkurat nå, og ut dagen. Noen er nødt til å ta en time av gangen i begynnelsen og det er helt greit.

Hvis jeg, når kvelden nærmer seg, opplever at selskapet jeg skal på kan bli slitsomt for meg, ringer jeg å melder avbud. Det er nok av unnskyldninger jeg kan bruke for å melde avbud. For min egen del sier jeg det bare som det er. 

Hvis jeg i kveld, begynner å assosiere gullrekka med ost og vin, driter jeg i gullrekka for i kveld. Er det noe der jeg ikke vil gå glipp av, kan jeg det senere på nett. Jeg fyrer istedenfor på Netflix; HBO, Viaplay, en bok eller musikk. Uansett hva, gjør jeg det jeg føler meg tryggest med i dag.

 

Vega

Så i kveld skal jeg gjøre akkurat sånn som jeg vil, ikke sånn som jeg synes jeg burde. Jeg burde ingenting.

I morgen kan jeg drikke meg så drita jeg bare vil, men ikke akkurat i dag og ikke akkurat i kveld. For en ting er helt helt sikkert. Jeg er alkoholiker, og hvis jeg tenker for langt fremover, blir jeg deppa av tanken på og ikke drikke. Jeg kan ikke kvitte meg med min største kjærlighet sånn helt uten videre,

Tenk om jeg ikke kan drikke på neste ferie!? Tenk om ikke J og jeg kan kose oss med vin i alderdommen på Playa del Hurramegrundt?! Hvis jeg tenker mer enn en dag av gangen, oversettes det fort til: “Jeg skal aldri drikk mer”. Det har ikke vi råd til å tenke, vi kan ikke tenke “aldri” om vår største kjærlighet. Så i dag skal jeg ikke drikke, i morra skal jeg ligge under bordet å gurgle hvis det er det jeg vil. En irrasjonell, men allikevel våt drøm.

Jeg skal dra på med en oppgave til for meg selv:

Jeg skal legge meg selv til side.

Hver gang jeg blir litt irritert på andre rundt meg i dag, så skal jeg ta en liten runde innom meg selv for en helsjekk.

 

Vega

Denne helsjekken tar meg bare et par sekunder.

Jeg skal sjekke, om den jeg er irritert på egentlig har noe særlig skyld i min følelse. Kanskje, bare kanskje, finner jeg ut at det er meg det gjelder. Kanskje personen som irriterer meg ikke har gjort noe galt? Kanskje det bare er jeg som er sliten? Sliten, deppa, utafor og litt på siden. Hvis jeg i dag spanderer denne to sekunders turen innom meg selv før jeg lasher ut mot andre, kanskje jeg finner ut nettopp det: at det var meg selv alt kom fra i dag.

Kanskje den andre bare gjorde sitt beste på sin måte?

Hvis den andre i tillegg viser seg å være en drittsekk, så skal jeg la det ligge.

Drittsekker kan jeg ikke styre, de får ture frem som de gjør, så skal jeg ta meg av mitt. Hvis jeg er sinna på Ole fra Fredrikstad, for noe han gjorde for 10 år siden, kan du være ganske sikker på at Ole fra Fredrikstad, akkurat i dag, gjør noe helt annet enn å tenke på meg. Derfor lar jeg det like godt ligge. Ole fra Fredrikstad får holde på med sitt. Så tar jeg meg av mitt jeg, som i dag er å ta noen indre servicer hver gang jeg retter dårlig energi mot de rundt meg.

En av mine favorittoppgaver til meg selv, ja, pluss at jeg ikke skal drikke i dag da… skal du?

Tusen takk kjære Vega kommune, for at jeg fikk komme til dere med mitt foredrag! Tusen takk for at dere ville snakke med meg!

 

 


[email protected]

5 kommentarer

5 thoughts on “Fredagssaus

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.