Foredragsturne på Juliemåten – Krystallklart

Categories Reise

Reklame | TTL


FØLG BLOGGRN HER

 

Har du hørt om Neandertaleren Bjørn?

Nei?

Ikke jeg heller, men jeg føler at jeg kjenner ham.

Det var Bjørn som fant det første gresstrået med morroeffekt skjønner du. Neandertaleren Bjørn synes gresstrået han fant en dag han var alene på jakt var så digg, at han bare måtte ha det hele tiden! Ikke for det, Bjørn så ikke at han hadde noen grunn til å slutte med sin geniale oppdagelse, det var jo gøy må vite!

Joa, han ble ganske redd av det – nå og da, men gresset hjalp tross alt hver gang han brukte det. Litt kjipt i etterkant kanskje, men da var det jo bare å stappe i seg litt mer?

Prostitusjon er verdens eldste yrke

Visst nok? 

Men du, hvis prostitusjon er verdens eldste yrke, vil jeg glatt påstå at rus er:

Verdens eldste hobby og fritidssyssel.

Det er ingen tvil om at de fleste av oss har mye til felles med Neandertaleren Bjørn. De fleste av oss liker å ommøblere hjernen. Og det gjelder deg også – du som ikke er avhengig. Ommøblering av hjernen er i utgangspunktet gøy. 

 

På vei til Øksnes, Vesterålen

…før det blir et rent H for den det gjelder og de rundt personen. Vi slutter ikke av at du vil det.

Og hvis rus er en så gammel hobby, er det da noen poeng i, at jeg i mine foredrag, eller forum som jeg liker å kalle det, forteller deg “min grusomme historie”.

NEI!

Den historien er like gammel som Neandertaleren Bjørn. Neandertaleren Bjørn og jeg har kanskje forskjellig utgangspunkt og forskjellige familier. En av oss er fattigere eller rikere enn den andre. En av oss kommer fra en Container og en fra et velmøblert hjem.

Men vet du hva, vi har akkurat den samme driften når det kommer til rus. Vi er avhengige og vi må ha det uansett hvor vi kommer fra. Bjørn og jeg er av samme ulla.

Så derfor, derfor er det ditt spørsmål som står i fokus når jeg holder foredrag. Og, ja – du kan godt få historien min også – hvis du spør meg om den.

Du tør ikke å snakke høyt i forsamlinger sier du?

Null problem. jeg har telefonen min på scenen. Du får telefonnummeret mitt mens jeg holder på, så det er bare å bombandere meg med det velkjente fenomenet SMS!

Det fungerte ypperlig i Mo i Rana i går

 

 

 

 

Det fungerte også ypperlig for Barnevernet i Namsos dagen før.

Vi konsentrerer oss om det rommet vi er i, om det er deg som pårørende, deg som er rusavhengig, deg som er nyskjerrig, deg som er fagperson eller Nav og Barnevernet. Vi gjør det du vil, og vær ikke engstelig, jeg driver alt.

Har jeg et manus?

Selvfølgelig har jeg et manus, jeg er skuespiller – vi må ha struktur.

De beste dagene jeg har er allikevel de dagene hvor du ødelegger manuset mitt mest mulig!

 

 

 

 

 

 

 

 


[email protected]

4 kommentarer

4 thoughts on “Foredragsturne på Juliemåten – Krystallklart

  1. Så fint du reiser rundt sånn og gir din dose Julie- moro, for den tror jeg er viktig for noen og enhver. Rus-avhengig eller ei. Alle kan ha godt av den tror jeg 🙂 Stå på<3 Jeg henger med, fra nede i sør 🙂

  2. “Men du, hvis prostitusjon er verdens eldste yrke, vil jeg glatt påstå at rus er:
    Verdens eldste hobby og fritidssyssel.”
    Tja hvorfor ikke.Jesus gjorde jo visstnok vann til vin,og derved skapte da tidens første vin monopol (Mang en alkoholiker har nok misunt ham den evnen)
    Alexander den store var nok og heftig bruker av Alko. Men han døde jo ganske ung.Så du får velge om du vil ta han med i beregningen.
    Men trangen til en eller annen form for rus ligger nok innprentet i gene våre. Men hva vi velger for å oppnå den effekten dopamine gir oss, er nok diskutabelt. Lykke til med turneen din..
    PS Ansikt uttrykket ditt ,kunne antyde du ikke har tiltro til kapteinen av skuta du er på ;o)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.