Hun drakk seg ihjel, hvorfor det?

Categories Blogg

Jeg kan fint sette meg inn i hvorfor noen (eller mange egentlig) drikker seg ihjel. Jeg kan føle det på meg, og jeg kan fint klare det selv. Men kan jeg sette ord på det? Det vet jeg ikke.

Drivkraften er enorm. Hvis jeg ikke har en god nok grunn  og et godt nok mål, drikker jeg meg ihjel. Min grunn kan virke liten, men det er mer enn nok for meg. Jeg har skrevet om det før og det er sikkert frustrerende å lese det, fordi det virker så lite: HER

Jeg kjenner en som driver på med det, drikke seg selv rett i graven, dere vet – KIM.

Kim begynner å dra på årene. Kim har voksne barn som aldri har blitt truet med barnevernet. Selv om barnas sjeler er fullstendig knust, ser ikke Kim det. Kim har en jobb som ikke kan mistes – statlig ansatt. Kim er alene nå og har egentlig ingen annen trussel hengene over seg enn sitt eget liv, Kim ser ikke det heller. “Dessverre” er organene intakte, dessverre fordi jeg noen ganger tenker at en sviktende lever hadde skremt Kim nok. Det er liksom Kim og Ozzy Ousbourne tenker jeg ofte. Medisinske mirakler.

Jeg hadde ikke sluttet selv uten at jeg hadde hatt en personlig grunn som var stor nok. Jeg er egentlig som Kim selv. Hvorfor skulle jeg det? Ingen av oss kan se for oss et liv uten rus. Og vi skjønner ikke at det kan ha noe for seg før vi har prøvd ordentlig. Ser du den? Vi vil ikke prøve og kan ikke se det før vi har prøvd. Hvis jeg hadde vært Kim – som ikke har noen overhengende trusler over seg, så hadde ikke jeg heller sluttet – og truslene, de må komme fra en selv, gå til en selv å gå rett inn i hjerterota.

I dag blir det Retretten på meg igjen – der lærer jeg hele tiden mer om hvorfor jeg ikke burde dø for tidlig. Hvis du vil være med og ikke tør å gå alene, så tar jeg båten fra Nesodden kl 08.40. Hvis du ikke vil vise deg for meg, så kan du luske etter. Hvis du bor i Oslo, så går jeg fra Aker Brygge og opp bak Det Norske Teater  hvor Retretten ligger, mellom kl 09.30 og 10.00. Du kan ta følge med meg eller gå selv. Du kan sende meg en sms på 993 44 741, så venter jeg på deg. Du trenger ikke å gjøre det i dag, du kan gjøre det i morgen, eller i overimorgen eller en annen dag. Du trenger ikke å gjøre det i det hele tatt, men da… ?

I dag føler jeg meg stygg, feit og jævlig. Det er en annen sykdom jeg har og det hjelper ikke med fine ord fra andre mennesker. Men jeg har en grunn og et mål. Jeg skal ut av denne døra uansett!

Du er velkommen til å utvide dette innlegget med kommentarer <3

 

9 kommentarer

9 thoughts on “Hun drakk seg ihjel, hvorfor det?

  1. Jeg har også en Kim i veldig veldig nær familie. Min Kim mistet sin veldig medavhengige kone for for ett år siden. Nå drikker han for seg selv ,og jeg tviler på at du møter han på din vei til Retretten i dag. Men en dag…..
    Ha en god dag. Jeg er på vei til å stable min dag på beine så bra jeg kan i dag 😉

  2. Jeg har hatt en som Kim i familien min og jeg tenkte på dette når jeg leste bloggen din. Du har en ærlig og bra måte å skrive på og du gir meg noe å tenke på. Takk for at du deler

  3. Anonym: Noen ganger – eller alltid egentlig, så blir jeg så frustrert av at vi ikke kan vise de andre hvor bra det blir på andre siden. Men jeg vet det jo, jeg trodde ikke på det selv. Det høres jo bortimot “frelst” ut. Veldig synd det der!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.