Et utømmelig tema?

Categories Blogg

Hver morgen våkner jeg opp og tenker: nå kan jeg da umulig ha noe mer å skrive om? Så går det et par minutter og der! Der detter det ned i hodet. For dette er nesten et utømmelig tema? Litt fordi “vanlige” mennesker ikke skjønner hvordan vi fungerer og litt fordi aktive rusavhengige er angrepet av det samme. Og ikke minst fordi det handler om hjernen. Rus er hjernen (Amygdala).

Det er akkurat som om denne driften opptar hele hjernen og alt annet blir sekundært. Men vet du hva? Det vil en aktiv rusavhengig være helt uenig i, hvis de ikke er opptatt av å slutte, da tar vi det litt til oss – litt. De fleste vil sette piggene ut hvis man sier noe sånt og komme med alle de strofene jeg har skrevet før. Spesielt denne første her:

Jeg jobber!

Så:

Jeg er flink i jobben min og jeg er aldri syk! (Ikke så rart hvis man liker jobben sin og drikker bort sykdom?)

Så privat:

Pøh! Jeg tar meg av barna mine og de mangler ingenting!

Og en haug med lignende setninger.

Og siden det ofte faktisk er noe sant i det, blir man parkert. Med disse argumentene kommer man ikke videre. Den rusavhengige gjør derimot det – med rusen sin.

Sannheten er, som vi ikke finner ut av selv før vi har vært edru lenge, at den tar alt. Hele planleggingen av dagen går med på mengde og åpningstider. Rus er hjernen, rus er følelser og følelser er hjernen (du kan se det i den røde linken over her). Selv om det ikke er medisinsk korrekt å si, sier jeg, på grunnlag av min egen følelse, at rus er hele hjernen når det står på. Nesten umulig å kjempe mot?

I dag bærer det til Gol for å holde foredrag, man avlyser ikke “showet” på grunn av litt sykdom;) Jeg skal prøve å ta deg med!

 

Nå har jeg ikke flere bilder av meg selv, så du skal få en rose.

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Et utømmelig tema?

  1. Jeg er også ganske så fasinert over hvor mye disse tankene overtar hjernen våres.. hvor mange tanker som skal tenkes.. for tankene må tenkes ferdig fra alle de ulike vinklene… før de er tenkt ferdig.. og jeg tror vel aldri vi blir ferdig ettersom det også kommer nye vinkler og ikke minst ny infor og kunnskap 🙂 stor klem på deg i dagen:)

  2. Ordene dine treffer meg rett i hjertet! Jeg har så sinnsykt mye å jobbe med, men kjenner en sinnsykt forløsende kraft i å lese hva du skriver. Jeg heier på deg og gleder meg til å følge deg på reisen videre!

  3. Jeg sliter ikke med rus, drikker ikke. Men gjorde da jeg var yngre, 20-30-åra, som alle andre. På fest. På et punkt ble jeg bare lei det også, hva det gjorde med både meg og andre. Jeg liker egentlig ganske godt den jeg er som “bare meg”, uten endringer, så jeg trives godt på fest også uten noe som helst 🙂 Jeg liker FOLK, og jeg liker måten du skriver på, og for meg liker jeg å lese blogger til folk som gir litt av seg selv. Så jeg vil nok like bloggen din uansett. Ha en fin dag du 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.