Jeg tør bare ikke å leve! Jeg vil dø!

Categories Blogg

Lekser Retretten ANGST

På den første siden i kladdeboken jeg bruker på ANTA-kurset har jeg skrevet ordet GRENSELØS (Rita Nilsen sa ordet i begynnelsen og det satt seg). Jeg synes det beskriver den grunnleggende kjernen av oss rusavhengige. Jeg er iallefall ikke i tvil om at jeg er GRENSELØS.

ANGST

Der ja, der kom angsten min på dagsorden. Den som er så vanskelig å beskrive. Det er egentlig bare å si “jeg har angst”, så skjønner mange hva man mener uten å kunne si noe mer enn det. 

Den altomfattende fylleangsten er en ting, ja den er jævlig. Nå er den borte for min del, men noen ganger sniker den seg inn igjen og det er vel vanlig angst det da? Jeg har angst for postkassen og angst for å ta telefonen, men den er også ganske grei: jeg skylder fremdeles millioner av kroner og millioner er ingen overdrivelse.

Vent litt, vet du hva? Jeg ringer like godt Lindorff med en gang, der har jeg sikkert en helt egen avdeling som venter på meg og det – det er ikke fordi jeg er favoritten deres. Skal vi se:

 

 

Sånn, det var deilig. Dæven, nå blir det ikke mye igjen i kassa! Det burde jeg ha gjort før.

NEI

Jeg burde ikke ha gjort det før, for jeg hadde overhode ikke fått det til! Jeg kan love deg at det blir ett økonomisk hælvete nå. En kabal av telling og kroner, og det hadde jeg ikke klart å ta innover meg tidligere i edruskapet (man kan forresten få hjelp til det, jeg tok det bare ikke selv. Hvis du vil ha hjelp, kan du begynne HER. Bare ring å spør!) 

Det tok (for meg) ikke så lang tid å få det helt fortreffelig som edru, men det tar veldig lang tid å få hode på rett plass. Som ny-nykter vil man gjøre alt på en gang. ALT SKAL SKJE NÅ! Og som en “vanlig” person ville sagt: det går ikke an. Og det er helt greit. Slapp av, det går kanskje sakte fremover, men det går fremover, og så lenge vi holder oss edru blir det bare bedre. Jada, jeg vet at det ikke høres troverdig ut, men sånn er det bare.

Men hva er angst?

Angst er følelser. Angst er hukommelse. Angst er tidligere dårlige erfaringer. Angst er traumer. Hva er traumer? Traumer virker som et stort ord med store hendelser. Det er nødvendigvids ikke det. En traume er en negativ hendelse i fortiden. En bortvendt rygg? En avvisning? En mor eller far som ikke var tilstede? Pick and choose. Og selvfølgelig de større tingene.

Vi får ikke egentlig angst av det vi tror: av det vi gjorde i går, av nabo’n, av CIA eller av telefonen der og da. Vi får angst av at vi har erfaringen fra før av. Noe skjedde en gang tidligere i livet som ligner på det som skjedde nå. En del av hjernen – AMYGDALA, husker uten og reflektere, den husker ALT, også i blackout. Jada, jeg vet at jeg har sagt det tidligere, men se på den røde linken, den er faktisk ganske spennende. 

Hva gjør vi rusavhengige da? Vi går direkte til løsningen: en drink eller 15. I vår erfaring løser nemlig ikke ting seg, ting blir som regel verre og det blir vår regel. Sånn sett er hukommelsen (eller Amygdalaen) nådeløs. “Vanlige” mennesker vokser på seg erfaringen til å takle det, gå gjennom det og løse det. Vi vokser på oss å ruse det bort, for så og få det samme om igjen, ruse det bort, få det sam… ruse oss b… få det s..  også en gang til.

Vi blir sinte og retter det mot andre. Hva er det egentlig som skjer når vi blir sinte?

Vi undertrykker noe annet, og det må vi tenke oss om for å finne ut av hva er: Sårbarhet – det er hva vi egentlig vil vise, men erfaringen vår sier at det ikke lønner seg, det blir brukt mot oss. Vi undertrykker også:

Frykt

Skam

Ømhet

Trist

Å bli lurt

Det er ikke så rart at vi blir ridd av angst, alkohol er grenseopphever nummer 1

Tør du ikke å gå på dansegulvet sier du?

Ta deg en drink eller fem og kvelden er din. Jeg kan love deg at den var min. Den var typisk minminminmin… ANGST!

Dette var omfattende å beskrive, så bare spør eller kom på retretten og få det inn, det er spennende det!

Lekse nr 4 kan du lese HER

Veldig koselig om du vil følge meg, den eneste måten å gjøre det på er å gå inn og like denne siden: FB. Håper vi ses der!

 

 

14 kommentarer

14 thoughts on “Jeg tør bare ikke å leve! Jeg vil dø!

  1. eiheks: Så bra:))) det er så spennende å være der. Dette var andre runde for meg og det kommer inn fra nye vinkler hver gang. Hodet tar mot ting på forskjellige måter støtt og stadig. Tusen takk heksa:)))

  2. Dette var sykt bra skrevet. Sliter med angst selv og klikker meg ofte inn på innlegg om angst, men folk skriver bare det samme. Dette var mer opplysende om hva angst faktisk er. Kan bare si at du ikke er alene og vi må bare kjempe oss videre og opp og fram…

  3. Oi! En verden jeg ikke er helt kjent med, er kjent med angst men ikke avhengighet (til rus hvertfall). Takk for at du deler, det er lærerikt 🙂 Og veldig tøft av deg !!!

  4. Anonym: Tusen takk!
    Ja, det hjelper virkelig å lære om sånne ting. Sette det i riktig rekkefølge og rydde opp litt i hjernen. Jeg er utrolig glad for at jeg har funnet det kurset der:)))

  5. Guro:
    Takk for fine ord Guro! Etter å ha vært edru en god stund, blir temaet veldig spennende, røre litt i hjernebarken. Og angst er jo et stort tema i seg selv:)

  6. Takk for at du deler! Jeg er så syk av angst. Jeg klarer ikke mer. Har prøvd alle medisiner! Jeg har ligget i maaange år! Store traumer! Fått lite hjelp. Går nå privat. Ingen hjelp. Kan ikke være mor, kone etc. Føler med deg og alle med angst.

  7. vært veldig intressant om du tok et bilde av de skribleriene du har der bak på vegge, ser kreativt ut 🙂

  8. S: Ungdomsdør;) Det fyker en del fjortiser rundt i huset her som mener at alt er greit under oppussing. Hvis jeg tar nærbilde av den døren havner jeg i kasjotten, Makan;)))

  9. Linnea: Kjære Linnea <3 <3 <3 Beklager at jeg ikke svarte deg før nå, det boblet litt over her. Hvis du vil snakke litt så bare ta kontakt (all info står under fanen OM på bloggen her). Det er nesten umulig å takle angst alene!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.