SS?

Categories Blogg

Lekser, Retretten  SKYLD OG SKAM

Åhh jeg er så… TEIT! Ticks. Fy f.. brystet fryser over, iskalde kniver roterer sakte under stramme ribben, NE..h! …Fah.. Hvorfor kan jeg ikke bare.. Orker ikke! Bort! Sove? …går ikke…

Jeg husker ingenting fra i går, men jeg kjenner det igjen på hele kroppen – jeg har driti meg ut i oppadgående storm… Åhhh… kast.. dynen funker ikke, den vil ikke hjelpe meg.. det må bort! Det demrer… Jeg… Nei faen… jeg slo mamma…

Skyld og Skam.. Angst

Det var tross alt for mye angst over lang tid – 30 år på fylla som til slutt gjorde at jeg fikk nok. Fylleangst er vel en kjent sak? Ja, man trenger vel ikke å være alkoholiker for å ha vært innom den? Så langt i fra.

Rusavhengighet er ikke mystisk, det er bare deg ganger 50. Når du føler deg glad, deilig, sexy, dum, teit, utilstrekkelig, opplagt, sliten. Vi har jobber, vi trener, vi har barn og vi har hytte på Hafjell. Vi er akkurat som deg og det er ett ord som skiller oss: avhengighet – og konsekvensene det medfører. Vi driter oss loddrett ut i årevis gjentatte ganger og det medfører Skyld og Skam. Du som ikke er avhengig kjenner selvfølgelig også på Skyld og Skam – ergo, ikke mystisk.

Den blir bare mye sterkere når den kommer daglig, det kjennes ut som eksistensiell angst, og da er det ikke vanskelig for oss rusavhengige å få legen til å skrive ut en pille eller to, så har vi løst det også. Vi tror faktisk at f.eks depresjon er tilfellet selv. 100 %.

Angsten for hva man sa eller gjorde i går, angsten for at man er så uoverkommelig teit at det ikke finnes noen hverken over eller ved siden. For meg ble det nok, selv om det ikke blir det for alle. For det finnes jo en enklere og bedre løsning? En saftig, sterk, duggfrisk, sprudlende vodka cola!

Og så på’n igjen i morgen, men det skal vi ikke tenke på nå, for nå skal vi kose oss (dessuten skal jeg ikke være like dum i dag som jeg var i går).

Også drar vi den en gang til…

 

 

Hva er egentlig Skyld og Skam?

Tanken går til to berømte SS’er for det føles nesten sånn.

Skam rammer selvbilde, mens skyld knytter seg til handlinger

Skyld = handling

Hva jeg har gjort

Skam = Psykisk

Hvem er jeg? Jeg er gal! Jeg er dust! 

Derfor er det viktig når vi nyktrer opp å skille skammen fra skylden: Vi er ikke våre handlinger, men det vi gjør kan være dårlig.

Rus og avhengighet. Avhengighet er en sykdom, jada,  bare diskuter det. Sånn

…hjalp diskusjonen? Ble alle rundt deg plutselig friske og lykkelige? Så flott.

 

Vi trigges av en situasjon, av et sted, av været, av nesten hva som helst. Av 17 mai?

Vi tar en drink (eller hva du nå måtte foretrekke av rus), og fordi vi er avhengige taper vi med en gang. Det du ikke kan stille opp med når hjernen slår inn, det kan du ikke kjempe mot. Vi gjør mange ting i rusa tilstand som vi ikke kan stå for som edrue personer. Og det er hva vi til syvende og sist er: personer, mennesker.

Så hva føler vi oss som med all skylden og skammen vår?

OUTSIDERE

Hmmm.. enormt mange outsidere som vandrer rundt på denne kloden?

 

Du er ikke avhengig selv om du oppførte deg som en drittsekk i går nei? Ok bestem deg da: enten så er du bare full av faen eller så er du rusavhengig. Nå, hva sier du?

Har jeg løsningen på dette for deg? Nei. Det er en omfattende jobb som du må gjøre helt selv, og du må dessverre være mer enn villig nok til å gjøre den.

Og vet du hva? Inntil du gjør den jobben kommer du til å fortsette å skylde på alt og alle rundt deg for at du har det vondt. Det er faktisk helt vanlig, vi gjør det alle sammen når vi er aktive, til og med uten å være klar over det selv. Det er utrolig digg å slippe, det kan jeg love deg;)

 

Jeg vet ikke hvor jeg har hørt det sist;

“Hvem er et menneske og ikke skyldbevisst?”

Hvem er et menneske som ikke vet

at han bør frykte all rettferdighet?

Spør meg om “skyld”! Det er et grusomt ord

Enhver er skyld i alt som skjer på denne jord!

I blygsel skal du snu ditt ansikt bort:

Hva en har syndet, har vi alle gjort!

                                            Jens Bjørneboe

Alt med beige skrift i dette innlegget er tatt fra Rita Nilsens bok Veien frem går først tilbake. Skaff den!

Det var lekser for i dag, de var vanskelige å uttrykke så bare spør – det farger saken:)

Lekse nr 3 om angst kan du lese HER

 

Veldig koselig om du vil følge meg, den eneste måten å gjøre det på er å gå inn og like denne siden: FB. Håper vi ses der!

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “SS?

  1. Det er så inn i hampen midt i øyet. Rett på og umulig å komme utenom. Hvis jeg ønsker å bli konfrontert. Men hvis jeg ikke er der, seiler dette også forbi som skvaldrende bekkesus. Kanskje til en dag det rinner en i hu.
    Du skriver så levende, Julie! Og dette du har begynt med nå – legge det inn i en faglig ramme gjør at dette, som du skjønner allerede at må bli din neste bok, må bli pensum for alle som skal jobbe med mennesker det kan tenkes at har rusproblematikk på dagsorden. Jeg noterer og leser både to og fire ganger. Jeg er fascinert av mennesket Julie og forfatteren Julie! <3

  2. Solveig: Det er veldig vanskelig å gjette seg til hva andre (utenfor hodet mitt;) synes er interessant, så tusen takk for at du viser meg hva du tenker Solveig!

    En bok til ja! Haha… jeg tror iallefall jeg skal drive på med dette, hjernen vår. Det er veldig spennende!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.