Hei jeg heter Julie og…

Categories Blogg

Lite notat 16 okt 2016: det var dette innlegget i KK som fikk hele ballen til å rulle og som til slutt ble boken “FYLLIK”. 

… jeg er alkoholiker. Det var aldri rart for meg å si det høyt, fordi jeg visste det. Jeg har visst det siden jeg var 21.  Jeg ville bare ikke gjøre noe med det, for…

Dette er et innlegg jeg har skrevet for KK.no. Hvis du vil lese resten, kan du klikke HER.

Derimot, har du klikket deg inn fra nettopp KK.no og har spørsmål eller trenger litt hjelp, vil det være meg en glede og svare deg. Du kan f.eks. kommentere i dette innlegget eller gå til kontaktinfoen min som ligger på denne nettsiden under: Kategorier -> OM -> Kontakt. Det er bare å fyre løs:)

Ha en super dag

Klem fra meg:)

P.S Til dere som ikke har sett denne bloggen før: koselig at dere stikker innom. Her inne er det mye tullball også, mest fordi jeg synes vi trenger det en gang i blant, tullball altså;)

Copyright KK.NO (er det ikke det man skriver a?)

 

41 kommentarer

41 thoughts on “Hei jeg heter Julie og…

  1. Fantastisk godt skrevet, gratulere som spaltist i KK. Blir fast KK leser fra nå av.

  2. Et velskrevet og flott innlegg om hvordan ting var, og hvordan det er nå :o))
    Veldig mange er vel av den oppfatningen av at når det gjelder rusmidler, stoff, så begynner man å bruke det for at familieforholdene er håpløse. Det er jo ikke sånn! Når det gjelder alkoholen så har jeg ofte hørt folk som diskuterer temaet og sier, skjønner ikke hvorfor vedkommende bare ikke slutter..
    Da jeg festet for fult en gang på 80 tallet, så var jeg oppe i et faretruende høyt konsum av drikkevarer selv for at det skulle være en vellykket fest, å det var i god stigning oppover og oppover oppover…….. Til slutt satte jeg på nødbremsen, for jeg skjønte hvilken blindvei jeg hadde kommet inn på. Det samme forholdet har/er det til sigaretter og godis, når jeg først hadde/har begynt er det ikke så lett å slutte! Det er vel derfor jeg bærer rundt på mer enn burde gjøre tenker jeg.

  3. Vera Lynn: Ja, den derre “kan du ikke bare slutte” fører jo ingen steder, med noe egentlig. Det er rart når folk sier sånt i våre dager. Det eneste jeg kunne ønske var at det var lettere å vise andre aktive hvor bra man får det, men det er nesten umulig. Ærlig talt, så trodde jeg jo ikke det selv heller. Gøy på ferie liksom??? Ikke pokker! Men det blir det.

    Så bra at du kan sette på nødbremsen! Det er vel det mange ønske seg:)))

  4. Kjenner godt igjen det med å ikke skjønne hvorfor folk skal dele 1/2 flaske vin, det er jo helt merkelig. Skal man dele må det ihvertfall være en 3 liter.
    Jeg kan heller ikke skylde på forhold i familien. Jeg tror heller at det er fysisk betinget. Dette problemet har fulgt slekten lenge. Noen av oss takler bare alkohol svært dårlig.
    Jeg har ikke sluttet å drikke. Men jeg begynner å bli lei av angsten og stresset og bakfylla.
    Jeg mener, jeg kan godt gå flere uker uten å drikke. Men begynner jeg å drikke, så drikker jeg til det er tomt. Og er det tomt smaker det kanskje godt med en joint for å slappe av.
    Men som sagt, jeg begynner å bli lei av det som kommer etterpå

  5. 🙂 flott historie og godt skrevet,, håper mange kjenner seg igjen så får fler ønske om et bedre liv, Go Go Julie- sees plutselig !

  6. Kjære Julie,
    Jeg kan simpelthen ikke sitte og lese ordene dine uten å reagere..
    Jeg er målløs, dypt rørt og full av respekt for at du åpner ditt hjerte og deler din historie og dine tanker med oss andre
    Det krever sitt mot å konfrontere folk med sin historie slik som du gjør det og især her i dette landet hvor konflikter helst skal unngås -og hvor det å si sin mening og ‘skeie ut’ er veldig tabu.
    De fleste av oss ser det jo, på tross av konfliktskyheten. Man ser når folk sliter.
    Jeg har sett deg. Helt siden barna våre var små har jeg lagt merke til deg.. Av og til sett deg godt brukt og sliten (og kanskje fyllesyk?) og tenkt at du så ut til å ha det veldig vanskelig.. Men jeg har aldri turdet å ta kontakt, kanskje fordi jeg var redd for ikke å kunne håndtere det jeg eventuelt ville møte.. Jeg vet ikke..
    Men da jeg møtte deg sist på foreldremøtet på steineren ble jeg glad og veldig lettet.
    Du ser så bra ut!
    Tusen takk for at du deler dine kloke og hjertelige ord og tanker med oss andre!
    Vær så snill å fortsette med det 🙂
    ❤️ Louise

  7. Vilken modig artikel! Vældigt fint skrivit och vilken førebild du ær før andra som har det vanskeligt. Skønt att du mår bættre. Jag ønskar dig all lycka till vidare.

  8. Hei Julie.
    Sykt bra skrevet.
    Sitter og leser dette og små ler for meg selv, hva skal folk med en halvflaske vin liksom😊
    Som en “drikkebror” så er jeg dypt impontert over veien du har gått..
    Keep up the good work.
    God grant me the serenety.

  9. Veldig bra skrevet og skulle tro jeg hadde skrevet det selv, bortsett fra at jeg er mann. Jeg drakk ikke i uken, men alt som betydde noe var fest og fyll i helgene. Det som faktisk reddet meg og fikk meg til å drikke mindre var gress. Så i stedet for å drikke meg dritings så nipper og hygger jeg meg med myye mindre alkohol og er litt fjern og fnisete… Man husker alt, har det like gøy, gjør ingen dumme ting og kan stå opp mye tidligere uten å være fyllesyk.
    Synes fremdeles det er like gøy med fest og moro, men uten den samme fylla lenger…

  10. Veldig flott at du er så åpen, det godt å lese om den innsikten du har fått etter behandlingen.
    Min mann er periodedranker, og etter å ha fått kniven på strupen er han nå til behandling.
    Først la han seg inn for familiens skyld, men nå tror jeg han er der for sin egen del.
    Han skal utskrives fredag, og jeg er veldig spent på hvor fint vi kan få det i sammen.
    Ønsker deg alt det beste 🙂

  11. Hei!
    Så fantastisk fint at du sier det høyt:)
    Det betyr mye for mange mennesker som skammer seg, har det vondt og føler seg verdiløse. Jeg så på meg selv som et svakt og dårlig menneske som ikke mestret noe alle andre tilsynelatende gjorde. Hva slags menneske var jeg egentlig, som ikke engang klarte å være en skikkelig pappa, fordi jeg drakk. Men det går an å gjøre noe.
    Bra jobba og takk for at du sier det høyt. Vi trenger det:)
    Michael

  12. Godt skrevet Julie! Kjenner meg godt igjen i “ikke et glass vin heller ikke 1 gram kokain helt umulig hva faen skulle jeg med 1 gram kokain Det holdt jo ikke lengre en til første dobesøket på morgen..GRATTIS med spalteplass juhuuu❤😉😘🎂

  13. Tore Martin Helgesen: Takk Tore Martin, men jeg er langt forbi slitinga:) Hadde nok ikke hatt styrke til å være i dette med det slitet man må gjennom. Man vet jo ikke, kommer det en dal så er det flott å vite. Tusen takk for at du leste:)))

  14. Hei Julie, jeg heter Dagfinn og jeg er alkoholiker, korka flaska høsten -99,og livet som nykter blir fortsatt bedre og bedre :-). Jeg satte stor pris på å lese din historie, den traff blink for å si det sånn. Og jeg mener det er viktig å stå fram; det kan hjelpe noen helt klart, jeg husker godt det hjalp meg (og det hjelper meg fortsatt). Lykke til videre, en dag av gangen. Mvh Dagfinn

  15. Klinke: Hei igjen Klinke:) Fytirakkern for en storm det har vært rundt hodet mitt hehe, hadde ikke regna med det, det er jo så mange som går ut med sånt. jaja;)))
    Men det er jo akkurat som du sier, det er sånn det er. Hvis du blir klar for å slutte, eller lei nok med andre ord, så får du sende meg en mali. Ha en super dag:)))

  16. Sjur S Hansen: Takk skal du ha Sjur:) Det ble et sent svar nettopp på grunn av det. Mange har tatt kontakt. Mange har også ringt Trasop, der jeg la meg inn og bedt om hjelp. Det er jo helt fantastisk:)))

  17. Louise Halkjær Pedersen: Vi kan nok regne med at du har sett meg sliten pga av det ja;))) Nå er det heldigvis så fjernt for meg.
    Beklager sent svar, men det ble jo en storm uten like. Jeg følte ikke at jeg kunne sitte å bare trykke “Like” på FB med dette temaet, så jeg har svart på alt jeg har sett iallefall. Det store er jo at mange har bedt om hjelp! Mange har ringt Trasop også, der jeg var innlagt, helt fantastisk! Vel, nå ses vi jo;)))

  18. Jon: Ja, dere har “litt” å slite med Jon:) Mange har bedt om hjelp nå. Jeg håper virkelig de som er rundt deg kommer seg dypt nok ned fort. Hvis du vil prate litt kan du bare ta kontakt på mail eller ringe meg. All infoen min ligger under KONTAKT på denne siden:)

  19. Hei jeg heter …… og er alk: Yes. Trasop fortalte at mange har ringt. Her også. Det ser ut som jeg fikk forandret litt av det som går an å forandre. Bare litt;)))

  20. Medavhengig: Dette blir spennende:) Dere kommer til å møte en stor overgang begge to og det er ikke sikkert de første ukene bare blir enkle. Jeg håper jo det da:)))
    Hvis du vil ha noen råd kan du kontakte meg på mail eller telefon. All infoen ligger under KONTAKT på denne siden. Man får endel opplæring på Trasop når det gjelder medavhengige også. Lykke til!

  21. Dagfinn Kolberg: Ja livet er jo kjempegøy! Hvem skulle trodd det:)
    Nå er det mange som har bedt om hjelp og råd på mail og Trasoppklinikken fortalte meg at de har fått en hel hag med telefoner. Det er jo helt fantastisk!
    Tusen takk og lykke til Dagfinn:))) Og vi forandrer bare det vi kan forandre… 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.