Stikker du folk?

Categories Blogg

Reklame | Adlink

Jeg ble tenkende litt på det i går fordi jeg ble “stukket” litt med ord og setninger selv.

Først tenkte jeg: “Lurer på om de vet at de stikker?”
Så tenkte jeg: “De ordene de har stukket meg med nå, er vel de ordene de vanligvis stikker med?”

MEN DU! Så kom den viktigste tanken min.
Stikker jeg selv enda???
For egentlig, så er det jo ikke noe poeng i å stikke folk for og få frem poenget sitt, og jeg tror at vi for det meste ikke er klar over at vi gjør det.

Jeg bestemte meg tidlig for å ikke si visse ting foreldrene mine sa til meg:
“Nå skuffer du meg Julie”
“Skam deg”
“Slutt med dette tullet”
“Jeg har ikke tillit til deg lenger”
“Vennligst … det og det …”
Og selvfølgelig: Alltid og Aldri.
Det er sikkert noen fler.

Det jeg mener er, selv om jeg i mitt liv har bestemt meg for å ikke si visse ting som stakk meg, sier jeg sikkert ting jeg ikke er klar over som stikker andre. Det ble tanken min i går, og ikke minst:
jeg må finne ut av hva det er!

Første handling:
Nå, i løpet av helgen, skal jeg spørre barna mine hva jeg stikker dem med, for en ting er sikkert, jeg tror ikke at jeg gjør det og det er sannsynligvis en helt feil tanke.

Hvilke ord eller setninger har du blitt stukket med opp gjennom livet?
(De samme som du ikke skal bruke mot noen i dag?)

.

 

.

Hopp inn i FB-gruppa vår her, så du kan følge med på alt som skjer.

Denne FB-gruppa er ikke bare til rusavhengige, den er til alle som er interessert.

 


 

 

 

Jeg vil vise deg hvor jeg holder motet mitt til å gjøre det jeg vil gjøre i livet. Dette har ingenting med rus å gjøre. Det har med mål i livet å gjøre. Når vi hver dag kan få litt input av inspirerende mennesker som her i Growthday, svinger vi livet og målene våre på både gode og vonde dager.

Dette bruker jeg hver eneste dag:

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Stikker du folk?

  1. Dette med at man er en kilde til skuffelse er blant de mest gemene formene for manipulasjon som allikevel er ganske vanlig å bruke som et ledd i barneoppdragelsen. Man blir påført en forvirrende blanding av makt og avmakt. Kanskje man kunne lage en tegneseriehelt med dette prinsippet? “Skuffegutt”. Hans superkraft er å gjøre alle rundt seg så skuffede at de faller sammen i gråt og ikke får til å gjøre noen ting.

    1. Ja helt enig Apecalypso!
      “Skuffelse” er en sterk strategi. For det er tross alt en strategi i diskusjoner når man putter inn sine klassiske stikk.
      Jeg er helt sikker på at vi trenger “Skuffegutt”!😂😘

  2. Veldig vanlig å gi folk dårlig samvittighet, for å få gjennom det man vil. Veldig typisk foreldre -greie tror jeg. Jeg hadde de beste foreldrene jeg, men det vanket litt “nå ble jeg skuffet”. Og ingenting var verre enn det. Om jeg stikker nå? Ja, sikkert .. Jeg ser jo på meg som rimelig snill og grei, men jeg VET at jeg ikke alltid er det. Og da har jeg nok den siden jeg også. Jeg VET. Prøver å bli flinkere til å bli mer direkte om hva jeg VIL, i stedet for å STIKKE for å få “viljen min” 😛

    1. Ja det er i de gatene jeg tenker også, og for meg i mitt liv blir de viktige: hva er det jeg tror jeg gjør, og hva er det jeg EGENTLIG gjør;)
      Aldri for å bli perfekt, men for å kunne rette mine “feil” fortere, isteden for å sette inn stolthet og stahet på sånne områder. God helg Frodith!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.