Får du din korte lykke?

Categories Tilbake Til Livet

Reklame | TTL

FØLG BLOGGEN HER

Yes jeg rakk litt snø i går gitt! 

 

Jeg vet ikke hvordan det er hos deg der du bor, men her på Nesodden snakker vi kort lykke. Snøen kom, snøen dro.
 
Kort lykke er greit nok det, og jeg lager meg mange av dem.
Jeg har ikke tid til å vente på at livet skal komme til meg med gøy.
Gøy lages, likeså lat eller ingenting-dag. Jeg tar 100% ansvarlighet for eget liv når det gjelder alt, og det gir en følelse av power!
Med 100% ansvarlighet for eget liv, er det bare jeg som kan gjøre noe med det ene eller det andre. Være seg jobb, en lat dag, en aktiv dag, gøy eller kjedelig.

 

Så lenge jeg kan bestemme hva slags dag jeg skal ha så er jeg fornøyd.
Deppa-dag kan også bestemmes for den saks skyld.
Enkle ting som akkurat nå:
Å stå opp tidlig selv om jeg har fri. Når jeg gjør det, vet jeg at jeg får en bra start på dagen uansett. Og med en bra start kan resten gå som det vil.
Morgenen trenger ikke å ha “fornuftig innhold”. Det er bare digg å være alene i huset.
Akkurat nå mens jeg skriver til deg, stormer det ute. Akkurat nå er det fint. En serie med korte lykker.

100% ansvar er digg

Tenk litt på konseptet. Det høres kanskje strengt ut, men hvis du tenker litt over det: med en gang du tar 100% ansvar for ditt eget liv med alt det innebærer – bestemmer du helt selv. Med en gang du ikke skylder på omstendigheter eller andre for hvordan dagen din skal bli og hva du skal gjøre med den – er alt plutselig opp til deg selv.

Først må du se hvor mye du bryr deg om hva andre mener og synes

Og det krever en liten tur under dørkarmen. De fleste av oss påstår jo hardnakket at vi overhode ikke bryr oss om hva andre synes, men hvis du møter deg selv i døra litt og ser etter, finner du ikke bare ut at du bryr deg. Du finner også ut hvor mye det stopper deg i å gjøre det du drømmer om og vil.

  • Hvem tenker jeg på før jeg går mot målet mitt?
  • Stopper det meg?
  • Hvem er jeg bitter på i dag?
  • Hva er jeg redd for?
  • Hvordan stopper det  meg?

Frykt

Innerst inne frykter vi mer enn vi tenker over. Bare i løpet av en dag. Hva som helst av småting kan stoppe drømmen din i dag: noe kjæresten din sa i går. Noe en kollega mener om hvordan ting skal gjøres. Noe et miljø du vil bli akseptert i synes og mener. Noe naboen sa i forrige uke. Vennekretsen. You name it. Vi stopper oss selv i drømmene våre fordi vi frykter hva andre mener, uansett hvor lite vi tror vi gjør det.

Så ta en liten sjekk i dag

Sjekk hva du frykter – ordentlig. Det er alt som skal til. Så lenge du vet hva som stopper deg og tar 100% ansvarlighet for dine egne mål, kan du gjøre hva som helst.

I dag brydde jeg meg litt for mye om hva mennesker jeg ikke en gang kjenner, mener om hva jeg skriver her.

Hva bryr du deg for mye om i dag?

 


Ruscoach: [email protected]

5 kommentarer

5 thoughts on “Får du din korte lykke?

  1. Ja, i dag bryr jeg meg mest om at jeg ikke fikk de minuttene med stillhet på morgenen. De minuttene jeg setter stor pris på, som er grunnlaget for dagen videre på en måte, litt alenetid; min morgenstund med stearinlys, kaffen og refleksjoner.

    Apropos grunnlaget… Det er jo opp til meg hvordan dagen blir, så er veldig enig med hva du skriver. Men det er så lett å gå i være-sur-fella når ting ikke går etter egne planer. Det er da tankens kraft kan være nyttig – å snu tenken.

    Jeg starter de fleste dager, så også i dag, med å si tre ting jeg er takknemlig for, tre ting jeg gleder meg til på denne dag og tre positive ting om meg selv. Så finner jeg minst en ting jeg kan gjøre som kan være med på å berike noens liv i løpet av dagen. Noen kan selvfølgelig også være meg selv.

    Meg selv ja, lett å overse, men denne jula har jeg faktisk satt av mer tid til meg selv enn jeg har gjort på lenge. Trenger egentid og egenpleie. Trenger å lytte til min indre stemme, kroppens signaler. Gi hjernen nye inntrykk, nye vaner – gode vaner. Og det er ingen ting jeg må, heller ikke bør, men i stedet spør jeg: Hva vil jeg med dagen i dag?

    Takk for påminnelsen!

    P.S. Trenger hvert fall ikke akevitt til frokost. Trenger ikke vin utover dagen heller. Trenger ikke stresse for å tilfredsstille kong alkohol. Trenger bare å være tilstede i nuet, i meg selv – tilstedeværelse i eget liv. 100% ansvarlighet. Bonus er mindre frykt og mer glede – juleglede

    1. Der var det mye å kjenne igjen Heidi! ❤️

      I år er første året mitt på disse 7 årene jeg faktisk føler at det nye året starter første januar og jeg føler det med spenning.

      Som regel har jeg den greia på høsten.

      La oss ta oss masse tid til egenpleie nå så vi får restartet skikkelig.

      Nå som vi kan – helt uten akevitt!

  2. Akkurat i dag har jeg fri og bryr meg ikke for mye om så mye. Men generelt bryr jeg meg LITT for mye om å ikke gjøre det bra nok på jobb. Jeg har ingen grunn til det egentlig, er flink så det holder i massevis. Likevel er skuldrene høyt oppe under øra. Flink pike -syndromet herjer litt for ofte. Jeg tar fullstendig ansvar for eget liv, derfor er jeg stort sett ganske glad også. Ikke “ekstatisk” , men generelt harmonisk og godt fornøyd pga de små tingene 😊

    1. Ja og den 100%’en er power!

      I går sov jeg til kl 10 og ble litt paff av det – inntil jeg bestemte meg for at det var mer enn greit nok. Digg faktisk.
      Ha en knall dag uten bry Frodith:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.