Ja men jeg både vil og vil ikke Julie!?

Categories Blogg, Tilbake Til Livet

Reklame | Adlink

 

Klart det! Jeg ville ikke slutte jeg heller, ikke om jeg hadde fått hele Norges Bank i fanget og to dager alene med Johnny Depp på øya hans.

Slutte å drikke?

Jeg ville heller bli plassert alene om natten på en Transilvansk kirkegård. Herregud, til og med det må jo være morsommere enn å slutte og drikke.

Det hadde i alle fall ikke vært kjedelig på den kirkegården, og DET, det er det vi er mest redde for.

Å kjede oss.

Tenk deg a! Ja – men jeg mener det, tenk litt på det. Vi er redde for å kjede oss mens vi sier til våre små nurk når de klager over det samme:

“Det er livet det jenta mi!”

(Hjelp! Gi meg et helt pol, jeg kjeder meg!)

Snakk om å dø av kjedsomhet.

 

Du vet det derre Adrenalinet? Det har nettopp tatt innersvingen på deg.

Vi gleder oss til kvelden (hvis ikke progresjonen din har kommet så langt at du har begynt å ta kvelden om morgenen). Vi  skal endelig slappe av å kose oss (Endelig? Som om det var lenge siden sist;).

Men hei, det skjer ikke av seg selv må vite. Vi må ha en drink. Det er det som er kos.

Skulle bare mangle. Det er lenge siden adrenalinet ditt kunne virke av seg selv. Det har blitt stoppet. Det kommer ikke frem dit det skal fordi det har blitt vant, over lengre tid, til å få dyttehjelp av alkoholen.

Stakkars adrenalin som kaver bak en stengt dør mens det banker på for harde livet. Det banker så knokene spruter for å hjelpe deg med: å ha det gøy så du ikke skal kjede deg.

Det klarer ikke og åpne døren alene lenger. Småirriterende? Når skal hjelpen komme lizzm? Hva er det mennesket mitt somler med i dag? Det er jo hundre år siden jeg fikk opp denne døren alene!

Jeeeez! Hallooo! Kan du lukke opp døren?

 

Du lukker opp døren. Du er tross alt sliten av maset.

Der ja – sånn. Den første drinken er nede. Døren er åpen.

Adrenalin-Morten løper inn.

Endelig! Nå skal vi ha det gøy! Han raser rundt i hjernen din med både fyrverkeri og  konfetti mens du har det helt topp.

Du har det helt topp i ca 20 minutter.

Etter det begynner Adrenalin-Morten å løpe rundt seg selv. Fyrverkeriet er brukt opp og konfettien ligger som ekle små klistrelapper på gulvet.

Hva skjer a Bagera! Ingenting Tingeling. Jepsi Pepsi lizzm? (Adrenalin-Morten er litt harry, beklager språket hans).

Ingenting skjer

Det eneste som skjedde var at du åpnet døren for ham med den første drinken som tar 20 minutter. Det er dessverre bare den han er fornøyd med, fordi det skjer tross alt ikke noe mer.

  • Er du hjemme alene skjer det ikke noe nytt.
  • Er du sammen med en venn skjer det ikke noe nytt.
  • Er du på fest skjer det ikke noe nytt.
  • Osv osv osv

Morten er sur. Morten kjeder seg, han er tross alt Adrenalin.

Du drikker litt til. Du vil ikke kjede deg.

Ingenting skjer. I hvertfall ingenting Morten er fornøyd med, så nå er det din tur til å lage spillopper.

Men du er brisen. Neida, du er ikke brisen i dine egne øyne, du har tålt mye lenge.

Sannheten er at du allikevel er brisen (hvis ikke full).

Nå kjeder du deg. Nå kjeder du deg veldig. Derfor kan hva som helst skje, og det gjør det.

Nå har alko-Lars dempet alle normale begrensninger.

  • Det er på tide å sende en sms eller messenger til eks-kjæresten fra 1985 og betro hvor mye du elsket.
  • Kanskje en liten mail til kollegaen om hvordan sjefen egentlig er.
  • Kanskje mamma skal få en telefon også. Skapet må på rett plass.
  • Er det ikke litt for stille på FB nå? Vi tar en runde som YouTube-DJ.

ELLER

Du er av den introverte sorten som bringer frem krokodille-tårene alene i en krok. Uansett om de triller ut av øyet eller holder seg inne i brystet ditt.

En ting som uansett er sikkert, er at Adrenalin-Morten skal ha actoin! Det var tross alt du som åpnet døren.

 

Du vil og du vil ikke

Du vil ha hjelp fordi du ofte har det vondt. Vi gjør så mye rart i rus. Du vil ikke ha hjelp fordi du er redd for at det skal bli kjedelig (uansett andre årsaker er den sterkest nå). Allikevel fortsetter vi.

Vi fortsetter fordi rus, de gangene vi ikke drikker og bare planlegger det, setter i gang en type galskap. Det er ikke deg, det er middelet som er aktivt i deg også når du ikke drikker.

Galskapen vår går ut på det samme som Einstein påstår. Vi gjør det samme om og om igjen og håper på andre resultater enn før. I kveld skal det gå bra! I kveld skal jeg kose meg. Jeg skal aldri bli sånn som forrige gang, får nå skal jeg skjerpe inn det. Akkurat det går ikke, vi vet det innerst inne, men galskapen middelet setter oss i, styrer over det. Forbi.

 

Du vil ikke slutte – Du vil slippe å slutte

Derfor går det ikke an å gjøre noe med dette ved å sette inn egenvilje på egenhånd. Derfor må vi ta i mot hjelp fra helt spesifikke kilder: De som har gått veien før oss, har kunnskapen og vet hvordan vi har det fra sin egen erfaring.

 

Du sier at du prøver så godt du kan og at du vil

Vilje er ikke å prøve så godt du kan. Vilje er villigheten til å ta i mot hjelp fra de som har gått veien før deg.

Dette er hvorfor jeg så instendig prøver å få deg inn på mail-listen min. Ikke fordi du på død å liv skal gjøre noe med det nå. Du kommer ikke til det, ikke før du har fått så nok at du ikke stiller deg selv spørsmål lenger.

Den dagen du tenker: Jeg gjør hva som helst, jeg orker ikke mer. Jeg skal gjøre akkurat som du (les: “Du” en annen edru alkoholiker) sier.

Jeg prøver å få deg inn på den, så du kan få litt inspirasjon nå og da. Så du kan få vite når det skjer ting i Tilbake Til Livet som du kan velge selv å være med på eller ikke.

Sånn at du kan ha hjelp tilgjengelig uansett om du skal bruke den eller ikke.

I går kveld sendte jeg ut en mail til de som er på den listen. Jeg kom på noe der og da, og sendte dem en natta-mail. Det ble en kjempefin kveld! En kveld med små meldinger til hverandre på mail. Litt nattakos og en følelse av samhold selv om vi ikke kjenner hverandre.

Ja du er anonym på min mail-liste. I form av at det bare er jeg som har tilgang til den.

Mine ansatte i Tilbake Til Livet, driver med andre ting for drift. Ingen ser deg. Ja bortsett fra meg da, som ser mail-adressen din.

Stoler du på meg?

Det er en fin måte å føle en viss trygghet over at noe der ute, og er tilgjengelig når du selv vil.

Her er den, og du får en læringsfilm med en gang du registrer mailen din (hos bare meg) >>>

 

 

Hopp inn i FB-gruppa vår her, så du kan følge med på alt som skjer.

Denne FB-gruppa er ikke bare til rusavhengige, den er til alle som er interessert.

 

 

 


Jeg vil vise deg hvor jeg holder motet mitt til å gjøre det jeg vil gjøre i livet. Dette har ingenting med rus å gjøre. Det har med mål i livet å gjøre. Når vi hver dag kan få litt input av inspirerende mennesker som her i Growthday, svinger vi livet og målene våre på både gode og vonde dager.

Dette bruker jeg hver eneste dag:

 

 

.Bok o

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.