Hvorfor jeg ikke turte å slutte og drikke

Categories Blogg

Reklame | Adlink

Fordi det var nettopp det jeg tenkte, at jeg måtte slutte å drikke.

For alltid.

“For alltid” kommer som en automatisk tanke rett etter ideen om å slutte.

For alltid? Tenk litt på det akkurat nå, se det for deg (det gjør du uansett).

 

“Jeg skal ALDRI drikke mer”

  • Du skal aldri drikke sammen med vennene dine igjen.
  • Du skal aldri drikke på ferier igjen.
  • Sand mellom tærne uten en drink?
  • Du skal aldri kose deg alene med stearinlys og glasset etter en hard arbeidsuke.
  • Du skal aldri drikke utepilsen om våren igjen.
  • Hva med rekene?
  • Hva med den koselige middagen?
  • Hva med neste fredag?
  • Hva med jul?
  • Hva med en hvilken som helst ferie, helg, høytid eller bursdag?
  • Hva med Guri???

 

Det går ikke

Tenk litt på det, for du har egentlig lært det og hørt det i alle andre sammenhenger enn med drinken:

Vi skal ikke bruke alltid og aldri i beskrivelser, beskyldninger mot andre, jobben, familien – livet.

Allikevel bruker du det automatisk med tanken på avhengigheten din til dette dødelige middelet du tar inn, og tar inn mer enn du vil og bestemmer deg for – hver gang.

Det blir alt for stort.

 

Dette tar du ikke inn:

Når du går inn å gjør jobben sammen med likesinnede (som tross alt er DET som funker), er det ikke krav til edruskap. Det tar du ikke inn.

Det er ingen “må”, “burde” eller “skal”. Det tar du ikke inn.

Det første verktøyet vi får, som også er det største, er å avlære at vi aldri skal drikke mer. Det tar du ikke inn.

Jammen jeg må det tenker du (fordi du ikke tar det inn). Egentlig, selv om jeg ikke får det til, så må jeg slutte for alltid sånn som livet har blitt og er nå.

Ser du?

Der tenkte du det igjen.

Ta det inn

  • For å avlære deg må du lære og avlære deg.
  • For å få til det, er det ikke krav til edruskap.
  • Å gjøre noe med denne utfordringen handler ikke om alltid og aldri.
  • Det handler om “Å se hva som skjer”.

Skjønner du? Det må avlæres.

På ordentlig, for du klarer egentlig ikke å tenke noe annet enn “for alltid”.

Med konkrete verktøy, og sorry, men de verktøyene sitter ikke DPS, psykologen og legen med. De har faktisk ikke filla peiling av en enkel grunn:

De har ikke opplevd det. De har ikke gått gjennom det. De har ikke følt på det. De har bare lært om avhengighet i en bok og knapt det. De fleste fagfolk har ikke det en gang.

Ingen av oss kan drive med den tanken, “for alltid” – uten å drikke videre.

Den er for stor, for uoverkommelig, og den stopper deg å i det hele tatt prøve.

Og det er der det egentlig starter,

Ved å gi det et forsøk.

Dette er viktig: Når vi sier “ved å gi det et forsøk” er det ingen av oss edrue alkoholikere som har lært dette av hverandre som mener at du atter en gang skal tenke ut hvordan selv.

Det har ikke endt bra hittil, og det kommer ikke til å ende bra neste gang.

 

Å gi det et forsøk, betyr:

Å gå til de som har gått veien før deg for og lære hvordan du skal avlære tanken om at du skal slutte å drikke for alltid, sånn at du faktisk kan begynne å få det bra i livet.

Jeg har ALDRI sluttet å drikke. Jeg har ikke drukket på 9 år, men det er bak meg. Hva som er foran meg vet jeg ALDRI.

Dette er en enkel tanke – som allikevel er den vanskeligste tanken å få hodet ditt rundt.

Derfor må du lære det hvis du i det hele tatt vil ha en endring.

Jeg startet dette løpet med meg selv, ved å lære av andre som har gått veien før meg, og jeg gjorde som de sa fordi jeg ikke orket å ha det sånn som jeg hadde det.

Enkelt og greit.

Jeg startet med en enkel tanke (som jeg lærte ordentlig). Jeg startet med “Å se hva som skjer”.

 

Nå gjør jeg som de har gjort. Jeg ser hva som skjer.

Dette er hva vi gjør i Tilbake Til Livet, og her skal du få se det selv, hvordan vi gjør alt vi gjør der.

Uten at du må slutte med noe selv, og uten at noen ser deg. Anonymitet. Det driver vi også med;)

Dette gjør du når du ikke tør å gjøre noe annet >>>

Du skal få flere konkrete grunner i dagene fremover, så du kan:

Se hva som skjer …

 

 

 

Hopp inn i FB-gruppa vår her, så du kan følge med på alt som skjer.

Denne FB-gruppa er ikke bare til rusavhengige, den er til alle som er interessert.

 


 

Jeg vil vise deg hvor jeg holder motet mitt til å gjøre det jeg vil gjøre i livet. Dette har ingenting med rus å gjøre. Det har med mål i livet å gjøre. Når vi hver dag kan få litt input av inspirerende mennesker som her i Growthday, svinger vi livet og målene våre på både gode og vonde dager.

Dette bruker jeg hver eneste dag:

 

 

.Bok o

4 kommentarer

4 thoughts on “Hvorfor jeg ikke turte å slutte og drikke

  1. Ganske komisk hvordan alkohol uten tvil ville havnet i kategorien for det verste av det verste, sammen med heroin og amfetamin, hvis det var noe som hadde vært et nytt stoff på markedet og ikke en inngrodd uvane på linje med fett og sukker. Selv opplever jeg alkohol som VELDIG mye mindre interessant nå i voksen alder enn da jeg var ung. Nesten ingenting blir bedre av at alkohol kommer inn i bildet.

    1. Den siste setningen din der er så viktig!
      Folk tviholder på tanken om kos, uansett hvor jævlig resten av kvelden eller morgenen etter blir.
      Sannheten er jo at når man drikker for å sove, ødelegger man søvnen.
      Når man drikker for å dempe uro, blir man urolig.
      Når man drikker for ikke å kjede seg, kjeder man seg enda mer og ender med å gjøre dumme ting.
      Når man drikker for selvsikkerhet blir man en oppvridd vaskeklut.
      Og denne listen kan jo bli minst en mil lenger.
      Tusen takk Apecalypso!😘

  2. Det er jo egentlig noe med å ikke se på det som en STRAFF, men et gode…Å slutte mener jeg 🙂 Jeg tenker mye av det samme med røyk. Når jeg sluttet å røyke. Bare sluttet. Rett av. Fordi jeg VILLE det, og ikke så på det som et tap. Jeg kjenner jeg har LITT problemer med dette i forhold til sjokolade…. Det er der min avhengighet ligger. 😛 Jeg drikker ikke, men har gjort. Bare ble lei hvordan både jeg og andre folk ble av det. Har det mye bedre uten jeg, derfor. Ikke problemer med å kose meg uten.

    1. Ja det er ikke noe problem uten, men herregud så store tankene er før vi gjør noe!
      Blir det kjedelig???
      Hva med vennene mine???
      Hva skal jeg si???

      Vi må jo egentlig ikke si noe.

      Disse tankene er vel ganske felles uansett om man er avhengig eller ikke.

      Så har vi det du sier da Frodith!
      Du med sjokoladen og jeg med røyken.
      For meg er røyken av en eller annen grunn mye vanskeligere enn alkoholen var.
      Livet er uten fasit 😘

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.