Akevitt til frokost

Categories Tilbake Til Livet

Reklame | TTL

 

FØLG BLOGGEN HER

 

 

 

Åhhhhh Mamma!

Nå fikk jeg endelig sagt fra til henne, julaften eller ikke julaften.

At hun fortjente en liten runddans med vokabularet mitt i går er det ingen tvil om! Ok det var kanskje julaften, men nå er det nok! Jeg er bare glad jeg endelig fikk sagt fra.

Det var på tide!

Om jeg har angst i dag ja?!

Men det er ikke fordi jeg kranglet med mamma i går. Det er fordi jeg har eksistensiell angst. Noe som sikkert er hennes skyld uansett.

Jeg er i alle fall ikke redd for å stå opp i dag. For i går hadde jeg helt rett! Det er ikke mange forunt å ha en så egoistisk mamma som jeg har.

I dag skal vi kose oss og hvis hun er sur enda så kan det være hennes problem!

 

I dag er det første Juledag og akevitt til frokost 

Akevitt til frokost er pappas tradisjon, så den må jo soleklart følges. Det eneste som bekymrer meg litt er at de andre bare skal ha ett glass. Hva skal vi gjøre etter det? Første juledag er noe herk sånn sett. Jeg kan ikke dra noen steder etter frokosten. Alt er stengt. Hadde jeg kunnet dra ned på puben hadde jo alt vært greit. Men nå? Nå må jeg sitte å dingle med familien og oppføre meg pent.

Bare ikke mamma begynner igjen …

Vinkjellern? Eller egentlig: vintrappen. Pappa har hele stæsjet sitt under trappen. Dyre viner og stort kalas.

Ja! Jeg kan foreslå pysjamasparty!

 

Manipulerende løgnere

Vi kan foreslå det meste, helt uten å nevne drikkevarer for å få det til. Vi kan det bedre enn vi selv tenker over. Mennesker rundt oss kaller det manipulering og løgn. For oss er det ikke det – det er automatikk. Vi tenker ikke en gang over hvor sterkt vi driver frem og planlegger dagene våre.

I settingen over her, første juledag, trenger jeg bare å foreslå noe som snakker til de andre.

Det ene året var det “pysjamasparty”,men vi kan en haug med fler:

  • “Ahhh dere, det er så deilig med en rolig dag!”
  • “Pappa, du blir vel sittende ved bordet litt til?”
  • “Verden er stengt og vi kan ikke gjøre annet enn å kose oss sammen”
  • “Skal vi spille monopol etter maten?” (Vi må unngå at de andre foreslår film, da er det slutt på drikken)
  • Sett på litt musikk a!
  • Skal vi se litt i familie-albumene sammen?

Vi har det innebygd. Står vi i fare for at ingen andre tar frem vinen med alle forslagene vi nettopp har servert – som ikke nevner vin, har vi i grunn allikevel reddet dagen. Vi har foreslått ting som gjør det naturlig å ta frem flaskene selv.

Dette er oss, vi avhengige. Sånn er vi uten å tenke så mye over det. Vi tenker mest over det om morgenen, men da er det så vondt at det må dyttes unna. Jeg hatet roen første juledag ga. Den lå som et tykt, truende klamt teppe over livet mitt og hvordan jeg ville ha det.

Men var det eksistensiell angst? Nei. Det var tredve år med fyllesjuke og eksistensiell angst var min diagnose til meg selv. Ingen andres. Jeg skal komme tilbake til egenhendig diagnostisering her på bloggen senere.

 

 

Du kan ikke forandre andre, bare deg selv

Og jeg vet at du ikke vil det akkurat nå. Jeg mener akkurat i dag.

Jeg vet det fordi jeg kjenner deg, og jeg kjenner deg godt. Vi kan være forskjellige på mange områder, men ikke dette. Driften, planleggingen og hva avhengighet gjør med hjernen vår har vi helt felles. Derfor kjenner jeg deg.

Jeg vet hvordan du har det ned til minste detalj. Jeg kan også alle forklaringene dine om hvorfor du drikker generelt. Hvorfor du drakk i går, og hvorfor du skal drikke i morgen.

Jeg vet også hvorfor du ikke tror på nyttårsforsetter.

Derfor skal du få slippe å forandre deg i dag. Ingen kan forandre deg bortsett fra deg selv. Jeg er her når du kommer deg dit, og på veien skal jeg vise deg hvordan og hvorfor.

For en ting er sikkert

Jeg har et nyttårsforsett som går fra meg til deg

Jeg hatet de jeg også. Jeg hatet første juledag, første nyttårsdag. Alle stille dager hvor jeg visste at det bar inn i isolasjon med flaska. Og ikke minst – kjedelige løfter om å kutte ut moroa.

Nå elsker jeg freden disse dagene gir. Vi drikker bare på følelser og tanker. Følelser og tanker jeg ikke redd for lenger – derfor kommer freden. Freden er total og god.

Det er mitt nyttårsforsett til deg: I løpet av 2021 vil jeg gi deg den samme freden, men bare i ditt tempo. Ikke mitt. Og jeg skal virkelig vise deg at:

Det handler om å slippe – Ikke slutte

 


Ruscoach: [email protected]

2 kommentarer

2 thoughts on “Akevitt til frokost

  1. Hei, her er du igjen 🙂 Supert! Jeg husker broren min sa det samme når han skulle slutte å røyke. Det går ikke å slutte å røyke før man skjønner at ikke røyken er en belønning, men faktisk noe man vil slippe 🙂

    1. Frodith!
      Jeg scrolla deg pg leste litt før jeg publiserte. Du var den første jeg tenkte på som jeg også kjente igjen etter to år😂
      Så hyggelig at du dukket opp og er her enda!
      Bra jobba!😘

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.