NAV? Hvor var du? Brakk du lårhalsen på veien?

Categories Blogg

Ble du syk? Nei, du glemte det kanskje? Fikk du det ikke med deg?

Eller?

Ignorerte du det fullstendig?

Beklager NAV, jeg holdt på å glemme, for det gjelder ikke bare deg, det gjelder blant annet resten av kommunene også. Ja, bare blant annet, for hvor mange gjelder det egentlig? Hvor var politiet?

Det gjelder egentlig alle som har med oss å gjøre. Oss alkoholikere, rusavhengige, pårørende og psykisk litt på hell. Så? Det var vel omtrent alle? Mesteparten av Norge?

Rusavhengighet handler om følelser. Forsterkede følelser. Følelser de fleste menneske har. Rusavhengighet finnes i flere hjem enn tallet viser. Derfor var dette for alle. Rusavhengighet handler også om de pårørende – de fleste.

Og vet du hva Nav, det var, oppå det hele – underholdene. 

Men NAV, nå er det du og jeg som snakker sammen, og grunnen til at jeg vil snakke med deg, er at det er deg de fleste møter først. De fleste rusavhengige og pårørende vet bare om deg, fastlegen, politiet og en og annen psykolog. Det du gjør nå for tiden hverken holder eller hjelper. Din jobb burde først og fremst være å kunne veilede oss til riktige mennesker og organisasjoner. Det trenger du å lære mer om – av oss, om organisasjonene våre. 

Så hvor var du?

Hva jeg snakker om?!

Det burde du vite.

Jeg snakker om fagseminaret for rus og psykisk helse som gikk av stabelen i forrige uke på Gol.  “Hvordan møte psykisk syke og rusavhengige” het det. Det seminaret du skulka i forrige uke. Hvordan møte…

MØTE OPP?

“Hvordan møte psykisk syke og rusavhengige” Ganske dekkende. Dekkende for de fleste.

Du møtte ikke opp Nav. 

Kan du rus så bra? 

Du kan overhode ikke rus bra nok til å gå glipp av det som skjedde på Gol. Du hadde egentlig ikke råd til fraværet ditt. For hva er det du trenger? Du trenger et helt lass med egenerfaring hvis du skal klare å hjelpe oss. Du trenger oss. Du trenger mye mer

EGENERFARING

enn du har nå.

Jeg har holdt noen foredrag for deg. Ikke mange, Fem for å være eksakt. Fem på tre år?! I hele Norge.

Ikke for det, det har ikke vært mangel på mailer fra meg til deg. Fra meg til deg i hele landet. Du har vel fått bortimot 20 mailer i hele landet. Du har sikkert fått fra andre også. Du blir snart nødt til å svare.

Hvorfor? Fordi du er nødt til å bruke oss med egenerfaring innen rus sa jeg. Rusavhengige stoler ikke på deg, de stoler på oss.

Du klarer deg ikke uten oss og med det mener jeg at du er nødt til å ansette oss. Du er nødt til å åpne øynene, ørene og pannelappen hvis du vil hjelpe. Noe av systemet ditt må også forandres

Vi er nødt til å snakke litt om rapporteringsplikten din. Nå er den i alle rom, det kan begrenses.

JODA!

Den hjelper ingen, men jeg vet, jeg vet at du har mange ansatte som bryr seg. Det er mange som sitter hjelpeløse på kontorene sine og er bundet på hender og føtter av regler og systemer. Du er så stor at reglene og systemene går langt over hode på dine ansatte, som ofte vil gjøre mer. Mange av dine ansatte er fortvilede mennesker som mangler den kunnskapen de kan få – av oss rusavhengige. Jeg vet det, jeg har snakket med dem. Du er sikkert like stor som Telenor, og hei, Telenors individuelle hjelp er ikke til å rope hei og hå for.

Hva skal du gjøre med det?

La meg få lov til å minne deg på at du ikke en gang var på fagseminaret på Gol.

FAGseminaret

Her i Norge sliter folk med rus bak hvert grantre, så

Hvorfor var du ikke på Gol?

Dette gikk du glipp av:

 

Røver og Pollti Trond Henriksen og Ronny René Nilsen. 

 

 

Røver Trond var en ung gutt som endte i avisen som “Norges farligste mann” og har brukt mye av livet bak murene. Nå bruker han livet sitt på Kirkens Bymisjon og ungdom i Halden. Trond Henriksen er verdt sitt google-søk. Trond Henriksen gjør en jobb som funker. Det kunne du ha lært mye av.

Pollti Ronny René var en del av uropatruljen og fant sin vei lett til grammene for egen del. Nå jobber han for RIO = Rusmisbrukernes interesseorganisasjon

Trond og Ronny har etter all sannsynlighet tatt rotta på hverandre nok av ganger opp gjennom livet. Ironisk nok har de både rus og krim til felles. Kan du måle deg med det Nav? 

Vet du, de gjør så mye bra at det er et eget innlegg. Et innlegg hos deg Nav?At du gikk glipp av disse er ikke det vi kaller hjelp til selvhjelp.

 

Jon Storaas som leder Rio var vår konferansier i år.

 

 

Jon er også et kapittel for seg. Det er vi i grunn hele gjengen. Jon lovet at han skulle bråke mer enn han gjør etterhvert. Bråke om bruken av egenerfaring. Jeg håper at jeg får lov til å være med på bråket Jon. Både Kjell og jeg håper det.

 

Du gikk også glipp av Endless aka Mikael Nyhus, som helt klart kan mer enn deg om rus:

 

 

Jukie?

Eller en mann med egenerfaring og et foredrag som sitter der det skal. Vi snakker levende, sårt, fint, ærlig og innsiktsfullt. Har dere tenkt å gi ham støtte til å reise rundt på VGS? Skolesekken? Nav? Kommer dere på banen? Eller er det bedre med et lass til av Karius og Baktus?

Litt av Mikaels musikk 

Endless:

 

 
Skolesekken?! Det er ikke Mikael som burde krabbe til dere med søknaden sin. Det er dere som burde spørre pent om han har tid. NÅ
 
Jan Schøyen
 
 
Som driver Veien Ut under fanen “En hver rusavhengig kan bli en ressurs i samfunnet!”.
Ser du poenget? Det kan vel ikke bli sagt klarere enn det?
Jan driver også ut fra sin egenerfaring Nav. Det er på den måten vi blir friske. Vi tør ikke å stole på noen andre det første året. Vil du vite hvorfor? Hør på oss.
 
 
Så har vi meg da. Og jeg får bare si det selv.. 
 
 
 
…jeg prøver å holde meg tilgjengelig for dere. Jeg prøver å leve av foredragene mine fordi det er viktig å lære dere hvordan man burde bruke egenerfaring riktig.
På de få kontorene du har konsulenter med erfaringen, bruker du de nemlig feil.
Så hva gikk dere glipp av med meg? De sier: en spade for en spade. Det er hva dere går glipp av: ærlig, direkte, klar og innsiktsfull, litt humor og letthet er også viktig. Du kan få det når som helst NAV, fordi jeg er her, selv om du gikk glipp av det på Gol.
På tide?
Jeg gjør ikke dette mot dere, men med dere. Å være mot er ikke konstruktivt, men å snakke litt sammen er begynnelsen på en løsning. Skal vi være litt konstruktive? 
 
De pårørende gikk du også glipp av. Du vet, de som aldri blir hørt. De som ikke blir tatt alvorlig nok. De som har minst like sterke utfordringer som oss, fra sin vinkel. De som blir psykisk syke av sånne som oss:
 
DE PÅRØRENDE:
 
Marianne Engevold
 
 
Marianne som sa på TV at hun ikke hadde fått den hjelpen hun trengte av Lillehammer kommune. Vet du hva som skjedde da Nav? Da ble hun kalt inn på teppe av den samme kommunen med beskjed om at hun måtte si unnskyld. Heldigvis har ikke Marianne sakt unnskyld for noe som helst, og jeg håper hun aldri gjør det.
 
Pårørende blir så nedprioritert at de til syvende og sist vil gå ut over … det meste? For de blir sykere enn du tror. De kan bli så syke av presset at det til slutt vil koste deg millioner i utgifter. Kanskje det er billigere å ta de på alvor?
 
Pårørende trenger hjelp, på lik linje med rusavhengige. Og nå? Nå er den linjen på bærtur fra alle kanter.
Vil du vite hvorfor Nav? Jeg kan snakke med deg om det også. Eller kanskje de kan gjøre det selv? Det ville vært fint? Med egenerfaringen innenfor dette feltet. Det er et eget felt og det er stort.
 
Frode Tafjord
 
 
 
Åse Berit Svarstad
 
 
 
Åse Berit har tatt sin egenerfaring og gjort det til sin jobb. Hun driver et firma hvor pårørende kan komme. De trenger nemlig det, de trenger hverandre. Vi trenger hverandre.  Indre Ro heter siden hennes. Gå dit.
 
Så må vi ikke glemme selveste, selveste, SELVESTE
 
Kjell Torstein Hagen!
 
 
Ildsjelen bak seminaret på Gol som dere ikke var på.
Det er mannen sin det! En nykter rusavhengig som brenner for dette. Kjell står bak det beste seminaret jeg noen gang har vært på. Tusen tusen takk Kjell for alt du har klart å få til!
 
Sammen med Andreas!
 
Vi må ikke glemme Andreas Hyldetoft:
 
 
 
Men kjære Nav, sjansen din er ikke helt forspilt. Du får en ny til neste år. Da går det samme arrangementet av stabelen 6 og 7 November. Hørte du det? 6 og 7 november. Skriv det ned i kalenderen med en gang.
 
Kjell og Andras kan allerede diske opp for deg, de har allerede booket:
 
Armand Vesta. 
Du vet, han som skaffet våpnene i Orderudsaken. Hvordan kunne han finne på noe sånt?! Det skal han fortelle deg om når han kommer. For du kommer vel? Så han kan fortelle deg om det?
 
 
 
 
 
Nav, dere trenger oss. Ordet for dette er tverrfaglig, men det vet du vel? Det du ikke vet er hvordan vi burde brukes. Det burde skje ganske raskt.
 
Skal vi snart snakke sammen?
 
Ikke en gang du her på Nesodden har kalt meg inn til foredrag. Ikke var du på Gol heller. Nav-Nesodden? Hallo? Nesodden Kommune? Jeg bor ikke i Finnmark? Batikk holder ikke rusen i sjakk her på Odden heller, bare så det er sagt.
 
Jeg er faktisk ikke av de som er så sinna på Nav. Jeg har jo snakket med noen av deg, og det er mange, utrolig mange omsorgsfulle personer ansatt hos deg. Problemet er bare at de er bundet på hender og føtter. Og de er bundet med feil reip. Det reipet kan vi snakke om på en fin og konstruktiv måte. 
 
Her er vi alle sammen, og vi savna deg!
 
 
 
Husk kalenderen nå da Nav, nå med en gang.
Neste gang braker det løs 6 og 7 november 2019
med Armand Vestad på programmet.
 
Og følg meg HER du nav, så prates vi;)
 
 
 
 


 

11 kommentarer

11 thoughts on “NAV? Hvor var du? Brakk du lårhalsen på veien?

  1. Haha! Ja det hadde vært no!

    De gangene jeg har holdt foredrag for dem, er de faktisk veldig interesserte og villige til å gjøre så mye de kan. Jeg tror det er “kan” som skorter litt. Jeg tror de er bundet og jeg tror det finnes en ledelse som bestemmer ting de ikke kan diskutere?

    Akkurat den biten vet jeg for lite om, men jeg skal snakke med dem om akkurat det neste gang de booker meg. Haha… hvis de noen gang gjør det etter dette;)

  2. Var nok flere enn bare Nav som jeg savnet.
    Noen fra styre og stell rundt i kommunene. Det var ett supert bra seminar. Heier på dere alle sammen. Flotte mennesker. Klem fra meg ❤

  3. Ja, jeg er helt enig og har nevnt det øverst i innlegget:)

    Det er mange som hadde hatt noe å lære!

    Klem tilbake og kos deg videre i kveld <#

  4. Veldig bra skrevet, Julie! Og for et vinnende vesen du har! Jeg satt i salen på Gol og kjøpte boka di, som jeg gleder meg til å lese! Stå på, du greier nok til å med å fange oppmerksomheten til Nav 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.