Sex, Drugs & Rock’n Roll

Categories Blogg

Romantikken. Rock’n rollen. Den romantiske Rock’n rollen? Lakk og lær…. Ahhh… suggererende lokaler. Sexy situasjoner.

Eller?

Konsekvenser

Romantisering av rus er noe vi alle driver med. Det var jo så gøy! Er gøy… Det var ikke noe problem før i tiden. I morgen skal jeg feste å ha det gøy. Det kommer ikke til å bli sånn som i går fordi jeg skal ha det dritgøy denne gangen! Jeg skal kose meg å være snill. I går var jeg jo så utafor, i dag er alt bra. Skål.

Rusromantikken 

Var det  bedre før? Hvis du tenker deg godt om? Jeg har jobbet mye med konsekvensene mine. Jeg har oversikt over de, og etter at jeg hadde skrevet de ned, gjør de enda, at jeg ikke løfter det første glasset.

Det første glasset = flere dager på grøftefylla. Punktum.

Jeg skal vise deg min konsekvensene mine lenger ned i innlegget. Det er bare stikkord, men bak hvert stikkord, ligger det en historie eller hundre.

 

Dette er en av mange historier bak ett stikkord, fra en hyggelig soldag på stranden:

“Jeg våknet plutselig og så rett i det velkjente hyttetaket vårt. Gleden over livet krasjet brått. Jeg ble slått rett i mellomgulvet av ren angst, det var Donald-stjerner foran øynene mine, men jeg visste ikke hvorfor.

Angsten, den velkjente fylleangsten, banket seg inn i kroppen som et balltre av jern. Hikst, hiving, panikk og tics brå kast fra den ene til den andre siden, ukontrollerte lyder på innpust, ufrivillige små avbrutte setninger: Åhh kast du er så NEI! riste på hodet dumme dumme! ahh-jeg må Du har! au innpust jernstang i brystet innpust. Under dynen, bare under dynen!
Jeg husket ingenting. Jeg prøvde å sove litt til. Bare litt til! Det måtte bort! Kanskje jeg bare kunne dø? Det gikk ikke. Jeg fikk ikke sove. Jeg måtte sove! Kulden hadde et grepa tak i magen. Nå kunne jeg ikke leve mer. Jeg fikk ikke sovet det bort, så jeg måtte dø det bort. Fort!
Jeg klarte ikke å bevege meg. Hvorfor? Jeg vet ingenting! Hva har jeg gjort nå? Det er noe som er galt. Ikke nå igjen? Hva faen er det som er galt med meg? Jeg er jo klin gæren! Gjemme meg. Jeg måtte gjemme meg under dynen. Det gikk ikke det heller.
Alex bråvåknet og satte seg opp i sengen.
Det ene øyet hans var helt blått.
Hva faen var det som gikk av deg i går, Julie? Se her!
Øyet hans var ikke bare blått, det hadde bitemerker rundt det hele.
Jeg visste ikke hva jeg skulle si …
Jeg vet ikke Alex? Unnskyld?
Julie, vi satt på stranden og hadde det kjempefint og på veien hjem tok du plutselig
helt av. Du begynte å skjelle meg ut for et eller annet, jeg skjønte ikke et ord av det du sa og så hoppet du plutselig opp på meg og beit meg i øyet?
Stille.
Hva er det som går av deg?

Jeg vet ikke, Alex.

Unnskyld?

 

Skal vi gå tilbake til: “Det var jo så gøy før!”

Denne historien skjedde da jeg var 17 år. Den går bare inn i rekken av et utall historier. Til deg som har en og annen utfordring: hvor mange drinker er morsomme når kvelden starter før det ikke er så morsomt lenger?

Helt ærlig… Skal vi ta en dag av gangen sammen?

Hvis du kjenner deg igjen, kan du spørre om medlemskap i fb-gruppa Tilbake Til Livet. Der er vi sammen uten at noen andre ser det. Der er vi bare sånne som oss. Der er det ingen som ikke har opplevd noe lignende som dette. Der er du helt helt trygg.

Ja, jeg holdt på å glemme… her har du hele konsekvenslisten min. Bak hvert stikkord er det historier, smerte, angst og skam. Men du, ikke nå lenger – jeg har tross alt jobbet meg gjennom det, derfor er det borte nå. Det kommer bare opp hvis jeg får lyst på en drink. Da kommer derimot listen skytende inn i hodet mitt som en ubarmhjertig rakett. Den kommer på et par sekundet og drinken uteblir..

Værsegod, her har du Rock’n roll romantikken min:

Familie/Sosialt

Sannhet = løgn

Barna

fornektelser

Løgn
Svekket tillit
Ferier
Høytider

Omsorgssvikt

Fritidsaktiviteter

Leking

«B-menneske»

Kjærestekrangling

Utålmodighet

«Husmor»

Ensomhet

Mot mamma:

Bitterhet

Brutte avtaler

Slåssing

Løgn

Mot pappa:

Manipulasjon

Løgn

Sosialt:
Svekket tillit
Isolasjon
Alkobullshit
Rusa på upassende steder

Samlivsbrudd  

vold Isolasjon

ensomhet

Fysisk

Ytre forfall

Tenner

Trening = ikke no trening

Hygiene

Angst

Skjelving

Fallulykker

Blackouts

Konsentrasjon

Abstinens

Tilfriskning  = Trasoppklinikken

Juridisk/Kriminelt

Dop

Fyllekjøring

Fengsel

Svart arbeid

Følelsesmessig/Mentalt

Angst
Depresjon
Skam
Bitterhet
Sinne
Sorg
Ubearbeidet sorg

Selvmordstanker

Personlighetsforandring

Tankespinn

Klovn
Dramaqueen

Handlingslammet

Ensom
Nedstemt
Likegyldig
Selvforakt = Hele meg

Etisk/Moralsk

Fyllekjøring

Slåssing

Omsorgssvikt

Tøye grenser

Ingen egenomsorg

Manipulering

Utagering

Sex

Bedrevitende

Løgner

Arbeidsmessig

Trass
Rykter
Turnéfesting
Premierefesting (feil tid, feil sted)

Hotellslåssing
Unngå presse (Ikke bra når man er skuespiller og burde promotere det man er med på)
Gjøre som jeg vil
Som arbeidsgiver -> ansatte bekymret

Økonomisk fra 1986

Tapt arbeid cirka                                                                     2 000 000
Samlivsbrudd (ja, bare ta det med deg du)                               300 000

En kjæreste cirka (han var blakk)                                              500 000
Fyll cirka                                                                                 3 347 000
Bot                                                                                               24 000

Gjeld i ubetalte regninger                                                       1 000 000

Sum                                                                                        7 171 000

Seksuelt/Intimitet

Seriemonogami
Utroskap
Bruk og kast
Løs i strikken
Gruppesex (denne kategorien er ikke nødvendigvis negativ for alle, men den var det

for meg den var ikke meg)

Latt meg kjøre opp i hjørner

Damesex (Det samme gjelder denne)

Overgrep
=
Julie er en dampveivals uten selvbeskyttelse 

Sånn, det var hele lista mi. Jeg drikker ikke lenger. En dag av gangen?

 

 

blank book isolated. bookcover with clipping path - insert your own design. 3D render; Shutterstock ID 233231413; PO: purchase_order4; Job: job1; Client: client2; Other: other3

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Sex, Drugs & Rock’n Roll

  1. Jeg har aldri hatt rusproblemer og det som følger med den biten, MEN jeg kjenner meg igjen i SÅ mye av det andre du ramser opp! F.eks hvert eneste punkt under Følelsesmessig/mentalt.. for der er min akilleshæl.. Psyken. Jeg tror det er de flestes akilleshæl. Alle har vi mørke krefter som gjennom livet drar oss ned til tider, og det spiller ingen rolle om vi tyr til rus, isolasjon, eller andre mekanismer som følge av de kreftene. Vi er alle mennesker, og vi er mye mer like enn vi går rundt og innbiller oss i dagliglivet 😉
    Deg vil jeg følge! :))

  2. Ahhh! Aina!
    Tusen tusen takk for noe som rett og slett er en forlengelse av dette innlegget <3

    Jeg tenker alltid, at bortsett fra det med rusen, at hvis du tar bort det elementet, ja da er dette en jobb for alle, en fin jobb som gjør oss bedre og lettere til sinns.

    Så fin kommentar!
    Tusen takk

  3. Nei, ikke mye moro det der. Jeg sluttet å “feste” for mange år siden, og er vel nærmest avholds nå. Ikke fordi jeg ikke KAN drikke, men fordi jeg liker meg best selv UTEN. Jeg kom til et punkt i min ungdomsfesting jeg også hvor jeg ikke synes det var noe GØY mer å feste. Det var gøy noen timer, så ble det IKKE gøy mer. Gikk ofte over en terskel hvor det ble mer “mørkt” i psyken enn moro. Lett å krangle etc. Og jeg ble trist på en måte. Så jeg gadd ikke mer rett og slett. Synes det var HELT bortkastet å ha det sånn, når man skulle kose seg egentlig. Jeg kunne jo bare ha gått over til å ta et glass vin eller noe, men jeg har egentlig aldri vært noe glad i smaken på alkohol jeg. Nei, livet er for kort til å kaste bort 🙂 Jeg vil FÅ MED MEG det jeg opplever 🙂 Du er topp, og kommer til å gjøre masse flott med disse møtene dine 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.