Gamle Erik i hvitøyet på en mandag

Categories Blogg

Enda en av disse jævlige mandagene! Det røsker i brystet og murrer i uante organer mens hjernen min vris opp som en stinkende gammel vaskeklut. En helt vanlig mandag.

Det kunne like godt vært torsdag for den saks skyld. Det er sånn hver dag – nesten. Ikke alltid foresten! Jeg drikker ikke hver dag, bare noen ganger… eller, jeg er edru ganske ofte faktisk! Jeg skjønner ikke hva de maser om?! Ikke for det, de skjønner ingenting uansett. De skjønner ikke hvor vondt jeg har det. De skjønner ikke hva som foregår i det hele tatt! Idioter!

En mandag hvor ingen ser meg. En mandag jeg ikke vil ha. Jeg vil bare dø. Jeg tør ikke å dø, men livet er ikke noe vits i å leve. Alle hater meg og jeg duger ikke til noe som helst. Jeg er sannsynligvis gal oppå det hele.

En drink? Ja, en drink duger, men hvis jeg begynner nå så tidlig, er livet saus om noen timer. Hva gjør det egentlig? Hvem bryr seg om det? Ikke jeg. De på jobben? Samma det, jeg har allerede sendt dem en mail. Ja? Jeg er jo syk i dag jeg? Jeg er syk på sinnet skal jeg si deg. Jeg er gal, fikk du ikke med deg det? Er du litt sakte?

Min mandag var akkurat som din. Du føler deg som en grøftekant, men ingen ser det. Ikke ordentlig. Du tror i alle fall at ingen ser det? Ikke helt? Bare litt noen ganger, men du er vanlig, så du klarer deg. Nesten.

Til slutt begynte alle dagene mine sånn. Eller, til slutt? Var ikke egentlig de fleste dagene mine sånn? Bare litt verre etter som årene gikk? I begynnelsen var det en fest, før det ble hyggelig – koselig.

Litt verre ble det hele tiden, samtidig som jeg tviholdt på “mitt vanlige jeg”. Mitt vanlige jobbende jeg, med alle de pliktene det innebar, og som jeg til slutt ikke klarte. Jeg var vanlig. Jeg drakk bare litt om kvelden? Ja? Jeg fortjente jo det etter en lang dag? Nesten hver dag?

I dag kommer jeg til å få en fin mandag. Uansett om det blir litt fin, litt slitsom, litt koselig eller litt kjedelig. Uansett hvordan den blir, blir den bedre enn den var før. Den blir bedre enn den var før fordi jeg tar en dag av gangen og har gjort det i fem år. Høres ikke det enkelt ut? Det er enkelt, men ikke før du lærer det av noen som har gjort det før deg. Før det, er det bare en strofe. Synes du jeg gjentar meg selv nå? Jeg kan love deg at gjentagelse er en av de tingene jeg kommer til å fortsette med. Jeg kommer til å gjenta meg selv til du får det bedre. Du skjønner, jeg får det også bedre av det.

Denne mandagen blir bedre enn den var i de tider jeg hadde all verdens unnskyldninger for å kose meg om kvelden. Fem år med bedre mandager. Den gangen jeg drakk koste jeg meg så mye om kvelden, at jeg var i ferd med å grave mine egne seks fot ned i jorda, uten å tenke over at de seks fotene var konsekvenser som lå foran meg og kosen min.

Så uansett hva denne mandagen bringer, lever jeg nå. Fordi jeg vet at det som var så koselig, ikke var koselig i det hele tatt. Det var døden i hvitøyet.

Du spør meg støtt og stadig om hemmeligheten min. Du vil ha den. Jeg har jo ingenting i mot å gi deg den! Jeg vil faktisk gi deg den. Hemmeligheten er enkel, men ingen quickfix, og vet du hva? Den er fin hele veien gjennom langfix. Den kan være ensom, det er sant, men det har jeg planer om å gjøre noe med for deg.

Du skal få den enkle hemmeligheten min hvis du vil ha den, men da må du gjøre litt selv, du må bli med meg for å få den. Det er en av to ting du må. Den andre tingen du må, tar du og jeg sammen, og etter de to tingene stryker vi “må”, for “må” er ikke et bra ord for oss alkoholikere/rusavhengige.

Hvis du vil ha denne hemmeligheten spør du om medlemskap på denne FB-siden:

Tilbake Til Livet

Du skjønner, det holder ikke å lese en blogg for å få lettet litt på skuldrene, vi burde snakke litt mer – sammen.

Hvis du bare vil følge meg, blir jeg gladere enn Julenissen og det kan du gjøre HER

 

 

5 kommentarer

5 thoughts on “Gamle Erik i hvitøyet på en mandag

  1. Nei, jeg blir her:)
    Hvis du mener Det Andre Stedet – Online, så er det bare en gruppe på Facebook. En lukket gruppe for folk som trenger litt videre hjelp:)

  2. Ok, da skjønner jeg. Må jo følge deg videre. Har en karakter som sliter med dop. Jeg lærer av dette. Håper ikke dette blir feil for deg.

  3. Jeg synes det er kjempehyggelig at du er her sammen med meg Lene!
    Alt sånt gjør jo meg modigere også.
    Og husk at du fint kan gå på innboksen min hvis du føler for det en dag, i forhold til karakteren din mener jeg:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.