Sannheten

Categories Blogg

“Jeg skammer meg over hvem jeg er. jeg tror ikke noen vet hvordan jeg holder på, fordi jeg isolerer meg alene hjemme når jeg drikker. Jeg går på jobb. Jeg gjør alt det vanlige, så jeg tror ikke det er så mange som skjønner det? I natt drømte jeg at jeg var på fylla”

Kjenner du deg igjen? Det gjør i alle fall jeg.

Du som har skrevet dette til meg, blir kanskje redd nå, fordi du kjenner deg igjen i din egen melding. 

Men vet du hva? Den er ikke fra deg. Dette er en melding jeg har gjenskapt av tre meldinger –  fra tre personer. Det er også litt av poenget mitt til deg:

Meldingen din gjelder så veldig mange! Ser du det nå? Nå når du vet at dette er tre personer?

Tankene “dine” er mindre unike enn du aner, og du er egentlig så lite alene som du kan få blitt. Det er min lettelse til deg. Rusen vår gjør oss veldig like. Driften er lik, angsten er lik og skammen er lik. Uansett livssituasjon og andre personlige forskjeller.

Problemet er at alle (og det er mange) de andre som har det sånn som deg, er akkurat like ensomme som deg, like alene med skammen og angsten, og lever i en verden hvor de tror at de har domene på galskap som sådan.

Skammen slutter der vi begynner å snakke sammen. Det tar litt tid å komme seg dit, derfor er du veldig modig! Men du vil fikse alt på en gang og det er ingen nyhet det heller;)

Tålmodighet er ikke en av våre sterkeste sider. Det har vi også felles.

Da jeg kom ut av Trasoppklinniken skulle jeg få livet på stell i går. Trene, pusse opp, skaffe inntekter, rense huden, ri på hester og for ikke å glemme hytte til hytte i Jotunheimen med fem kilo multer i spannet. Heldigvis gikk det fort opp for meg at dette muligens ble en smule irrasjonelt, så jeg satt meg foran Netflix med dyna mi og ble der i ett år. Det første året gjorde jeg bare det som var komfortabelt for meg selv, uansett hva andre måtte mene. 

Det er mange små ting som kan hjelpe deg i begynnelsen, en av de er sannheten.

Hvis du tenker deg om, så lyver vi om utrolig mange ting! Til oss selv og til andre. Jeg tar meg selv i det rett som det er, men nå om dagen klarer jeg å ta meg i forkant av løgnen, mesteparten av tiden… 

Løgnen kan være om de minste ting, og ofte for å unngå en aldri så liten konflikt. Ikke bare ovenfor partneren, men også ovenfor barna, sjefen, kompisen og nabo’n. 

Småløgner i en familie genererer baksnakk: “Se her Mathias, her har du 500 kroner til Tusenfryd, men ikke si noe til Maria, for jeg har ikke råd til å gi dere begge så mye nå”.  Uskyldige småløgner som involverer andre innenfor de fire vegger blir bare det – baksnakk. Vi vet om de, vi føler de, men vi gjør ikke noe med de. 

Nå sier jeg heller: “I dag skal Mathias på Tusenfryd så han får 500 kroner Maria. Du fikk i forrige uke, så det blir rettferdig uansett. Dere får det dere får når dere trenger det”.

Vet du hva? Det er forresten greit å ikke gjøre noe med andres løgner – gjør bare noe med dine egne. For det er også en vei til edruskap: å forstå at man ikke kan forandre andre, bare seg selv. De andre får rett og slett seile sin egne sjø å leve med sine handlinger – jeg kan bare gjøre mitt for at jeg skal være i vater, og kanskje, bare kanskje, påvirker det en og annen.

Nå tenker du kanskje:

Hva pokker’n har dette med edruskap å gjøre? Hvordan i huleste H skal det holde meg unna sausen?! Tuller du Julie!

Sorry lille nurk – jeg tuller ikke. Jeg tuller ikke, fordi det å holde seg unna drinken, ikke har noe med edruskap å gjøre. Det holder deg bare promillefri – en liten stund. For å få det bedre, er forandring av tankesettet løsningen. Det er hjernen din som ruser seg, ikke viljen. Viljestyrke har ingenting med saken å gjøre, følelsene dine går foran viljen. 

For å renske bort angst og skam, er det lurt at du tar deg en liten reise gjennom følelsene dine. Hvis du kjenner etter i brystet, hvis du lar klumpen i brystet vokse litt, hvis du ønsker den velkommen og tar vare på det som er i deg, vil det komme opp ord som beskriver hvordan du egentlig har det av seg selv.

Det er litt av veien til edruskap: å være ærlig, å kjenne etter, for så å dele det med likesinnede som kan dra deg videre. Det gjør at følelsene dine får en vei i hjernen. Min grunnleggende følelse som kom den gangen jeg hadde størrelse 31 i sko, har jeg satt et ord på nå, jeg har fortalt deg ordet før:

SVIK

Det er mitt ord, det er plassert i meg, en gang i størrelse 31, fordi jeg er meg. Fordi det var den følelsen jeg fikk av omverdenen, uten at det er omverdenen sin skyld. Nå, når jeg vet om det, er det mitt ansvar å ta vare på det, så jeg kan gå inn i et rom med fremmede mennesker uten å føle meg usikker. Jeg kjenner igjen at det kommer og vet hva det er. 

Dette vil jeg sende deg inn i helgen med, verktøy til hjernen din:

Tren på ærlighet, om ikke for omverdenen, så inne i den lukkede FB-gruppen Tilbake Til Livet

Tren på to ting: 

Tren på ærlighet og hva en dag av gangen betyr for deg, det vil si, hvis du er inne i gruppen, så du har andre likesinnede å kaste ball med.

Hvis du ikke er i gruppen, så skal jeg fortelle deg hva gruppen er:

Det Andre Stedet – Online, er en FB gruppe for alkoholikere/rusavhengige, og deg som ikke vet helt hvorfor ting er tungt. Det hjelper litt på ensomheten din å bli med (den røde linken over her). I gruppa har vi ingen krav til noe som helst, og den er helt lukket – det er bare vi i gruppa som ser hva som skjer der. Du er velkommen til å spørre om medlemskap. Vil du ikke inn, men bare titte litt utenfra, kan du følge meg HER

Jeg skal gifte meg i dag, så jeg kommer ikke til å være så veldig aktiv på nett før tirsdag, litt men ikke mye.

Ta vare på deg selv, med andre du stoler på.

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Sannheten

  1. Takk for at du delte akkurat dette med skammen! Og viljen som vil, men ikke alltid er nok. Åh, det er en prosess! Jeg melder meg på online-det Andre Stedet, sier mer der. Men i dag skal du få feire kjærligheten. Gratulerer og masse til lykke ❤❤

  2. Tusen takk Elin!
    Jeg kommer allikevel til å følge med på forespørsler så de som vil kommer seg inn i gruppen.
    Takk for kommentar og ha en strålende helg:))))

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.