Fine Konsekvenser?

Categories Blogg

Reklame |

Konsekvenser av hva jeg gjør?

Fillern. Det finnes enda. Konsekvensene finnes vel alltid, men de er kanskje ikke så store og vonde som de var da jeg drakk. Det finnes de små også? Sånn som i dag. Jeg skal inn til byen for å gå på verdensdagen for psykisk helse, som går av stabelen kl 8 i Oslo Rådhus. Jeg må ikke, men jeg sto opp klokken fem for å rekke det. 

Ja? Hvis jeg ikke hadde stått opp klokken fem, så hadde jeg ikke rukket min lille stille morgentime, min edrue klare time. Nå for tiden går den ut på å åpne dette programmet, stirre en stund på skjermen, og begynne å slå på tastaturet uansett om jeg finner på noe å skrive eller ikke. Røyken, Colaen, vannet og kaffen er fremdeles med meg, fremdeles tre enheter gitt. Å klampre på dette tastaturet har visse konsekvenser – som regel i positiv retning.

 

Sånn, nå sitter jeg på bussen som en konsekvens av et FB-event.

 

 

I og med at jeg ikke går på fest lenger, i alle fall ikke med den samme spenningen i kroppen som jeg hadde før, bygger jeg meg opp en liten spenning i de små tingene: hvem kommer jeg til å møte på Rådhuset i dag? Kanskje det kommer noen spennende mennesker? For spenning må jeg ha i livet. I alle fall litt. Spenningen før en fest hadde tydeligvis med alkohol å gjøre for meg. Alko = party! Sånn er det bare.

Jeg var for eksempel på konsert for et par dager siden, og jeg må bare innrømme det – det var kjedelig. Ikke bandet, bandet var bra nok det, men utescenen er kjedelig for meg uten alkohol. Jeg har inntrykk av at mange edru personer på død og liv skal påstå at alt er flott og fint uten, men jeg er ikke så sikker på om det er sant. Det er dobbelt: deilig uten angst, men kjedelig uten party, selv om partyet alltid hadde vonde konsekvenser. Makan så doble vi er!

Fordelen for meg er at jeg var gammel nok da jeg sluttet, gammal nok til å ikke føle at jeg går glipp av noe. Jeg har gjort og vært med på det meste. Festen er over, klippekortet er brukt opp, og jeg kan ikke kjøpe et nytt. Det er ikke et savn egentlig, men jeg tror det har litt med denne alderen og erfaringen å gjøre. Uansett hvor vondt det er å ruse seg/drikke skal det gjøres, og festen kommer først. Før tanken på konsekvensene.

En liten nesten ubetydelig ting jeg gjorde før jeg dro i dag, var å dusje, rense ansiktet, smøre meg inn og ta på godlukt. Og det kan jeg si med en gang, det er noe jeg ikke gidder så ofte, og konsekvensene av det blir dårlig selvfølelse. Jeg har blitt mye flinkere med den lille tingen der. Dårlig selvfølelse hjelpe meg ikke.

Vips, nå befinner jeg meg på Nesoddbåten

 

 

…eller “båten” som vi proffe oddinger sier. Her er det koder, koder av de fine. Her kan man møtes og prate – hvis man vil. Hvis man derimot gjør sånn som jeg gjør nå: setter en skjerm foran ansiktet, åpner en avis eller en bok, blir man latt i fred. Det er koden på båten vår. Veldig greit og ingen høflighetsfraser nødvendig.

Konsekvensene av livet mitt nå er for sandkorn å regne i forhold til hva de var før, men jeg har listet opp mine gamle konsekvenser. Jeg har listet opp hva som har skjedd i livet mitt, og derfor hva som vil skje hvis jeg skulle finne ut at det hadde vært en genial ide å kose meg ordentlig.

Min form for kos og hygge er ikke pen, så den lar jeg ligge. Konsekvensene av hva jeg fant på nettet i går gjør at jeg snart går av båten for å delta på denne verdensdagen for psykisk helse. Jeg oppdaget også at det starter ett nytt kurs på Retretten i dag klokken 10. Kanskje jeg skal gå på det? Jeg rekker begge deler med en aldri så liten overlapping. Hvis jeg rekker opp til Tøyen på Fontenehuset også, da må vel påfyllet holde? Konsekvensene av at jeg skriver denne bloggen, holder foredrag og går på kurs er at jeg vil lære mer hele tiden fordi dette er gøy! Og jeg må lære mer hvis jeg skal gi både deg og meg noe. Noe som er en bra konsekvens for meg og mitt.

Tenk det a! At konsekvenser kan bli en fin ting i livet til slutt?! I dag skal jeg tenke på konsekvensene av alt jeg gjør. Kanskje noen vil ha en klem?

Av båten nå. Jeg rekker å dra innpå med litt mer kaffe og røyk før dagen starter.

 

Høstsalg, kr 99;

blank book isolated. bookcover with clipping path - insert your own design. 3D render; Shutterstock ID 233231413; PO: purchase_order4; Job: job1; Client: client2; Other: other3

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Fine Konsekvenser?

  1. Jeg ville ikke brukt ordet konsekvenser. I denne sammenhengen er det belønning, noe du oppnår for god innsats…. Dine gode resultater…. hurra

  2. Du skriver så forbanna bra! Blir nesten litt sjalu…jeg håper du fikk med deg begge deler, Julie😊! Det er herlig å våkne opp til din blogg. Hilsen en som ikke eier gudsfrykt og set heller døden i hvitøyet om jeg må!!

  3. Ja Frodith <3
    Det ble litt av en dag, nå virker så vidt tastaturet og dynen er snill.
    Jeg tror jaggu jeg skal ta deg opp å møte høstløvet i morgen selv:)
    Natta!

  4. Jeg laget en liten videosnutt 🙂 Deilig hoppe-og-sprette-dans, som en liten hyllest til hverdagen, sola og høsten <3 Sov godt <3

  5. Den skal jeg gå inn å se på. Bloggen din er så fin Frodith og jeg blir glad av å stikke innom deg. Jeg er ikke alltid så flink til å legge igjen kommentarer – skjerpings Julie! 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.