Sterk, Flink og Fremadstormende!

Categories Reise

Sterkere en pappa’n til Pippi? Eller bare en helt vanlig vaskeklut?

Vet du, jeg vil ta en runde til på sterk og flink, men først:

 

 

Når jeg snakker med deg på telefonen, eller på innboksen, du som enten sliter med å være pårørende eller du som sliter med rus, så glemmer du en ting jeg har snakket litt om før: jeg er som deg – på begge sider av skalaen. Du gir deg ikke med at jeg er sterk, flink eller bortimot en guru innen edruskapsfenomenet;)

Ja, jeg sluttet og ja jeg kan snakke å skrive om det til deg, fordi du gir meg så mye tilbake. Mye mer enn du tror. Ikke bare deg som kommenterer, ringer eller går på innboksen, men også deg som leser i det stille.

Jeg ser det skjønner du, jeg ser ikke hvem du er (slapp helt av;), men jeg ser at det leses bakpå dette data-programmet og jeg ser en jevn rytme som gjør at jeg vet at du er der – for meg og for deg.

Ja, det gir meg styrke, men det gjør meg ikke flink, det inspirerer meg bare til å fortsette, selv om tastaturet og jeg krangler endel for tiden. Det er den pårørende i meg som krangler nå om dagen, hun sliter og har angst. Angst for det meste. Det er det som skjer når man er berørt. Hva skjer nå? Hvordan kommer det til å være i dag? Sannhet eller løgn?

Vet du, den kulden som sitter i brystet mitt som berørt, den er nesten lik den jeg hadde da jeg var fyllesjuk (uten resten av fysikken da). En kulde som går i bølger og daler, som jeg prøver å skyve unna for å få pauser. Noen ganger går det helt bort – det er når det berømte håpet setter inn. Det håpet jeg sier at man ikke burde ha, som man allikevel har fordi man er et menneske. Håpet føles nesten instinktivt, det er der uansett. 

Men du, der digererte jeg igjen, sånn går det når man setter seg ned med et tastatur som ikke virker helt. Jeg ville mase på deg om flink og sterk, sterk og flink, litt med tanke på deg som sliter den ene eller den andre veien, og husk at jeg snakker fra min egen synsvinkel (ikke som edru-guru;):

Jeg er ikke flink eller sterk fordi (hmm, hvordan skal jeg få sagt dette…), fordi, jo, fordi jeg aldri ville slutte! Fordi ingen egentlig vil slutte. Ikke du heller? Vi vil vel helst slippe å slutte.

Jeg sluttet ikke fordi jeg satte meg et delmål eller et mål (det kommer senere), jeg sluttet fordi det var vondt. Det var så vondt at jeg ikke orket mer. Og da snakker jeg ikke om alle de utallige gangene jeg ikke orket mer, men fortsatte allikevel. Jeg snakker om den gangen det ble helt helt nok. Nok av intet annet enn egoistiske (i mangel på et bedre ord) grunner, nok fordi jeg ikke holdt ut mer.

Den er vanskelig, fordi det hører du som er rusavhengig deg selv si støtt og stadig, og det hører du som er pårørende, den rusavhengige, si støtt og stadig. Når er det nok? Når er smerten så stor innvendig for den det gjelder at det ikke går mer – der og da!? Det kommer for noen, men ikke for de fleste. Brutalt. Derfor skal vi ikke som pårørende håpe for mye, det knuser oss så mange mange ganger, og kanskje uten stopp.

Men for deg som sliter med avhengigheten: slutt å vær flink! Det bare sliter, det sender deg rett i bunnen av flaska. Og hvis du vil ha hjelp så burde du ta den, legge deg flat og gjøre det som blir sagt – der det blir sagt. Ingen klarer dette alene i lengden. “Jo  jeg har klart det alene!” kan du høre en si. Vel, da er han eller hun et så stort unntak at du ikke burde ta sjansen på det.

Så jeg er ikke flink eller sterk, jeg har fått hjelp, masse hjelp, til å takle noe som ble så vondt at jeg ikke hadde noe valg. Jeg tok i mot hjelpen og la meg helt flat.

Pass deg, nå kommer reklamen:

Få ut finger’n og kom hit, så skal jeg fortelle deg mer om det:

TIKKIO (var den linken stor nok nå?)

 

blank book isolated. bookcover with clipping path - insert your own design. 3D render; Shutterstock ID 233231413; PO: purchase_order4; Job: job1; Client: client2; Other: other3

7 kommentarer

7 thoughts on “Sterk, Flink og Fremadstormende!

  1. jeg skjønner hva du mener, men det er sterkt å få hjelp. man føler seg jo så jævli svak og liten da, av egen erfaring:)

  2. Ikke meningen det da… Du vet jeg er også forfatter og krever presisjon i språket. Det forteller i alle fall min språkekspert meg 🙂 Ikke meningen å plage deg. Liker det du skriver, selv om jeg kanskje ikke del av din målgruppe.

  3. Plage meg?! Jeg synes da du gjør alt annet enn å plage meg:)
    Det er kjempekoselig når du dukker opp med finurlighetene dine og vrir hodet mitt litt rundt.
    Tusen takk for det Deveny og ha en super kveld!

  4. Visste ikke at jeg vred hodet ditt rundt. Det må være godt å tenke litt. Dra opp noe nytt… Det digger i alle fall jeg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.