Mandag

Categories Blogg

Jeg vet ikke hvordan du ser på mandager, men jeg for min del er en klassiker: mandager er tunge og det har jeg tenkt å gjøre noe med, et høstforsett. Hvorfor er det ingenting som heter høstforsett? Hvorfor er mandager så tunge? Det må jo være fordi vi er forutinntatt? Ok, hvis det er sånn, så kan man vel gjøre noe med det.

Når jeg tenker meg om, så er det egentlig ganske rart at vi setter oss forsett 31 desember. I mørket, med 20 kuldegrader i sikte. For meg er høsten nyttår, krisp luft og nytt penal. Jeg var dårlig/uinteressert i skolen da jeg var liten, men ikke om høsten og ikke på mandager, den tråden vil jeg ta opp igjen.

I sommer tok jeg opp tråden ved å snike meg inn i Gabels gate 37, inn i oppgangen, utenfor døren til barndomshjemmet mitt, hvor det en gang fantes et nytt penal og en fin høst.

 

 

Men hvordan skal jeg ellers få sving på mandagen?

Første forsøk. Ved å gjøre: ingenting! 

Men det går jo ikke, på mandag starter uken, da må vi røske oss opp å gjøre alt vi må og burde, med kroppen og hodet hengende bak oss. Og det er klart, jeg skal også mye i dag, men jeg skal manipulere meg selv til å tro at jeg ikke  stressende ting.

Jeg  ikke betale regninger i dag, jeg kan begynne med det på tirsdag. Jeg  ikke trene eller vaske huset i dag, verden står. Kanskje jeg gjør det allikevel, men jeg ikke. Det eneste jeg måtte i dag, var å skrive til deg fordi jeg har bestemt meg for det. Det er tungt å få ned ting på tastaturet for tiden, men det er gøy å trykke “publiser” og det er fint å snakke med deg, så da er vel det innafor?

Mandagen min starter bra her jeg sitter alene før alle står opp – jeg elsker det. Selv om jeg har gjort det hver dag i mine fem første friske år i livet, føles det nytt og godt hver morgen. Tenk det a! Jeg er frisk om morgenen og det er mandag! 

 

God morgen!

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Mandag

  1. Det er noe som heter høstforsetter 😀 Jeg har akkurat laget noen selv jeg. Jeg har sjelden noen ved nyttår, men om høsten har jeg mye planer og ting jeg synes jeg bør endre. Jeg skal trene,….he-he…en gjenganger om høsten…MEN..mest av alt, jeg skal gi litt mer F…og ta tak i de litt “skumle” tingene, som å holde taler og sånne ting, og bare GJØRE det, og tenke at det ikke er SÅ nøye hvordan det blir. At “passe fink pike” er mer enn nok i massevis, og da bare GJØRE sånne ting som er litt utafor komfortsonen, med LITT mindre høye skuldre 🙂

  2. Henger meg helt klart med på ideen om høstforsettene. :)))
    Høst og vinter er innetid og gir rom for å gjøre andre ting enn man gjør om sommeren. For meg som elsker kreative aktiviterer er det største problemet å finne ut HVA som skal bli denne høstens “greie”.
    Ønsker deg en nydelig tirsdag! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.