Så hva er min drøm? Vil du bli med på den?

Categories Blogg

Vi er redde, fylt av skam og angst, pårørende og rusavhengige som en. Det er vondt, men det er ikke over. Ikke helt enda. kanskje aldri? Vi skal iallefall ikke på klinikk! Ikke på AA, ikke på Al-anon, ikke på Retretten, ikke i andre pårørendegrupper og helst ikke ut på gaten. Vi skal slutte en dag og begynne med det derre der. Den derre selvhjelpen. Det derre ordet, den derre setningen: hjelp til selvhjelp. De derre teite ordene! Utenforskap!? Halloooo! Kan vi ikke like godt si innovativt bærekraftig utenforskap da – når vi først er i gang? Yogaklemmeinnovativsolhilsenutenfor!

My ass! Det kan de andre drive med!

Hvis du leser det over her og er pårørende, vil du kjenne deg litt igjen. Hvis du leser det over her og er alkoholiker/rusavhengig vil du kjenne deg litt igjen. Pårørende og Avhengige har mange av de samme følelsene, bare fra forskjellige vinkler. Forskjellen er ordet avhengighet, driften. Eller er det det?

Ikke for alle, noen er begge deler. Jeg er begge deler og det vil jeg dele med dere, mens noen av dere kanskje deler litt tilbake og noen er stille og lytter.

 

Jeg har hatt en drøm i noen år nå, og drømmer skjer ikke hvis man ikke får ut finger’n, så ut med finger’n Julie!

 

Og ut med finger’n er ikke lett for noen, så vi tar det sakte. Ikke jeg da du;) Jeg stiller opp og er der til du kommer sakte. 

Jeg har en drøm om å være det første leddet og ikke nødvendigvis alene. Jeg kan starte, være der, og etterhvert involvere andre interesserte. Skape et sted pårørende og rusavhengige kan gå uten regler og klare mål. Jakken må være løs med et tema uten fasit. Løs og trygg.

På noen etablerte steder kalles menneskene jeg tenker mest på, nykommere. Mennesker som ikke får ut finger’n, men vet med seg selv at livet har klasket i bakken for lenge siden.

Jeg føler meg som en nykommer hver dag. 

Vi møtes uten forpliktelser. Tenk om jeg også kunne involvere fagfolk og lage et eget forum for dere? Vil dere så vil jeg. Og første gang 25 september kl 19, er et fint sted å starte sammen med oss andre. Kan barnevernspedagogen, ruskonsulenten, psykologen eller behandleren alt om oss? Kan vi alt om dere? Vi skal ikke hete opp diskusjoner og debatter, vi skal bare være sammen i et forum i det samme trygge rommet. 

 

 

Også deg da, du som ikke er ny i dette gamet, du som har vært edru/nykter i et lass med år nå. Du kan også fint komme. Jeg håper du kommer. Jeg trenger deg. Vi trenger deg. Du trenger oss. Du kan bidra med deg selv og din erfaring. Det er nemlig på tide at vi tar oss ordentlig av de redde og tvilende, for at de skal kunne ta seg av oss også. På ordentlig.

Tanken bak dette er ikke å være noen løsning. Jeg er ikke løsningen, du er ikke løsningen. Vi kan være starten på en vei videre. Noen vil videre, andre vil prøve, og noen kommer bare en gang. Vi lever i et vanskelig, nesten uløselig tema, og alt vi har er hverandre, det gjelder også dere proffe. Dere trenger oss og vi trenger dere.

Som jeg skrev i går, møtes vi alle sammen første gang, for å se hvordan dette blir, og deler oss opp etter behov neste gang vi møtes. Jeg starter første gangen på den måten jeg alltid gjør i foredrag: 

Jeg varmer dere opp og dere overfaller meg med spørsmål om hva dere vil. Jo mer overfall jo bedre. Blir det stille, gå det også bra, jeg fyller det.

Har du tenkt på en ting?

Ved å samle så mange forskjellige lag første gang, kommer du uten å måtte vise din agenda. Hvorfor du kommer er din sak. Om du er stille eller aktiv er din sak. Alt som blir sagt i rommet er vår sak. Det blir i rommet. Jeg kommer heller ikke til å blogge om deg neste dag eller noen annen gang;)

Jeg tar litt betalt, fordi det er så mye gratisarbeid i det jeg driver med fra før. Utgifter til meg blir det også på dette.

Hvis du følger billettlinken under her, ser du at jeg har laget mange forskjellige priser fordi alle skal kunne komme. Du velger pris, du velger om du kommer eller ikke. Du velger hva du vil med å komme med deg selv, og ingen andre.

Tikko

Omtaler av det jeg har gjort hittil finner du HER

Boklink:

7 kommentarer

7 thoughts on “Så hva er min drøm? Vil du bli med på den?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.