Kjære J, kommer du snart?

Categories Reise

 

-Båten Pippi? Var e båten?

-Borta

-Men hür ska vi nu komma her i från?

-När man e på en öda ö, så vil man vel va där i sju år åt minstånde?!

-Sju år???

-Tenk om vi aldri kan komma hem?

-Tja, vi får vel kasta ut en flaskpost.

Ok da, så er ikke denne øya øde, men det føles sånn uten deg! Du skjønner det J, at i denne høyelektroniske tidsalder som vi tross alt befinner oss i, kommer jeg ikke til å føle meg rolig bare ved å sende deg en flaskepost.

Det holder ikke med eventyr når jeg venter på deg, og jeg venter selv om jeg vet at det enda er en drøss med dager til du kommer. Vet du J, jeg sjekker til og med sms’ene jeg har sendt deg flere ganger om dagen, bare for å se om det snart står ‘levert’. 

Så nå må du komme snart, for jeg er ikke mitt fulle meg uten deg. Inspirasjonen svinner hen litt skjønner du, selv med mine elskede barn og min deilige varme rund meg her på Barbados. Så jeg driter i at det tar to uker å seile over Atlantern. Make it ONE!

Jeg klarer ikke en gang å skrive J! Så derfor skriver jeg like godt til deg nå for å klare det. Av en eller annen grunn så må jeg skrive? Harr’u hørt?! Jeg som aldri har skrevet i hele mitt liv? De siste tre årene har jeg skrevet, og nå må jeg visst nok det?  Jaja, tenke seg til hva man oppdager når man får karret seg ut av fylla…

Så hvor er du? Midt ute på Atlanterhavet. Ja jeg vet det, men jeg klarer ikke å la vær og vente..

Jammen så kom da!

 

 

Ja, vi er altså på Barbados. Barbados…

Nå tenker sikkert en og annen: Herregud Julie, du er i Karibien sammen med barna dine. Slutt å syt! Men vet du hva J, jeg syter ikke – jeg nyter at jeg savner deg.

en måte….

På en annen måte nyter jeg å være alene sammen med barna. Vi blir tette og samarbeidende, det er fint og jeg har fått bekreftet at barna mine helt klart både er plan A og B. Du husker det? At jeg lærte det av Rita? Man må ha en plan B for å holde seg edru i lengden. Jeg må helt klart ha en plan B når jeg er uten deg. Eller plan A, barna er jo A.. og du er A.. ABABABAB.. jaja – dere er fine planer uansett..  

Det er spennende å høre barna skravle i vei om livene sine. De har så fine hoder begge to! Og vet du hva? Hjemmeskoleringen går faktisk kjempefint. Vi har til og med timeplan!

Se her a:

 

Ferdig kl 12 hver dag. Jeg tror det kan holde med to barn og en “lærer” – og to når du kommer? Vi får se. Jada, vi skal ha norsk også, det drar vi inn i ‘valg’..

Rent bortsett  fra i går – vi skulket for å surfe, så nå er vi surfere. Joda! Det er klart man blir surfere av to timers kurs, slutt å tull! Du får ikke være med å surfe når du kommer forresten, du er sikkert god – og det kommer til å irritere stumpen av meg!

Eller – det var vel ikke skulking? Det var en utflukt. Ja, sånn må det bli..

Utflukter har man da gudhjelpe meg på skoler også?

Vi får bare ta samfunnsfag i valgfagtimen i dag i stedenfor. Ja, du skjønner – det er sånn jeg… nei – vi, har lagt det opp. Valg fylles med de andre fagene eller oppgaver om reisen vår.

Å lese historie om dette området (hele Karibien) kan lett gjøres spennende. Det går nemlig fint an å gjøre det gjennom å studere de gamle famøse piratene. Begynne med Svartskjegg foreksempeI = Edward Teach, eller Charles Vane som også har blitt plassert inn i serien Black Sails, he’s for real you see.

Da får man det meste, de kommer jo fra steder.. man får engelsk historie, kolonisering, rivaliseringen mellom England, Spania og Portugal og ikke minst… slavehandelen.

Barbados er hovedsakelig bebodd av Afrikanere (er det det man sier nå til dags?). Barbados ble kolonisert av England. Så hva gjorde engelskmennene her etterhvert a? Stakk av? Kanskje det har vært et gedigent slaveopprør her? Det må jeg finne ut av..

 

Vi har selvfølgelig vært på utflukt før også, og møtt disse gutta:

 

 

…som liker seg best oppå skilpaddekompisene sine når de inntar lunsj:

 

… eller midt på veien.

 

Barbados… Barbados… vi har både bodd på vest og østkysten. Valget er enkelt hvis man vil velge en av to goder – vil du ha hvite strender med kokospalmer hengende over hue, er det vestkysten som gjelder – inn mot det Karibiske hav. Der får du hele glansbildet, vel… nesten.

Vil du ha dramatikk og surfing mot tilfeldige steiner, er det østkysten som gjelder – røffe tilstander med hele Atlanterhavet slengende inn på stranda. Jeg vil tro det gjelder hele perleraden som utgjør de Karibiske øyer?

ØSTKYSTEN

Vi kom hit for bare noen dager siden, uten å vite helt hvordan det var her. Vi måtte flytte fra de hvite strendene fordi jeg bare hadde leid huset til den datoen vi trodde du skulle komme J! Og her på Barbados er alt fullbooket. Så nå bor vi i Lala-land.

 

Jeg ble først og fremst forført av terrassen

 

Mest fordi jeg ikke blir inspirert av sånt som dette:

 

Herregud! Jada, det er fint nok, men det går jo ikke an å kjederøyke, skrive og bøtte kaffe uten godstoler! Se på det pinne-aleminiumsrasket da!

Så ja – vi kom hit til Cattlewash på mandag, vi nøt terrassen og jeg gikk for å sjekke ut stranden.

 

Tydelig offpist for surfere.. så det er selvfølgelig her de er. Man vil da ha det farlig! 

Jeg fant en liten kulp å bade i – eller rettere sagt, en stor stein som skjermet for galskapen, og det eneste stedet man kan dyppe seg.

 

Jeg liker å gå på strender, så jeg gikk, men stoppet brått. Hva var det?

 

En grav? Et minnesmerke?

En mann vandret frem og tilbake ved stedet. 

Jeg ville ikke forstyrre, men klarte ikke å la vær. Det var noe tungt over hele atmosfæren. Jeg nærmet meg prøvende og forhåpentligvis høflig. Vi dro gjennom de vanlige frasene og det viste seg at han var fra USA. Og som vi vet, folk fra USA er det lett å komme i snakk med.

-Hi, I just have to ask: what happened here?

– A boy died surfing here some days ago, and somebody – i don’t know who, made this memorial for him. I have to say, I really appreciate the gesture. 

-Surfing here? That sounds crazy?

-No, not if you go far enough out into the waves, and know what to do. He knew, but it can of course happen anyway, as it did with him. He was a good surfer and a great guy.

– So? You knew him?

-Yes. It was my son, he only got to be sixteen year old. He was the best.

 

 

Der stoppet samtalen, vi bare så på hverandre, for det ikke var mer å si.

Jeg lot ham være i fred og gikk til mitt, til mine barn på snart samme alder. Kanskje det var derfor det satt så hardt i brystet?

Siden jeg møtte denne mannen har jeg gått dit hver dag – av en eller annen grunn. Og det sitter like hardt enda. Seksten år… det ble nært. Minnesmerket er brutalt, vakkert og trist.

Jeg har ikke vist det til barna mine enda. Hvorfor? Fordi vi selv dro på dette surfekurset i går. Vi skal leie brett i dag og vi har det gøy med det. Jeg elsker å finne felles interesser med barna mine. Vi har slalåm, snowboard og nå kanskje surfing? 

Det er livet og vi må leve det for å nyte det. Det er jo også derfor vi er på denne reisen. Jeg skal vise barna mine minnesmerket om noen dager, men først skal vi surfe litt. Så Aksel? Min kjære venn! Du får ikke sladre til Maria enda;)

 

En ting er sikkert, vi skal ikke surfe her:

 

Vi skal surfe her:

Processed with VSCO with c8 preset

 

 

 

 

9 kommentarer

9 thoughts on “Kjære J, kommer du snart?

  1. Ahhh, der har jeg vært, på østkystsiden; har dere besøkt nord Nelson sitt hus, han lurte alle skip til å tro i uvær at der var en sikker havn å søke ly, men gubbefaen hadde bare satt ut masse lykter så de
    skulle tro det, og når de kom langt nok inn kræsja de i revene utenfor og da dro lord Nelson med sine kumpaner og slaktet og
    robbet …. det ligger visst masse skipsvrak utenfor der… bad guy han der. Barbados er herlig! Holder på med boka di, den er vond og fin. Hilsen Elin🐟🐠

  2. Et ekte eventyr dette, men pass på dere selv, da! Vi vil ikke ha noen ulykker! Jeg sier det selv om jeg ikke er mora di?
    Hiv og hoi! Snart er skatten vår! Eller deres, da, men det skjønte du sikkert!

  3. Å, han kommer nok snart 🙂 I mens får du kose deg med barn og varme og aper av ulike slag 🙂 Høres ut som fine dager så langt <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.