Dæven! Jeg kan drekka når jeg vil! Jeg er periodedranker. Takker!

Categories Blogg

Han kommer snart hjem igjen, han har ikke forsvunnet. Han må bare ha litt pause fra hverdagen – og oss. Neida, det går helt fint det, vi er vant til det. Han er bare periodedranker, så han kommer snart tilbake.

Periodedranker er et ord som hovedsakelig pårørende bruker og vi adopterer. Ordet er helt smashing for oss! Dere unnskylder oss, letter litt på deres egen skam og gir oss dettr fine ordet. Periodedranker jeg? Takk – da kan jeg gå på rocker’n i et par uker til. Jeg har ett ord for det, så da er det bare å dra på.

Helt perfekt. Nå kan jeg jo bruke ordet for alt det er verdt! Jeg er noe, så jeg kan drikke i mange dager på rad, fordi jeg er så heldig at jeg har fått en grunn! Slapp av a, ta en øl til. Joda, det går fint med meg, men jeg har jobbet i ett kjør i det siste så jeg vil bare ha litt fri. Familien min? De får bare godta det eller kaste meg ut, og det vet de, så den er i boks – ja, de kaster meg jo ikke ut for alltid da vettø. Skal du ha en øl til eller? Jeg spanderer.

 

Du som røyker kan egentlig sette deg inn i det eksempelet jeg kan komme på (andre også, bare bruk lasten deres, vi har en alle sammen)

En flytur til Florida? 11 timer uten røyk?

Det går fint hvis man går inn for det, og man vil jo til Florida hvis man først har planlagt en tur? Hva er det første du tenker på når du går av flyet da? Om du har mistet bagasjen? Det er vel strengt tatt ikke det. Det kommer som en god nummer to. Ventingen på bagasje og lang kø i passkontrollen setter i gang irritasjon og kort lunte. Pokker også, nå må jeg ha den siggen snart! Ikke nok med det, jeg må ha noe å drikke til, jeg har ikke røyket på snart 12 timer og da skal den iallefall være god!

Så endelig, ute av flyplassen med kaffe og røyk. Skuldrene senker seg og neste transport får bare vente..

Vi klarer å slutte i perioder. Alle klarer det, også han med rødspritflaska i grøften. Mange ganger, men vi tenker fremover. Akkurat som på flyet. Den drinken kommer snart tilbake, og da skal jeg pokker’n meg ta i litt, så flink som jeg har vært i det siste! Vi er ikke edru når vi har pauser, bare promillefrie. Periodedranker a dø! Det finnes ikke.

 

Jeg drakk ikke under graviditetene mine. Men jeg visste at de skulle gå over. Tja, jeg hadde ikke tatt med amming i den tidsregningen – en liten skuffelse der, og ganske tidlig over på morsmelkerstatning. Men det er en helt egen historie…

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Dæven! Jeg kan drekka når jeg vil! Jeg er periodedranker. Takker!

  1. Helt rett dette-
    Hilsen en “periodedranker” i over tredve år….
    Men etter skikkelig behandling,lærdom of forståelse av det å være alkis, så har jeg vært edru i snart to år.
    Takk for gode blogger……. Stå på….. Bare for i dag.

  2. Igår møtte jeg drankern gammer’n der
    den lokale drabantby pubben
    ‘jeg er så ensom’ presenterer han seg som
    Sett deg ned…
    han hulker
    så fly forbanna på noen
    hat og ensomhet
    vi har en grei sjargong
    han er drita
    jeg er på vei å bli
    og jeg blir det
    kald natt o drita
    jeg trodde var bedre
    vekke fra det
    men det går i perioder med meg
    faen…

  3. For 40 år siden: Satt i kassa i en butikk. Inn kom to herrer som hele byen visste var alkoholikere. Disse to var av den stilige typen alkis. Dress og hvit skjorte, ikke slips. Skoene var blankpussede. Den ene karen var veldig lav av vekst. Håret hans var noe tynt, men fremdeles mørkt, det lå godt strøket bakover. Sikkert brylkrem, tenkte jeg. Menn brukte det før. To luringer. Sånne som kunne passet i Olsenbanden med stilen sin, om dere skjønner. De var ikke kriminelle,-bare to luringer. De plukket med seg alle de blå flaskene med Watzins keratin hårvann fra hyllen, kjøpte også sigaretter, betalte og gikk ut. I alle dager, så rart..det dyre hårvannet som nesten ingen kjøper? tenkte jeg.
    Et kvarter senere gikk jeg ut bakdøren på butikken med noe papp som skulle plasseres i en garasje. Og der lå minsanten alle de blå flaskene i grøfta. Tomme. De hadde uten tvil drukket dem i rasende fart.
    Hvorfor ikke kjøpe øl for alle de pengene? Antar de fikk en sterkere og annen type rus av hårvannet. Vi bare ristet på hodet og flirte litt, og sjefen noterte at han måtte bestille ny forsyning med hårvann. 🙂

  4. Gaf: Hahahah! Så kul kommentar å lese på morgenkvisten:)
    Det var det første jeg og tenkte da jeg leste nedover, hvorfor ikke kjøpe øl?!
    Men jeg husker det jo godt, de mennene som gikk rundt her i Oslo å drakk Old Spice og Blue Aqua eller hva det nå het. Veldig rart! Jeg ville liksom ha gått på polet…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.