Ha! Jeg har det værre enn deg, jeg går på Heroin!

Categories Blogg

Vi ser de på gaten med knærne knukket, med pappkopp foran en nedsunket kropp – på vei mot graven.

Heroin er harde bud, det er det ingen tvil om. Jeg kan ikke la vær å tenke at heroin er en helt egen verden, men til syvende og sist? Rus er rus.

I går fikk jeg en kommentar fra en som har kuttet ut heroin. Kritikken dreide seg om at jeg og alkoholen min bare var for blåbær å regne. At jeg ikke ante hva det egentlig dreide seg om . Man kan vel si det sånn, for jeg var tross alt så full at jeg ikke visste hva noe dreide seg om. Det er helt greit med kritikk (det tror jeg vi er opplært til å si og ta i mot hele bunten). Jeg er dog mer tilhenger av den konstruktive versjonen. Det slår meg også at personen ikke har sett seg rundt, det er vel egentlig bare å gå inn på en brun bar å titte litt? 

Derfor vil jeg forklare en enkel sak om rus, og da snakker jeg ikke til kritikeren – du skal få fred, men til dere der ute som er pårørende. Dere som er omgitt av “Jeg har kuttet ut rusen, nå drikker jeg bare øl”, “Alkohol biter jo ikke på meg!”  “Neinei, kul’n a. Jeg rører ikke sprit”, “Slutt å mas, jeg skal ta det med ro på julaften – det blir bare en gløgg!”.

Rus er rus

Og jeg skal prøve å forklare hvorfor.

Selv har jeg f.eks ingen hang til Hasj. Jeg liker ikke å være stein, det gir meg angst. Men hvis jeg er helt rolig, ikke har noen negative tanker fra før, så kan jeg vel røyke for å få sovne? Istedenfor å se på Netflix? Jeg blir faktisk ikke opphengt i hasjen. Så da går det vel bra da? Ok, hva skjer hvis jeg røyker Hasj i to uker?

Det samme som skjer med deg hvis du er på slanker’n. La oss si at svakheten din er sjokolade, du holder deg unna lenge og er veldig fornøyd med deg selv. Det er fredag, gullrute og kos. Du spanderer på deg litt potetgull fordi det IKKE er svakheten din, det er bare litt ekstra kos og du tenker at du klarer deg med bare litt på grunn av det. Det går fint. Selvfølgelig gjør det det. Det er ikke det som trigger smaksløkene. Du spiser potetgull oftere etter det. Det går også fint. Etter en stund vil du tenke: jeg kan jo spise litt sjokolade, dette går jo veldig bra! Så kommer skuffelsen..

Det vil skje med meg hvis jeg røyker hasj også. Hjernedelen > belønningssenteret – kjenner ikke forskjellen på hva jeg får i meg, den gjenkjenner bare rusen. Den blir storfornøyd med at den får rus! Så belønningssenteret mitt er fornøyd med hasj eller hva det måtte være. Men hva med Julie? Hun liker jo best rødvin? Vips, vi er tilbake på sjokolade og potetgull. Etter en stund er Julie rett tilbake på kartongen sin på grunn av hasjen. Og den kartongen? Den er nådeløs mot Julie…

Belønningssenteret er fornøyd med belønningen. Personen har en foretrukket smak.

Å ja? Du tar bare Valium fordi legen har skrevet det ut? Vel, det driter belønningssenteret i! Det går ikke resepter gjennom hjernecellene.

Vi kaller det gjerne foretrukket rusmiddel. Hva med bare å kalle det smak og behag? Skjønner?

Veldig mange dop-avhengige undervurderer alkohol og går over til det. De blir alkoholikere. Vel, inntil personligheten deres bestemmer seg for å ta over igjen, for det gjør den til slutt. Det ender i graven med oss alle hvis vi fortsetter. Noen før, noen etter.

Så – mest til dere som er omgitt av oss: rus er rus og “bare en øl”, funker ikke i lengden. Flytte til indre Mongolia gjør heller ikke susen. Det finnes poteter å sette.  

 

Jeg tror jeg holder meg unna tjallen i kveld, men du – bare i kveld.

 

 

 

Hvis du vil følge denne bloggen må du nesten følge bloggssiden min på FB, den er HER. Vil du følge min personlige side er det bare å spørre HER.

 

blank book isolated. bookcover with clipping path - insert your own design. 3D render; Shutterstock ID 233231413; PO: purchase_order4; Job: job1; Client: client2; Other: other3

31 kommentarer

31 thoughts on “Ha! Jeg har det værre enn deg, jeg går på Heroin!

  1. Hei Julie! Vil det i si at det også kan være “farlig” å belønne hjernen med egenskapt rus i form av i utgangspunktet positive aktiviteter som løping, fjellklatring etc?

  2. Kjære Julie! Du kan ta det helt med ro du er like gal som en hver heroin missbruker, anbefaler ikke å forsøke anbefalt metode om foretrukket rusmiddel.
    Vennlighilsen en x heroinextasyrohypnolenhlestøvhasjvalum missbruker!

  3. Anonym: Nå er det en fare for at svaret mitt kommer til å høre helt fanatisk ut, så jeg skal prøve å svare så saklig jeg kan. Jeg har ikke egenerfaring på disse avhengighetene, men de finnes:
    Trening
    Sex
    Jobb (og fler)
    Trening setter i gang adrenalinet, for de som har en hang til den avhengighet mot det, går det til slutt ut over alt.
    Sex.. blir helt forferdelig og isolert for de som er avhengige av det.
    Men jeg vil ikke gå dypere inn på det i og med at jeg ikke har det selv. Jeg har mat og rus. Er du bekymret så google det! Det er der så definitivt! Tusen takk for spørsmålet:)))

  4. Lizbeth Osnes: Takk for det Lizbeth:) Det er jo så mange som ikke har grunnlag for å forstå hvem og hvordan vi er, langt mindre hvem de egentlig har rundt seg <3

  5. Du skriver utrolig godt og reflektert. Det er alltid interessant å lese blogginnleggene dine!
    Ha en god lørdag! Ta vare på deg selv! :)))

  6. eiheks: Wow! Ydmyk takknemlighet herfra! Virkelig! Jeg skal gå inn på deg i kveld. Jeg sitter å skriver spørsmål og svar om rus. Herre min hva som helst – det kan være ganske krevende å blogge til tider! Men gøy og inspirerende! Tusen takk for deling!

  7. Det er flott å følge deg fordi du er så ærlig i bloggen din om deg og rusen. Å undervurdere alkohol skal man ikke gjøre. Det er et av de farligste rusmidler som finnes og en alkoholiker har det like jævlig som en heroinist ..med et unntak, alkohol er lovlig og heroin er ulovlig.

  8. Ikke dumt skrevet dette. Fant forresten ut etter at jeg har lest at det er jo boka di jeg akkurat har lånt fra biblioteket. Gleder meg til å lese den 🙂

  9. Jeg ble sendt hjem fra avrusning etter 2 uker fordi ?jeg ikke skøyt?😭 havna rett på kjøret igjen. roper om hjelp men blir ikke hørt. Kokain, hasj, alkohol, piller,

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.