God morgen til dagens første substitutt

Categories Blogg

Dere som kjenner meg vet at jeg elsker denne timen alene om morgenen. Før var jeg alltid fyllesjuk, karret meg opp, fant klær til barna med øynene lukket, klasket sammen matpakker til barna, fikk dem på skolen og la meg i full angst under dyna på sofaen med God Morgen Norge i bakgrunnen. TV-programmet er akkurat snilt nok til å hjelpe angsten – ørlittegrann. Da er der praktisk med hjemmekontor. Barn hjem fra SFO, frisk og mamma fra 17 til 20 og så endelig: leggetid , FB og rødvin.

Så ja, jeg elsker å være frisk om morgenen. Har jeg substitutter for Alkohol?

Selvfølgelig:

Kaffe, Cola og vann – fremdeles tre enheter – det må til. En dagsrasjon med røyk, FB og annet tull. Vi snakker ikke fulekvidder og soloppganger, det er for romaner.

Det er helt stille og hvis jeg ikke får denne timen så blir ikke dagen som den skal. Skal jeg slutte å røyke? Det tar vi en annen gang.

Om kvelden er det rett i kosetøyet og dynen er med meg rundt i huset – den samme dynen som var full av angst før i tiden. Dynen og jeg klistrer oss til en dårlig serie på Netflix eller en lettlest bok – det skal jeg sovne med, så ikke våg å slå av noe! Må jeg på fest så lengter jeg hjem til dynen min. Skal jeg til varmere land, tar jeg den med i kofferten sammen med HDMI-kabelen. Jeg har da ingen planer om å sove i dårlige laken!

Substitutt kan være enkle små ting – det er bare å finne de, uten å lete for mye tror jeg.

Nei, da våkner de ikke så små lenger snart, på med mor, en tur på Retretten og kanskje litt lekser senere?

 

2 kommentarer

2 thoughts on “God morgen til dagens første substitutt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.