Noe farlig skjedde i sommer – i hode. Da var Retretten løsningen.

Categories Blogg

//overhode ikke sponset

Det satt seg noe i kroppen sent i sommer, ikke et direkte sug etter rus, ikke en fantasi heller – tror jeg. Bare noe tomt. Noe tomt og farlig. Noe som kunne bli noe enda farligere , uten at jeg reflekterte noe særlig over det da, man gjør gjerne ikke det hvis det er vagt – noe det var.

Rita Nilsen fra Retretten dukket plutselig opp på innboksen:

Jeg starter opp ANTA-kurs (Alkohol, Narkotika, Tabletter og Andre Avhengigheter) om noen dager, fikk jeg beskjed om.

 

Rita Nilsen, Retrettens store mor;)

Jeg visste ikke noe mer om kurset enn at det var for sånne som meg, rusavhengige. Det er det eneste du må ha innsett for å gå på kurset – at du er avhengig

I det jeg fikk meldingen falt det på plass.

Det var det som var tomheten, jeg hadde ikke gjort noe for å holde edruskapet mitt ved like på en stund. Jeg hadde holdt foredrag og jevnlig snakket med folk på telefonen som ringte for å få hjelp. Både pårørende og rusavhengige (forresten: bare fortsett med det dere, bare ring, men send en sms først, jeg er litt redd for ukjente nummere enda;), men jeg hadde ikke gjort noe som bare fokuserte på meg selv. 

Så jeg møtte opp.

Det er noe av det beste jeg har gjort for meg selv på lenge. For hva er det egentlig vi rusavhengige må gjøre for å holde oss edru/nyktre? 2 ting.

1 .Vi må først og fremst skjønne hva vi er, så må vi skjønne en viktig ting til: vi kommer aldri ALDRI til å klare det alene, ikke i lengden. Hva gjør vi da? Vi menger oss med andre rusavhengige og deler erfaringene våre med hverandre. Så enkelt er det. Ikke spør deg selv hvorfor, bare aksepter at det er sånn og gjør det. Til slutt dør du av alternativet, så kutt ut og intellektualiser det.  Hvilket forum du velger for å møte andre er selvfølgelig opp til deg. Ferdig.

2. Vi må tilegne oss kunnskap om hvordan vi fungerer og hvorfor. Disse to tingene får man på Retretten. Begge deler i en smekk på ANTA-kurset. 

Høres ikke det enkelt ut? Jepp, det er det – så gjør det da! Jeg kan ikke skrike høyt nok om hvor mye jeg anbefaler kurset. Ting faller på plass i riktig rekkefølge og det er ganske enkelt:

Kurset varer i 5 uker. Det varer fra kl 10.00 – kl 12.00 fra mandag t.o.m torsdag og du kommer som du er, du kommer når du kan og slutter når du ikke vil mer.

Du trenger ikke å ha med deg en eneste krone, ei heller full mage – det vanker gratis lunsj etter kurset. Har du stive skuldre, stressproblemer, søvnproblemer, abstinenser eller annet, kan du få en nål eller to i øret. Akupunkturen på Retretten er enestående. De som jobber der sitter med unik innsikt – nemlig egenerfaring! Store ord?

Ja klart det er store ord – dette er noe av det beste jeg har gjort på lenge sier jeg! 

Jeg så nettopp på Retrettens sider HER at det begynte ett i forrige uke. Fillern tenkte jeg, jeg ville jo gå på ett til, men vet du hva? Det kan jeg, for jeg er rusavhengig, de som jobber der er rusavhengige, så hvis det fremdeles er plass, så er det plass til meg selv om jeg kommer for sent. Rusavhengige har nemlig rimelig stor takhøyde – så jeg tropper like godt opp på mandag. Trenger jeg det nå? Tja, Hvorfor ikke?

Kontakt Retretten på:

[email protected] eller [email protected]

Tel: 22 20 93 92

Kursene går med jevne mellomrom gjennom året

 

 

Min rushistorie eller deling om du vil, kan du få tak i ved å klikke på denne:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Noe farlig skjedde i sommer – i hode. Da var Retretten løsningen.

  1. Hei. Begynte å drikke hver dag i 2004 pga en operasjon fikk hjerneslag av det. 2015 var jeg på Vangseter i seks uker. Gikk bra til vinter 2016 da fikk jeg delir. Ikke drukket det på meg, medisin utløst

  2. Kenneth Andersen:
    Hei Kenneth:)
    Det er en noe jeg ikke skjønner på kommentaren din: Begynte du igjen i 2016 og derfor delir?
    Uansett: sleng deg på på Retretten på tirsdag da vel, jeg mener: har vi noe bedre å ta oss til? ;))

  3. Det var nok akkurat da Terje begynte igjen etter sitt behandlingsopphold. Man får vite om sånt, får man ikke? Så man kan være litt obs?

  4. Solveig: Jo, man lærer om det med en gang og nøye. Så lærer man videre om det på møter. Hvis man følger opp å går vel og merke. Hvis man tror at man har blitt edru/nykter etter ett opphold, går man raskt inn i faresonen igjen og tilbakefall er bortimot garanter. Man blir overmodig og glemmer hvem man er. Det er det ruspersonligheten gjør, og den blir aldri borte, den må holdes i sjakk. Så etterbehandling kan også være et misvisende ord, evighetsbehandling hadde kanskje vært bedre? ;-)))

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.