Ingen, INGEN vil egentlig slutte

Categories Blogg

Jo kanskje. Ikke egentlig. Eller… jo jeg burde vel kanskje trappe ned. Det går egentlig bra, det er ikke det som er problemet, det er…

Hva om jeg bare drikker øl? Det gjorde jeg i går og det gikk helt fint. Neida, det er ikke sånn, herregud jeg har da både jobb og hobbyer. Jeg klarer det bare ikke helt. Jeg tenkte kanskje jeg skulle flytte, det hjelper sikkert. Det hjalp ikke forrige gang jeg flyttet, men det hjelper helt sikkert nå – planen er å flytte til Dombås, det blir fint.

Så jeg trenger ikke hjelp, i fjor sluttet jeg helt på egenhånd – kjempelett (sa han uten å tenke videre over at han sitter der nå). Det gikk fint en gang for ti år siden også.

I går? Joa, men det er jo faen ikke rart at jeg drakk så mye, jeg hadde jo nettopp fått vite at broren min har kreft. Dessuten var pappa slem mot oss da vi var små. Jeg vil bare dø. Neida, ikke på grunn av fylleangsten jeg har nesten hver dag. Jeg vil dø fordi livet er så tungt og det er ingen som skjønner det, de ser det forresten ikke heller, jeg er flink sånn sett. Står opp tidlig hver dag og greier. Ja, også er jeg vara i FAU.  

Beklager, men det finnes ingen rusavhengige/alkoholikere som egentlig, EGENTLIG vil slutte. De fleste vil faktisk ha hjelp til å slippe og slutte, med alle de syke løsningene det medfører. Sorry, det hjelper ikke å flytte på fjellet, du kommer ikke til å sitte på en mosegrodd grønn stein med vind i håret og røsslyng i tinen. Du kommer til å finne den beste måten og hamstre på, jeg kan egentlig like godt fortelle deg hvor polet på Otta ligger og når det stenger med en gang. Jo, du finner frem i Nepal også.

Kjære pårørende, det gjelder mannen din også. Eller er han bare periodedranker? De finnes ikke. Dessuten er det sannsynligvis et unnskyldende stempel fra din side. I den edru perioden tenker han bare på en ting – og det er ikke sex for å si det sånn.

Jeg har fått nok. De fleste som har kjent på angsten, vil påstå det. Spesielt dagen etter en litt for heftig kveld (etterhvert ca annenhver dag?). Det skal dessverre alt for mange nok’er til før nok sitter. Hvis den i det hele tatt gjør det, nok sitter ikke for alle og det siste vi vil er å ta i mot hjelp. Vel, det går ikke uten hjelp. Ingen klarer dette alene. Ja, bortsett fra deg da, du skal klare det alene. Ja, jeg vet det – du var kjempeflink i fjor.

 

 

 

20 kommentarer

20 thoughts on “Ingen, INGEN vil egentlig slutte

  1. Deilig å se at du ikke har trøtna på å skrive godt etter boka. 🙂 Er overbevist om at du har helt rett, ser mange av unnskyldningene på nært hold via jobb, og det er ikke pent. Hverken unnskyldningene, eller hvordan det påvirker de nære som sitter vettaskremt på venterommet og venter.

  2. Kristin: Jeg kan love deg at bokstavene har sittet langt inne Kristin:) jeg skrev jo boka i timevis hver dag i 2 1/2 måned. Pang – ut – ferdig. Det måtte bli intenst for jeg hadde det så ferdig i hodet – så ja, få bokstaver etter det hehe.
    Ja, de unnskyldningene er allemannseie for oss tror jeg. De setter falske håp i både oss og alle rundt. Det værste er jo at de er helt ærlig ment når de blir sagt – rett fra hjertet. Og så, så tar suget over igjen. Suget er jo også for den vanlige husmora som baker dagens brød med vinen i skuffen. Sug = narkoman. Neida neida neida;) Takk for kjempekommentar! Kos deg:)

  3. Fra en avhengig til en annen, du har så rett! Finnes ikke måtehold, kun avhold for en rusavhengig.

  4. Christine: Ja ingen tvil. Alt (og da mener jeg mye;) eller ingenting. Det tar bare så mange runder og komme seg dit, man får så lyst til å banke det inn med slegge til de som er på vei noen ganger: jammen så kom da, er du blind eller?! Du kan jo bare se meg rett i trynet for å se at det er bra på denne siden!

    Jaja, det går ikke – det gikk ikke med meg og sikkert ikke med deg, men det er jo lov å prøve seg;)

    Ha en super kveld og takk for kommentaren

  5. Du kan ikke ha mye forståelse for folk som sliter med rus… I ditt tilfelle hørtes det ut som du har levd med en mann som har slitt med alkohol. Ja er mange som slutter og mange som kommer med unskyldinger akkurat som mange som skal si at livet sitt er mere rosenrødt enn det faktisk er. Syntes det er dumt at du skal dømme alle under en kamp bare fordi du ikke har møtt noen enda som har kommet ut av rusen.
    Ikke har du noen erfaring av bruk selv med rus så det blir rett og slett for dumt å lese…… Syntes synd på deg viss du skal la en som var periode dranker eller hel-alkoholiker styre livet ditt enda?
    Hilsen X rusmisbruker som har gått 6 år og ikke 1 uten rus =)

  6. Maria: Den var spesiell. Kanskje du skal ta en liten ekstra titt rundt på bloggen min? Det er JEG som er alkoholikeren her… hmm. Leste du litt fort???
    3 1/2 år her..

  7. Hehe, ser at folk ikke tar seg tid til å lese ordentlig det du har skrevet, og skriver :o)) Nei det å klare å kikke et avhengighetsproblem, uansett hva det er, alene er ikke lett. Noen fikser det, men det er kanskje flax? Av de jeg kjenner har det i allefall ikke fungert!

  8. Vera Lynn: Ja, jeg gjetter meg til at det bare ble lest litt fort av personen:)
    Noen ganger tenker jeg at det å klare det handler om å være på riktig sted til riktig tid, haha – som en Hollywood audition;)) Jeg vet ikke, det er så utrolig mange som ikke klarer å komme dit hvor man faktisk vil og må. Nå så jeg det plutselig for meg som en liten glippe? Kanskje nok’et bare er som en liten strime av lys og hvis man går forbi den så går man videre over i å gi opp? Vet ikke – bare så det for meg nå. En ting vet jeg, jeg at det ikke har noe med ordet “flink” å gjøre;). Ha en super kveld Vera <3

  9. Flott skrevet!! Og flott bok! Den var veldig bra, også for pårørende. Vi var en hel gjeng i trivselsfylket som ventet forestillingen din i Florø i februar. Synd den ble avlyst, men vi har veldig lyst å treffe deg om du vil ta en tur i september 🙂 Kontakt meg gjerne privat om dette virker interessant (og sjekk gjerne nettsiden) Ha ellers en finfin dag

  10. Eysteinn: Hei du:) Så utrolig hyggelige ord. Ja det var synd med forestillingen, veldig dumt – men det kan rette seg opp når som helst.
    Ja, jeg vil veldig gjerne komme! Jeg har blitt veldig glad i å gjøre disse tingene. Jeg gikk inn på hjemmesidene deres nå nettopp, men fant ingen mailadresse. Hvis du sender meg en mail på: [email protected] så kan vi avtale nærmere:)

  11. Jeg sitter igjen med et inntrykk av at Julie Winge ønsker å velge å fremstå som “den kule alkoholiker´n” – som at det er greit å ha vært alkis/fyllik/dranker, bare man er kul nok til å vise man er sterk nok til å stå fram og fortelle hvor fælt det er, og hvor svak man er med skammen og det hele. Og forvente aksept og tilgivelse, for så å bli enig med omverden at jepp, nå har du tatt det opp, innrømmet alt faenskapet, kjent på skammen i all offentlighet – og nå har rett på tilgivelse og forlange det hele tilbakelagt for alle.
    Det er trolig sterkt traumatiserte barn med varige arr i kjølvannet av fyllikoppførselen, så jeg synes det tas veldig lettvinthet på familietraumet som er skapt. Det fremstår alt for lite ille for hvor jævlig dette er for barn,familie, omgangskrets og kollegger rundt som har levd med dette i årevis.
    litt sånn “okei da, nå innrømmer jeg at jeg er alkis, og prøver nå å la være å drikke, så nå må dere holde kjeft!”
    Winge fremstår som å ikke orke å bearbeide virkeligheten med alle som har levd og lever i den.
    Hadde Winge ennå vært singel så kunne hele ttituden vært gei nok den, men her dreier det seg om en mamma som har skapt grov omsorgssvikt.
    (Jeg er selv alkoholiker OG narkoman med blandingsmisbruk – og forelder, så jeg vet litt jeg også!)

  12. Trude Lutt: Ja det er ett inntrykk ingen kan ta fra deg.
    Nå har jeg i grunn nettopp skrevet en hel bok med alt det andre du savner her, så jeg tenker det får være måte på å gjenta seg selv – faren for selvmedlidenhet og sentimentalitet (du vet det vi flyter over av i rus) ville blitt ganske stor og kvalmende. Ellers er du velkommen til å titulere meg ved fornavn nå i det herrens år 2017, for du har vel ikke inntrykk av at det er en annen som skriver denne bloggen? Ha en topp påske videre:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.