Han derre Gud

Categories Blogg

Angst og beven! Nå skal hun snakke om Gud.

Ja det skal jeg, fordi det er fascinerende mye snakk om gud i mange rusrelaterte sammenhenger. Det er en egen liten syretrip i seg selv spør du meg.

Det er ikke grenser for hvor mange som dør av å ruse seg fordi de tror at man må bli religiøs for å slutte. Makan! Det er livsfarlig at det er sånn, ikke bare det at mange tror det, men også det å misjonere det. Vel, jeg kjenner egentlig ingen som misjonerer det i grunn, men mange tror det, det er det ingen tvil om.

De fleste som ruser seg er ihuga ateister. Det er egentlig litt rart at det ikke finnes en egen anti-gud som heter Atistus eller noe sånt:

“Kjære Atistus, slutt å mas, du finnes ikke. Natta Atistus og takk for dine fraværende egenskaper”

Ja, det er en viss mulighet for at man ikke vil ha hjelp hvis man tror man må ned på knæra for å be til gud og hver mann. Vel, det må man ikke. Bare en tanke.

 

Har du en gud? Flott. Det er ikke noe galt i det. Klart ikke det!

Holder det deg edru? Enda bedre.

 

Jeg vet at jeg kanskje legger meg for hugg nå, men dette brenner jeg som en OL-fakkel for, så den sjansen tar jeg.

Høyere makter og  guder meg her og der. Jeg prøvde lenge å finne ut av det, fordi jeg hadde fått det for meg at jeg måtte det. Ingen sa at jeg måtte, jeg bare hang meg opp i ideen og forsto det sånn.

Og der hang jeg da, på ideknaggen min og prøvde å tro på den røde stolen min i stua. Ja? Jeg hadde jo hørt at jeg kunne tro på hva jeg ville? Det går ikke an å tro på en rød stol Julie. Ærlig talt.

Til slutt lot jeg hele greia ligge og vips, hva har jeg nå? En høy nok makt for meg, skyhøy (nei, ikke stein):

Jeg tror, nei jeg vet at livet er dritgøy. Jeg vet at jeg kanskje burde tenke meg om to ganger før jeg skylder på andre bare fordi jeg er litt trøtt den dagen (det lønner seg). Jeg vet at ting faller på plass fordi jeg er i kontakt med meg selv og ikke er drita full. Newsflash. Jeg synes Jesus er dødskul, jeg tror bare ikke at han er guds sønn, eller at han satte seg på en månerakett på en helt vanlig torsdag. Han har ingenting med mine egne mirakler å gjøre. Finnes det mirakler? Se deg rundt a. Klart det finnes mirakler. Sønnen min for eksempel, har masse rare mønstre inni øret som jeg har vært med på å lage. Mirakuløst ja, men det trenger ikke å være helt amen for det.

Er det gøy å være edru? Det er helt backflash;)

Har du forresten noen gang lagt merke til hvor religiøst noen mennesker misjonerer sin ateisme? De tar jo helt av.

Halleluja

 

19 kommentarer

19 thoughts on “Han derre Gud

  1. Jeg husker da jeg gikk på videregående, brukte politiet å reise rundt å informere og drive litt skremselspropaganda (det gjør de sikkert enda?)! Bl.a om narkotika! Og da brukte de ofte en som hadde vært narkoman før, og kom og fortalte om sitt liv. Og de hadde ALLTID blitt frelst, og sto å viftet med bibelen forran oss, og fortalte om hvordan Gud hadde reddet han (det var alltid en han)! Også hadde de selvsagt med seg skremmende bilder av hvordan kroppene våre ville se ut viss at…
    Kjente jeg ble veldig provosert den gang først på 90-tallet (og blir det enda)! Greier ikke mennesker å redde seg selv? Tenkte jeg.. MÅ vi ha en høyre makt? Jeg tror nemlig at alle svar ligger inne i oss selv! Og at vi er gud, jeg er gud, du er gud. Hvorfor bruke ei bok for å “redde verden?” OG at det er mennsker som hjelper hverandre, strekker ut en hånd, og er der. Mener jeg!…
    (beklager litt lang kommentar!)

  2. Vel, en tanke….. kanskje det blir så heftig å velge å tro på noe annet enn seg selv, for da slipper man forventningspresset. På den måten fristiller man seg fra sine egne og andres forventninger, og laller videre i feil spor. Man kan nemlig det, hvis ikke Gud eller Jesus har funnet adressen deres enda. Hvilket mirakel skal du fikse i dag, liksom. Ateist, jeg? Tror nok det. ;D

  3. Faren min pleide å se på tv kanalen til Evangeliesenteret, med Ludvik Klarsen og frua i spissen, ikke for at han var spesielt religiøs. Han syntes det bare var artig… Jeg slang meg ned noen ganger jeg også, og det slo meg at flesteparten av de som var der var folk så ut som ut til å ha levd et slitsomt liv. Alle sammen hadde sett lyset når de var som lengst nede. Jeg tenkte for meg selv at det lyset de så, hadde nok med rusen å gjøre å ikke det at gud skinte lommelykta si på dem.

  4. Blir du ikke oppglødd når en gammel alkis på et AA-møte overbegeistret forteller at han så Jesus i dusjen for 20 år siden, og etter det har holdt seg edru? Haha…tror noe av grunnen til alle disse religøse forklaringsmodellene er at sannheten er så drit kjedelig. “Jeg drakk for mye, så slutta jeg” Blir ikke stemning av det på et møte vet du. Jeg går ikke i AA, men hadde jeg som mange gått der i 10-talls år, med delinger opp til 2 ganger i uka, så hadde jeg funnet på de villeste forklaringer etterhvert. Atistus hadde jo vært en original vri. Veldig bra innlegg! Morsom opptreden hos Thoresen nå sist forresten:)

  5. Får meg til å undres på hva som hendte med de som laget barne tv på 70-80 tallet.
    Pga Når jeg ser episoder på youtube fra den gang.Undres jeg på om ikke de enten
    A:alle har vert skev/full/høy på syre til de grader(mistenker dette er årsaken)
    B:De er laget på et sinnsyk asyl
    C:laget i rehab terapi.
    Fant de gud og ble ny-frelst eller bare fikk de rett medisin
    Tror ikke vi hadde noen som reiste rundt på skolene vår og holdt tale om rusens farer.
    Men minnes vagt vi hadde noe teater (omreisende tror jeg) som kom inn i klassen,og hadde en fårestilling om rusens farer eller noe slikt…Men trokke de var relgiøs.Tror det var mer sånn…alternativ til ungdoms klubb

  6. frekkfrue: Haha! Takk for det:))) Ja, det er jo litt av misjonen min her. Jeg klarer ikke å svare mer enn det for du dekket nettopp det meste! Helt genialt, kommentaren din lever av seg slev og jeg ler;)

  7. phantomblue: Tanken har slått meg også! De som lagde barne TV på 70-tallet var høye som fjell… eller nei, feil ord, de var på regnbuetrip, en gedigen trip. Tekstene til Knutsen & Ludvigsen? Hahahaha. Men en ting skal være sagt: barne TV ble det;)))

  8. Vera Lynn: Ja Vera, det er nettopp det så mange tror. Det er også derfor veldig mange velger å fortsette med og ruse seg. Det trenger ikke å være sånn og det er ingen som opplyser om det. Veldig synd! Ha en topp dag Vera:)))

  9. irenglede: Ferdigsnakka;)))

    Ja det går fint an å sette pris på ting uten Gud spør du meg. Jeg f.eks. liker å være frisk for eksempel. Det er gøy;)

  10. Julie;well barne tv og barne tv. På 90 tallet,ble pompel og pilt, brukt for å illustrere effekten av rus på unge. Så jeg vet ikke helt hva de har trodd om tilstanden på ungene som så barne tv

  11. Problemet med debatten, eller “debatten” om han derre Gud, er at det finnes omtrent like mange forestillinger om hva Gud er, som det finnes mennesker (O.K., la oss gjøre unntak for buddhistene, som dyrker en religion uten gud/guder). Men i den øvrige verden er det mange, spesielt blant ateister, som danner seg forestillinger om Gud/”Gud” som kan være temmelig primitive og skrudde – og så kjefter de på andre som kan være så idiotiske å tro på det der!

  12. Ro ned pratet om meg litt nå da. Jeg får push-varslinger hver gang noen nevner navnet mitt, og det er ikke fred å få et sekund! 😫 Og slutt å hashtag meg med #OMG på Twitter. Stikker til fjells til over helga.
    Gud

  13. Gud:
    Halleluja! Endelig svarte du! Det var på tide. Jeg mener helt bestemt at du kan roe egget sjæl. Slutt å mas på folk, er det rart du blir hæsjtægga Gud? Sånn som du holder på?!

  14. Jeg er chill som ei Hindu-Ku. Jeg bøgger ingen, bare paparazzi-rykter som de setter ut for å røre litt i gryta. Lar meg ikke affisere så lenge jeg får spille GTA på XBox og spise julemarsipan hele året , fo shizzle!
    xoxo,
    G-Man

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.