Jeg har ingen tålmodighet med kynisme

Categories Blogg

Det er lenge siden jeg leste denne teksten av Meryl Streep første gang, men den er så bra at jeg bare må dele den:

Jeg har ikke lenger tålmodighet med visse ting, ikke fordi jeg har blitt arrogant, men rett og slett fordi jeg har nådd et punkt i livet hvor jeg ikke ønsker å kaste bort mer tid på ting som kjennes ukomfortabelt eller sårer meg. Jeg har ingen tålmodighet med kynisme, overdreven kritikk eller krav av enhver art. Jeg har mistet viljen til å like dem som ikke liker meg, å elske dem som ikke elsker meg, og å smile til dem som ikke ønsker å smile til meg. 

Jeg ønsker ikke lenger å bruke et eneste minutt på dem som lyver eller ønsker å manipulere. Jeg har bestemt meg for ikke å omgås lenger med bortforklaringer, hykleri, uærlighet og billig ros. Jeg tolererer ikke selektivitet i lærdom eller akademisk arroganse. Jeg nekter å tilpasse meg til populærsladderen. Jeg hater konflikter og sammenligninger. 

Jeg tror på en verden av motsetninger og det er derfor jeg vil unngå folk med stive og lite fleksible personligheter. I vennskap misliker jeg svik og mangel på lojalitet. Jeg unngår dem som ikke vet hvordan man skal gi et kompliment eller et ord til oppmuntring. Overdrivelser kjeder meg, og jeg har problemer med å akseptere de som ikke liker dyr. Og på toppen av alt har jeg ingen tålmodighet med folk som ikke fortjener min tålmodighet!

Meryl Streep

 

 

13 kommentarer

13 thoughts on “Jeg har ingen tålmodighet med kynisme

  1. AMEN! WORD! KUDOS! Det er det som er deilig med å bli “voksen”; man gidder bare ikke lenger… Og dronninga av cool & chic er og blir Meryl Streep. Kan vi ikke lære unge kvinner til å ha kvinner som henne som ideal, istedenfor Kardashian-helvete? 😡

  2. Cecilie Løvaas: Ja, Hadde vi bare klart å lære dem det! Meryl Streep får virkelig sagt disse tingene på en fantastisk måte her. Basta. Det er så deilig å være voksen nok til å ha det sånn.

  3. Etter som jeg har blitt eldre, blitt voksen vet jeg ikke helt, har jeg adoptert mye av det hun skriver her. Når man får noen år på baken, og smilerynkene blir litt dypere så skjønner man at det ikke er så viktig hva andre mener! Skulle kanskje ønske at det ikke tok så lange tid!!

  4. Vera Lynn: Ja, det hadde vært fint om vi skjønte det bedre i yngre alder, vi bare tror vi skjønner det da i mine øyne. Det Maryl Streep gjør her er å putte alt så bra sammen synes jeg. Ha en topp kveld Vera:)))

  5. Jeg er tildels enig i mye av det Streep skriver, samtidig som jeg synes hun er litt selvmotsigende. Det er mange ting ved livet som ikke er komfortabelt, men det betyr ikke at vi har mulighet til å velge det bort. Joda, vi kan skape vår egen lille boble – vårt eget rede – som synes å tilby stabilitet og trygghet. Men vi lever likevel i verden og den både bør og vil påvirke oss. F.eks. er døden relativt ukomfortabel og mange ville kanskje velge den bort, gjerne ved å ikke tenke på den, men vi vet likevel at den kommer.
    Hvorfor er ting ukomfortabelt? Det avhenger av saken, men kanskje ofte er det fordi vi tolker saken inn i en kontekst som for oss gir mening, og ofte vil konteksten definere meningen. Om du hører et knirk i gangen en kveld, er det skummelt om du er alene. Om det er din elskede som kommer ut fra dusjen og skal i seng, er det ofte velkomment. Konteksten gir signalet mening.
    Om noen er uenig med deg og du ikke vil høre, og dette er en generell holdning, kan det være uheldig. Kjører du på feil side av veien, bør du høre på kritikk. Men ofte mener vi at vi kjører på rett side, uansett hva andre mener. Vi er subjektive av natur og som barn tror vi alle andre tenker som oss. Objektivitet og vidsyn kommer med erfaring. Å systematisk ignorere andres mening er ikke tegn på modenhet.
    Streep har rett i at livet består av motsetninger. Visdommen ligger i å klare å se nyansene i stedet for bare sort/hvitt. Ofte går vi fra en grøft til en annen, og tror vi har lært noe fordi den andre grøfta ser annerledes ut. Joda, vi har utvidet perspektivet og fått ett ekstra alternativ. Men vi er like mye ute å kjøre som ellers.
    Forholdet til andre mennesker starter ofte som ubetinget positivt. Etter å ha fått noen trøkk 16, kan forholdet bli ubetinget negativt. Noen vil da si at løsningen er å gi totalt blaffen, og omfavne likegyldigheten: hva andre mener driter jeg i. Men heller ikke en stivbent supernøytral balanse er løsningen. Du går ikke bare på ett ben. Og ikke bare på det andre heller. Og ikke bare med begge helt synkront og samtidig, for da må du jo hoppe. Neida, livet lærer oss at vi veksler, først ett ben, så det andre, og så gjenta det hele. Livet er bevegelse, det er variasjon, det er alternering. Litt av det ene og litt av det andre. Livet tilbyr mye visdom, om vi bare våger å tenke enkelt, se det som faktisk er og ta det til oss.

  6. Elisabeth Ek: Ok, men jeg tror jeg lar det stå sånn for nå virker jo din kommentar som en rettelse og dette ligger jo på nettet mange steder som Meryl Streeps. Er du enig? Med min feil og din rettelse blir det jo på en måte understreket?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.