Tøff Som Naken

Categories Blogg

Reklame | Annonselenker Bangerhead

For noen dager siden kom det en kvinne bort til meg, stilte seg opp og sa:

“Vet du hva? Jeg blir så skuffet over meg selv fordi jeg ikke sier fine ting høyt når jeg tenker de, om en person jeg ser, så nå skal jeg gjøre det. Det kan umulig være farlig, og mennesker blir sikkert glade for et kompliment eller to”.

Som sagt så gjort – hun ga meg en masse komplimenter uten å kjenne meg fra før. Og hun hadde selvfølgelig rett, jeg ble kjempe glad! Mitt norske jeg ble litt klønete, for hva skulle jeg svare på alle disse fine ordene? Og hvordan skulle jeg oppføre meg? Vel, det gikk nok bra og derfor vil jeg ta opp tråden hennes og gjøre det samme i dag:

I går opplevde jeg noe fint, og jeg har tenkt på det siden jeg vandret ut av Nasjonalbiblioteket der det skjedde. Jeg opplevde foredraget til Armand Vestad i regi av Talerlisten. Du vet, han som var innblandet i Orderud-saken. Han som skaffet pistolene. Hvorfor i alle dager gjorde han noe sånt? Var han helt dust?!

 

 

Han har levd et helt annet liv enn meg, men det var intet problem å relatere til driftene hans. De handlet om krim, penger, rus og spenning:

Jag 

Morrojag. For jag er gøy – i begynnelsen. Hvis ikke spenning hadde vært spennende, så hadde vi ikke giddi å ha det gøy og spennende. Så enkelt. – i begynnelsen.

Det første som slo meg var ikke egentlig selve historien, men livet bak den. Når jeg leser sak i en avis, leser jeg bare saken, ikke hele livet bak saken. Selv jeg, med min erfaring, glemmer lett livet bak en sak når tabloiden blinker foran øynene mine.

Arman var en liten gutt, som de fleste små gutter. Han var en kreativ og glad gutt, han likte mennesker, som noen gutter. Mennesker og kreativitet er spennende. Han hadde en omsorgsfull familie, som en del små gutter. Han vokste opp, følte seg utenfor på skolen, som ganske mange gutter. Han vokste enda litt mer og ble dørvakt, som noen menn. Han traff spenning, en spenning han hadde i seg fra før, han traff drifter, og i yrket hans traff han de rette folkene for spenningen som lå i kroppen å murret, som hos ganske mange av oss. En spenning som krevde rus, penger, party og krim for å opprettholde alt dette, som litt færre av oss. Han forelsket seg i en blond famøs dame med fart i, som ville ha en pistol eller to. Klart det! Passe justert på sentralstimulerende morro, skaffer man da damen det hun vil ha!

Fengsel

Dom 

Fengsel, som nesten ingen av oss

Ikke så dust allikevel, bare et liv som gikk fortere enn hode.

For meg ble dette en historie jeg kjente meg igjen i. Kanskje Ikke i handlingene, men jeg kjente igjen driftene som førte til handlingene. Null problem.

Du inspirerte meg Armand. Du inspirerte meg fordi du leverte noe ekte og sant. Fordi du leverte noe annet enn powerpoint og statistikker. Fordi du leverte på en måte som jeg selv kan kjenne meg igjen i. Jeg tror også de fleste som satt der kunne kjenne seg igjen i deler av historien, fordi det var en historie om et liv, med alle de krumspring et liv har.

Jeg plukket selvfølgelig også opp en av de tingene jeg selv brenner for, som man gjerne gjør. Når jeg holder foredrag om rus for f.eks kommuner og NAV (selv om foredraget ditt ikke handler spesifikt om rus), så prøver jeg å få dem til og forstå at de trenger konsulenter med egenerfaring for å oppnå tillit til de de skal hjelpe. Selv om du jobber med økonomi i NAV, er du et sånt menneske man kan møte når man kommer inn der med knærne på tærne. Det er av en så mye større verdi enn de fleste forstår!

Du inspirerte meg til å jobbe videre med det jeg selv gjør. Du fikk hode mitt til å sprenge.  Du fikk dagen min som kommer i dag til å bli kreativ. For det blir den. Det er ikke så mange av oss som deler denne typen historier og erfaringer, så vi får bare fortsette med det vi gjør tenker jeg.

Tusen takk, det er ingenting som er bedre enn å bli inspirert av sidemannen.

Og til dere andre:

Husk å kjøp vin i morgen!

Høstsalg, kr 99;

blank book isolated. bookcover with clipping path - insert your own design. 3D render; Shutterstock ID 233231413; PO: purchase_order4; Job: job1; Client: client2; Other: other3

Hvis du liker det du leser, så blir jeg kjempeglad om du deler videre eller følger meg HER

 deler
2 kommentarer

2 thoughts on “Tøff Som Naken

  1. Flott skrevet! Og det gjelder vel oss alle? Takk Julie, for at du delte denne historien!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.