Herre-GUUUUUUUD! (2)

Categories Blogg

Reklame | Annonselenker Bangerhead

2

(1’ern kan du lese: HER)

Skal vi bare ta det?

Snakke litt om motstand og forutinntatte holdninger?

Snakke litt om frykt for å slippe glasset helt?

Snakke litt om han derre Gud og sånn?

Gud opptrer i mange sammenhenger når man går forskjellige steder i edruskapets øyemed, og det? Det skal vi ikke ha noe av! Ingen av oss skal ha noe av Gud! Vi er da gudhjelpemeg ateister må vite!

Og det gjelder meg også. Men er det egentlig Gud som søkes etter? Er egentlig disse møtene, gruppene og sammenkomstene religiøse?

OK, jeg skal si det rett ut: det sitter en og annen guru-fjomp rundt et hvert bord, og da mener jeg ET HVERT bord, i en hver sammenheng. Da jeg ble edru bestemte jeg meg for å overse guru-fjompene i denne sammenhengen, og heller lytte til det jeg hadde bruk for.

Skal vi se, vi var på:

GUD

Eller åndelighet? En høyere makt? Åndelighet og høyere makter er ord som heller ikke funker på meg, da hører jeg snik-gud. Jeg holder meg til ordet sjel, for den er det ingen tvil om at jeg drakk bort. Jeg drakk bort hele meg. Jeg er derimot ikke så redd for begrepet Gud og tenker at de som vil ha det må få lov til det.

 

 

Men vet du hva? Jeg prøvde en liten stund. Jeg prøvde fordi jeg ville bli edru, og for å bli edru skjønte jeg at jeg måtte tråkke den veien andre hadde tråkket før meg. Det sier seg selv egentlig. Jo det gjør det! Hvis du tar en utdannelse på BI, så vil jeg tro at du hører på lærer’n, og lærer før du går dine egne veier?

Som sagt, så gjort.

Først prøvde jeg å tro på den røde stolen vi hadde i stua, for jeg hadde hørt at man kunne tro på hva som helst. Den røde stolen funka ikke, så er det sagt. Så har vi den godeste Jesus da, han er jo kul. Jeg digger Jesus og historiene om ham, så jeg gikk for Jesus, det varte i noen timer, inntil han lignet for mye på Jim Morrison – over og ut. Jimmern passer ikke inn i nykter-verden. I alle fall ikke på en god stund. Jeg skal også innrømme helt uten skrupler at Jesus ble vanskelig i en Gude-sammenheng i og med at jeg ikke tror på hverken Gud eller ånden hans. Plasseres på hylla?

Ja. Bang – ingen Gud, ingen åndelighet og ingen…? Ingen sjel? 

Jo, jeg har et jeg nå, og jeg har et liv.

Det oppdaget jeg den dagen Gud havnet på den overnevnte hylla. Jeg la også ordet åndelighet på samme sted, fordi ordet ikke funker for meg. Det vil si: uansett hva noen skulle mene – spesielt guru-fjomper. Så jeg har ikke en Gud uansett stol eller rockestjerne. Jeg har et godt liv hvor jeg får med meg det rundt meg, uten å se innover på meg selv hele tiden. Jeg kan se ut å ta hensyn til andre, jeg kan se mine feil og mangler og jeg kan se (tror jeg) mine styrker. Jeg har tid til å gjøre andre ting enn å være opptatt av neste kartong.

Er dette en Gud eller en høyere makt?

Ja vel – deg om det.

Men ateist?

Jeg tør å påstå at over nitti prosent av rusavhengige er ihuga Ateister, og jeg har vel nesten aldri møtt noe så religiøst som en ateist? De innehar en overbevisning og en besettelse som er noe så til de grader en Gud for dem: “JEGTRORIKKEPÅNOENTINGOGNÅSKALJEGFORTELLEDEGALTOMDETITOTIMERISTREKK!”. Ganske religiøst.

For å bli edru eller nykter må hele jobben gjøres, det er det ingen tvil om. Den må gjøres grundig og systematisk ved hjelp av en annen fra dette slaget, eller f.eks kurs på Retretten. Uansett hvilket forum du velger, må jobben som er gitt gjennomføres og du må skygge banen for deg selv. Du er i veien for deg selv. Sånn kan du få det bedre i det lille hodet ditt. Husk, det er hjernen som vil ruse seg, ikke kroppen. Selv om det kan virke sånn noen ganger…

Å jobbe seg edru/Nykter blir et elsk/hat forhold, men er ikke også rusen det?

Nummer to i rekken av jobb mot et edruskap for meg, handler vel om ærlighet, et stort håp for fremtiden og kontakt med meg selv og omverden.  Ord som takknemlighet og ydmykhet er viktige ord i sammenhengen, men selv bruker jeg andre ord nå, fordi jeg har hørt disse ordene så mye at de virker som heismusikk i ørene mine. Dog, de må med i begynnelsen så de kan ligge å marinere.

Det holder. Det var Gud. Verre er det ikke.

Gjør, ikke snakk.

 

 

Husk nå endelig å kjøp sprit i morgen da!

 

Høstsalg, kr 99;

blank book isolated. bookcover with clipping path - insert your own design. 3D render; Shutterstock ID 233231413; PO: purchase_order4; Job: job1; Client: client2; Other: other3

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Herre-GUUUUUUUD! (2)

  1. Så befriende godt du skriver Julie! Det er en glede og en innsikt i å følge deg. 😊

  2. Mye jeg er enig i her Julie. Jeg tror at man blir veldig SEG, om man ikke ser så innmari INNOVER jeg. JO mer utover, og jo mer man også fokuserer på folk rundt seg, jo mer seg selv og sjel får man også. Jeg tror ikke man trenger å sitte i en krok , med en bok eller foldete hender, eller lete rundt på ANDRE måter etter SEG selv. Vi er der, inni der, og ved å se andre og ved å bare kjenne på det å VÆRE litt, så tror jeg vi blir mer hele. Jeg er ikke ateist, jeg er ikke så BASTANT på noe som helst, men er nok mer en agnostiker. Men jeg tror på FOLK, på MEG, og på at det er hele poenget med at vi vandrer rundt her. Poeng nok i massevis spør du meg 🙂 Klem

  3. Du vet da jeg var syk med svulst i hodet så var jeg ett med gud. Han og jeg var på samme sted, tenkte det sammen.
    Kan tro det ble ensomt når Gud ble operert ut av hodet mitt. Han var borte og jeg sto igjen med ingenting, bare et tomt hodet. Jeg er nå så inspirert at jeg kommer til å stjele ideen din og skrive om den på bloggen min. Lenker selvfølgelig til deg.
    Deveny
    Her en lenken min: http://www.deveny.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.