Kanskje i dag?

Categories Blogg

Reklame | Reklame/Annonselenker Bangerhead

En ny mandag, en ny dag uten å gjøre noe som helst. Jeg har en del ting jeg ikke skal gjøre i dag. En ting jeg ikke skal gjøre i dag, er å drikke.

For det er egentlig bare i dag jeg ikke skal drikke. Jeg har bare dagen i dag å tenke på. I morgen kan jeg drikke akkurat så mye jeg vil. Jeg kan bøtte nedpå vodka til jeg ligger under sofaen og raller om det er det jeg vil. I morgen. Den gangen jeg kom ut fra Trasoppklinikken plastret jeg lapp på kjøleskapet: Husk å kjøp vin i morgen.

Jeg slipper å tenke på adventstiden, neste julebord eller hvor kjedelig det blir i Hemsedal hvis jeg ikke kan drikke, av den enkle grunn at jeg faktisk kan det. Jeg kan drikke så mye jeg vil til helgen. Det eneste jeg skal bestemme meg for nå, her jeg sitter i vinterhagen min, er at jeg ikke skal drikke i dag. Bare i dag.

Er det manipulasjon, lureri? Kanskje, kanskje ikke. Jeg bryr meg ikke noe om hva det er, så lenge det holder meg unna flaska – for i dag, mandag 24 september.

Som pårørende skal jeg ikke stresse i dag. Jeg skal tenke på meg selv og hva jeg tåler, for i dag. Jeg skal minne meg selv på, gjennom hele dagen, at jeg ikke har kontroll over hva andre gjør. I dag skal jeg prøve så godt jeg kan, å la det fare. Lytte til meg selv og hva jeg trenger – av meg. Bare i dag skal jeg ta det helt med ro – så langt det går, men ikke straffe meg selv hvis det ikke går.

Det tok meg lang tid å få hodet mitt rundt hvordan jeg selv skulle klare å tenke en dag av gangen. Tenke det så jeg trodde på det selv. Det er en enkel frase å forstå: “en dag av gangen”, men ikke like enkel å tro på eller utføre.

Det er en jobb, en daglig påminnelse, som gjør at det kan gå hvis jeg tar det alvorlig. Jeg kan ikke se for meg at jeg aldri skal møte min største kjærlighet og partner igjen. Han jeg elsker å hate. Han som bestemmer alt. Det eneste jeg kan gjøre, er å unngå ham i dag og det er mer enn nok for meg.

Husk å kjøp vin i morgen

 

 

 
4 kommentarer

4 thoughts on “Kanskje i dag?

  1. En god regel som jeg tenker burde gjelde flere her i livet. 🙂 Konse på i dag 🙂 Da ser man også de små fine tingene lettere. Lever lettere i nuet. Hva er dette med å leve FØR eller ETTER, og ikke akkurat nå. Da går man glipp av mange små fine hverdagsøyeblikk. Nei konse på i dag, uansett hva det gjelder 🙂 Ha en fin dag du <3

  2. Godt skrevet!
    PS. Meget luxeriøs og spesiel utsikt fra den “vinterhagen” din… 😉

  3. Du har jo egentlig bare i dag, her og nå. Fremtiden er noe som kan komme, så det nytter bare å konsentreee seg om her og nå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.