Slutte å drikke? Livsfarlig…

Categories Blogg

Jeg kan jo bare slutte?! Hvem har sagt at det har noe med saken å gjøre?

Sove litt til…

Jeg er en dust.

Skrev jeg noe på FB i går? Jeg orker ikke å sjekke. Bort bort bort. Innboksen? Faen…

10 minutter til barna skal opp. Det klarer jeg. Matpakker i kjøleskapet (så den komme) og strømpebukser i… faen… strømpebuksene ligger i tørketrommelen. Orker ikke. 

Slo jeg noen i går? … nei. Jo? Det føles sånn. Nei, det var ingen her.. tror jeg? Sove litt til…

Til vinteren skal jeg sitte foran peisen å drikke kakao. Ja det skal jeg det. Jeg liker kakao, det blir koselig. Jeg skal komme meg ut på ski også. Har jeg ski? Men uansett, den kakaoen kommer! Barn, ski, peis og kakao… og skinnfell! Det blir fint.

Til vinteren. I dag må jeg rekke polet før klokken seks, jeg skal bare ligge litt til nå. Prøve å sove litt til, bare 10 minutter til… 

Herregud! Ringte jeg noen i går? Orker ikke…

“Du har på en måte mistet deg selv litt, så hvis du bare slutter å drikke finner du nok tilbake”

Han har nok rett, ok jeg må slutte.

Mistet meg selv? Unnskyld meg, men har jeg egentlig noen gang hatt meg selv?

Prøve å sove.. det går ikke. Jeg må bort.

Slutte?

Jeg har snakken med noen som sluttet, de sier at de har det mye bedre.

Det er rein Bullshit!

Hva skal man gjøre da da?

De kan umulig ha det særlig bra. En ting er sikkert: de er kjedelige. Det er kjedelig. Det går ikke an å ikke drikke. Litt må man da kunne drikke? I dag for eksempel? I dag skal jeg bare kose meg. Egentlig hadde jeg det koselig i går også, men i dag blir det bare litt.

Faen. Hvem snakket jeg med i går? Husker ikke…

Etter jobb kjøper jeg bare litt… nei.. ok, jeg kjøper en kartong til, bare for å ha, men jeg drikker bare litt av den. Sånn blir det. Kos! Jeg trenger fri om kvelden. Fri til meg selv.

Det er ikke kaldt nok ute til kakao enda.

Det er da ingen som koser seg uten litt rødvin?

Eller jo, noen gjør det, men det er egentlig bare noe de sier. De kjeder seg.

Slutte slutte slutte

Hvorfor i alle dager skal jeg slutte? Mistet meg selv? For noe tull! Ha! Jeg skal på jobb i dag, jeg jobber hver dag! Jeg er til og med flink i jobben min jeg! Om 10 minutter skal jeg vekke barna. Hva i alle dager er det han snakker om! Finne tilbake til hvem da? ” Kom til på middag til oss i helgen a”! Hva er det de forventer? At jeg skal drikke Farris i selskap?! Dessuten, de oppfører seg jo faen ikke noe bedre selv! Magda drikker som en svamp! 

Slutte jeg? De kan slutte!!!

Med alt!

Bare sove litt til? 

Kanskje jeg skal forsove meg i dag? Kanskje barna kan være syke i dag?

Jeg er en Idiot! 

Ja, vi kan være syke i dag. Barna kan sove til de våkner. En gang i blandt er man syke, det er alle. Jeg må bare komme meg til senteret før klokken seks, sende barna i lekebutikken å gå på polet. De kan få en is. Plan.

Nå kan jeg slappe av. Bare sove litt til.

Det blir kakao til vinteren.

 

 

 

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Slutte å drikke? Livsfarlig…

  1. Tusen takk Frodith! Alt går bra her, jeg kom meg gjennom sommeren og ut på andre siden!
    Dette er heldigvis en… hva skal man si? Tilbakeblikks-refleksjon?
    Heldigvis er det 5 år siden det var sånn:)))
    Alt godt til deg! <3

  2. Utrolig flott skrevet! Og det gjelder mange. Ikke minst barna, famile, venner og kollegaer! Man skulle bare vist hvor mange familier som opplever dette og konsekvensene i kjølvannet av misbrukerne. Det dreier seg om kanskje 10 % av befolkningen og da har jeg ikke tatt med møretallene. Det dreier seg ikke bare om rusmisbruk, men også familievold, omsorgssvikt, sexuelle overgrep og drap!

  3. bra skrevet. det får en til å tenke over ting. man kan lett havne på feil vei, og ende på en vond plass. vanskelig er det å komme ut av, men det går til slutt! fantastisk blogg! klem <3

  4. Jeg er litt dårlig på å kommentere, men jeg er her alltid. Teksten din gikk rett inn hos meg og en stund var jeg tilstede i kaoset. Tenker på en liten setning fra Jepp på Bjerget ” alle sier Jeppe drikker, ingen spør hvorfor Jeppe drikker”

  5. … og det var da også en kjempefin kommentar å få Atle! Tusen takk for det. Å få vite at jeg klarte å dra deg inn inspirerer.
    Jeppe blir litt gøy for meg som er oppvokst i teateret:
    På AA: Hvorfor drikker Jeppe, fordi han er alkoholiker.
    Jeg prøvde meg på den til min kunsteriske far og fikk et fnys tilbake:))

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.