Å slutte fra mandag til fredag

Categories Blogg

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 13.0px ‘Helvetica Neue’; -webkit-text-stroke: #000000}
p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 13.0px ‘Helvetica Neue’; -webkit-text-stroke: #000000; background-color: #e5e5ea}
span.s1 {font-kerning: none; background-color: #e5e5ea}
span.s2 {font-kerning: none}

… da kan torsdagen bli hard.

 

Hei.

Er helt i kjelleren nå. Jeg trodde det ikke var mulig å synke lavere. Men det gjorde det. Ble to netter på glacelle denne helgen. Var helt rabiat på byen i går. Nå er det rett før jeg ikke orker mere. Er så lei. Jeg skjelte ut hun jeg var forelsket i og hun vil ikke ha noe mer med meg å gjøre. Det er ikke så rart. Jeg ble nesten påkjørt av en bil på vei hjem fra jobb i dag. Da tenkte jeg at det var like greit. Jeg vil ikke leve mer fordi det er jo ikke noe poeng. Jeg er bare gal.

 

…. klikket inn på telefonen min på mandag. Vi har snakket sammen siden det, og mannen har vært edru i noen dager. Alene, i en helt annen by enn min. Derfor kan jeg ikke følge deg dit du burde gå for og ikke være alene om dette. Alene stanger du hodet i veggen av ensomhet og ikke minst den største utfordringen som kommer nå,  det er torsdag: kjedsomhet!  Du har en kontakt i byen din nå, men det er helt opp til deg å bruke den, mest for å unngå ensomheten som kommer i ditt drikkemønster: helgen.

Hun du er forelsket i har egentlig ingenting med ølen din å gjøre. Den kom før henne. Ølen din er også viktigere enn HENNE (<link). Hun er dog en fantastisk unnskyldning til å danse ned i kjelleren. Herregud så mange samlivsbrudd eller ulykkelige forelskelser jeg brukte for å gå på rocker’n! Da kan man jo fint holde på i flere uker. Jeg lagde mesteparten av bruddene selv, rett og slett fordi jeg likte meg så godt i bunnen av flasken, dramatikken og ensomheten. I ensomheten kunne jeg drikke så mye jeg ville.

Å føle på kjedelig samtidig som du er ensom er uungåelig hvis du ikke oppsøker andre av samme slag som oss, da stanger vi bare hue i veggen. Det er en kneik man må over hvis man vil slippe. Du har en angst som gjør at du ikke kan bevege deg. Du klarer ikke å rydde, reise deg fra sofaen for og gå på do eller lage mat (gjetter jeg meg til). De enkleste ting. Hva er løsningen da? Øl.

Øl uten konsekvenser. Bare en øl. Joa, det blir selvfølgelig noen til, men ikke så mange som forrige gang. Lars, husker du forrige gang? Sist fredag? Da du skulle hjem å sa: det går bra, jeg har bare to øl hjemme, så jeg skal slappe av å ta det med ro. Det var da jeg fikk denne meldingen over her på mandagen.

To øl er konsekvensene av den helgen. To øl for meg er det samme. Jeg vil da for pokker ikke ha TO øl! Jeg vil ha blackout! Og helst uten konsekvenser. Men 28 drinker, som to øl blir, gjør at jeg klikker i vinkel, raver rundt i gatene, blir plukket opp av det samme politiet og våkner med et betongtak i hvitøyet som helt klart ikke er mitt. To øl a dø!

Du sier : ja, jeg skjønner at jeg må ta vare på meg selv. Er du klin hakke gal Lars?

Enfinstrofejegharhørtiheleverden hjelper ikke her;) Du har jo tatt vare på deg selv helt til nå, og det har vel ikke resultert i de mest edruelige blomsterenger? Jeg måtte faktisk krype til hjelpen for å få det til. Overgi meg helt og til den hjelpen jeg fikk, uten innvendinger. Uansett hva jeg hadde av motforestillinger. Og det var mange, det kan jeg love deg! – inne i hodet mitt, til det gikk over. Nå har det gått fire år.

For en time siden klikket du inn på telefonen igjen: Jeg tror ikke at jeg er alkoholiker, jeg har bare et alkoholproblem. Folk som er alkoholikere drikker hver dag.

Ok Lars. Det er torsdag – snart helg og du ser frem mot en friuke fra jobben. Ser du den?

Du sammenligner deg med fylliken på gaten eller den arbeidsløse på puben. Det gjør du for å gi deg selv lov til å drikke i helgen. Ditt drikkemønster handler om fridager, eller frikvelder. Du drikker ikke nå fordi du har nattevakter.

De fleste er som oss: jobber, har barn og går på tur eller trener. Vi drikker når vi har sjansen til det og vi drikker så fort vi får den. De fleste alkoholikere drikke IKKE hver dag. Det har de ikke tid til. Men den tiden kommer til slutt, når alt faller sammen. Alkoholisme er progressivt.

 

Vi har tatt en dag av gangen helt siden mandag, eller egentlig et par timer av gangen, uten at du helt forstår hva det er. Det er ikke så rart. Det første jeg tenkte da jeg fikk høre den frasen, var nettopp det – en frase.

Det er nesten umulig og ikke tenke: Ha! Tror du ikke jeg skjønner den eller! Jeg skal liksom tenke det hver dag så jeg ikke drikker lenger! Tror du ikke jeg skjønner at dagene går eller!

Jo det tror jeg, jeg tror alle gjennomskuer det med en gang. Men det er ikke det som er oppgaven. Det er ABC det, vi gjennomskuer selvfølgelig det. Oppgaven er en helt annen: oppgaven er å få seg selv til å tro at det bare går en dag av gangen. Det er en oppgave man bare kan gjøre selv. Å gå fra frasen til overbevisningen – selv. Det kan ingen gjøre for deg og du kan bare gjøre det på en måte som funker for deg. For meg går det sånn: jeg kan, uten tvil, drikke meg drita i morgen. Uten tvil. Selvfølgelig kan jeg det! Jeg kan drikke meg drita nå også jeg, men jeg venter til i morgen. Da skal jeg det, og ingen kan stoppe meg.

Jeg skal ikke tvinge på deg den frasen, det er bare et råd som kan funke. Det vil si, hvis du vil at det skal funke…

I dag er det torsdag. I morgen skal du kanskje dit vi går for å snakke med hverandre, hvis du tør. Istedenfor å gå på puben? Eller ikke. Det er klart du ikke vil det! Hvem vil det? Ingen. Alternativet ditt på fredag? Hva er det alternativet når man kjeder seg og er ensom? Ok, det er en øl. Men er det en?

 

 

Hvis du vil følge denne bloggen må du nesten følge bloggssiden min på FB, den er HER. Vil du følge min personlige side er det bare å spørre HER. Twitter ligger HER

 

Selve historien min kan du skaffe her:

2 kommentarer

2 thoughts on “Å slutte fra mandag til fredag

  1. Du beskriver det så bra. Selv er jeg dønn allergisk (alkoholiker) ovenfor alkohol og vet at to øl er minst tolv. Men selv med den innsikten går det til helvete en gang i blant. Takk for flott blogg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.