Hver tredje måned? Når er det? Krangel? Tilbakefall? Nytt oppussingsprosjekt?

Categories Blogg

Lekser Retretten

Sen-Abstinens???

Jeg har vridd hode frem og tilbake, rundt, opp og ned for å finne ut av når det treffer hos meg. Denne hormonsyklusen som alle har kommer hver tredje måned, den kan vare i opptil 20 dager. Hei du! Stopp litt. Leste du tallet 20? Det hadde ikke jeg gjort, jeg hadde bare gått videre i teksten – det varer i 20 dager, det trenger ikke å være slitsom i 20 dager, men det er der. Faren for tilbakefall ligger i disse (hvilket tall sa du?) dagene, for oss som er rusavhengige. Jeg har skrevet om akkurat hva sen-abstinens er i midten av innlegget: HER Det innlegget du vet, det med hasjen som overskrift.

Men når har man det? Litt vanskelig, jeg mener, det går jo litt opp og ned i livet hele tiden? Jeg dro med meg spørsmålet på Retretten i forrige uke og fikk dette spørsmålet tilbake av Rita:

Når kranglet du med kjæresten din sist?

Og det du, det kan jeg love deg at jeg husker! Ikke når det gnisset litt, men når det dasket i adrenalinet og kortisolet føk opp som en djevel med agenda. Du vet, de kranglene som varer i tre dager, når til slutt ingen husker hvorfor de begynte. Når man sitter igjen med bare prestisje og stolthet, når man blir kald og ikke vil gi seg på sin rett. Nå er jeg så heldig at jeg er i et forhold som er klissete bra. Så når det da smeller, spretter dramatikken i taket, armageddon er nær og resten av verden er for maur å regne.  Om polet og den brune baren er bestekompisen i hodet mitt da? Gjett a! Trassen setter inn fra alle hold. Nå skal han få se nå! Tenk at det går an å være så teit! Han hører jo ikke etter en gang!  Jeg har jo rett jo, han må da høre det! Går det virkelig an å ha mer fett på hjernen! Jeg orker ikke å være her! Gå vekk! Stakkars stakkars meg.. 

Det er sånne følelser som fyrer meg – kjærestefølelser.

Så ja du, nå har jeg funnet min dato. Jeg husket også å spørre Rita om en annen vesentlig ting: synkroniserer man denne syklusen etterhvert hvis man bor sammen?

Ja

Praktisk å vite. Et fint våpen å ha – mot seg selv.

Så det er mitt tips for å finne ut av når din syklus setter inn – gå tilbake til en smell, eller sist gang du hadde overflod av energi: ommøblering? Oppussing med kosten på hue og maling mellom tærne? Da du måket så mye snø at du like godt tok naboen sin tomt i samme slengen? Eller da du kranglet i dagevis med noen på tekstmelding, selv om du godt vet at det er det mest idiotiske du gjør, man kan ikke krangle på tekst! Det vet da du også – jeg også…  Da du ryddet den innerste skuffen på loftet. Eller da du NESTEN gjennomførte et prosjekt ingen andre på jobben brant like mye for som deg.

Eller enkelt for noen: sist gang du sprakk.

Selv kunne jeg ikke regne tilbake til min egen edruskaps dato, for det er tross alt fire år siden. I mitt liv føles store krangler med J unaturlig, så nå vet jeg når det kan skje neste gang: i en seilbåt på det Karibiske hav. Det kan jo være praktisk å vite om i forkant, for på den båten kan det bli en smule trangt, og i Sjørøverland? Der har de alko i alle butikker. 

Det er vel alltid greit å ruste opp i fredstid hvis man vet hvilke våpen man skal skaffe seg. Når det smeller, er det for sent. Da smeller det bare. Om det smeller via en sprekk, en krangel, eller verdens største blomsteroppsats, kan man nok ikke vite i forkant, men man kan iallefall vite. Det er mitt våpen – å vite.

Vi har denne hormonsyklusen hele gjengen, det er bare ikke alle som løser det med femten drinker.

 

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Hver tredje måned? Når er det? Krangel? Tilbakefall? Nytt oppussingsprosjekt?

  1. Jeg er den mest hormonløse jeg kjenner på mange måter 😀 Aldri hatt noen PMS å snakke om , og er ellers irriterende jevn i humøret… He-he.. Føler ikke selv jeg er lite lidenskaplig, har mitt engasjement som er over gjennomsnittet på skalaen, når det er noe som interesserer. Men ellers er jeg så lite sippete, oppfarende eller gal at noen sikkert mener det er litt kjedelig 😀 Men jeg er harmonisk, og koser meg med det jeg 😉 Ha en fin kveld Julie 🙂

  2. Hehe – er det en ting som er sikkert Frodith, så er det at fra denne siden, her jeg sitter når jeg leser dine kommentarer og dine egne innlegg, så er det at du overhode ikke virker kjedelig iallefall! Engasjement ja! Det synes:))

    Ha en super kveld Frodith!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.