Jeg er et dårlig eksempel

Categories Blogg

Vi har som regel ingen grunn til å slutte. Ingen grunn som er god nok til at det går an. Derfor sitter jeg her å tenker på dere pårørende der ute som fremdeles håper i bøtter og spann. Dere som spør meg om ting som er farlig for dere å tenke. Jeg tenker at jeg egentlig er et dårlig eksempel på en rusavhengig, eller en alkoholiker om du vil. 

Når vi korker flaska lærer vi at vi ikke har lov til å sammenligne oss med andre . i det vi sammenligner kan vi jo drikke! Hvis vi ser rundt oss på alle dere som nipper til glasset og sammenligner oss med dere, så er det ingen tvil om at vi også kan kose oss. Hvis vi drar den litt lenger og sammenligner oss med deg på den siste festen du var full (for det skjer tross alt med dere også), så har vi da all grunn til å tro at vi også skal få lov til å feste! 

Hvis jeg sitter på Nesoddbåten og ser en person med bugnende polposer, så tenker jeg ikke: Han har kjøpt inn til det store selskapet han har en gang i året. Jeg tenker: Nemlig! Se der! Alle andre kjøper vin, da kan jeg også!

Vi utvikler oss av å sammenligne oss med andre helt fra vi er små barn – man skal sammenligne.

Man skal også ha håp i livet for å drive fremover

Disse to grunnleggende tingene skal bort fra ligningen i denne sammenhengen.

Jeg er ikke ett godt eksempel på en rusavhengig fordi jeg er edru. De fleste er ikke edru og de blir det heller ikke. De fleste har ingen grunn til å holde seg edru, I dine øyne har de kanskje det, men det er fordi du sammenligner. 

Jeg har gjort så godt jeg kan for å ta fra deg håpet, det kommer jeg til å fortsette med, men jeg har glemt å ta fra deg sammenligningsgrunnlaget. Det må bort.

Du får ikke lov til å sammenligne den det gjelder med naboen din, med venninna hennes, med meg eller med deg selv. Du får heller ikke lov til å håpe (ja, jeg måtte gjenta det, for vi håper uansett;).

Det du skal få lov til å gjøre er å akseptere at du aldri kommer til å forstå oss – det kan hjelpe deg litt.

Sannsynligheten for at vi drikker til vi stuper uten at du skjønner hvorfor er størst.

 

Ehhh… god morgen?

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Jeg er et dårlig eksempel

  1. God morgen, Julie! 🙂
    Takk for alt du deler med oss i boka og her på bloggen. I dag fikk jeg lyst til å kommentere. Jeg tror at –
    det er ikke mulig å forstå en annen person fullt ut, ikke en som er edru heller. Enhver er ansvarlig for hvordan man “er” overfor andre, og det er jo akkurat det som glipper. For en som drikker glipper det nok oftere og “verre” enn for de som er edru, men alle har det mer eller mindre sånn. Så nei, vi trenger ikke vite hvorfor. Den som drikker vet det vel ikke selv heller.
    Men det som du hjelper oss med, er å vite mer om hvordan. Slik at antall overraskelser og skuffelser blir færre. Man forstår mer om hvor mange “egne bein” man bør ha som kjæreste. Jeg har den oppfatning at all kjærlighet er like mye verdt, også den fra en som drikker. Men den er kanskje ekstra vanskelig å ta i mot, fordi den kan være pakka inn i en del “dritt”. Det du skriver hjelper meg å forstå mer om både meg selv og de jeg er glad i.
    Ha en god dag videre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.