Et sug uten grenser

Categories Blogg

Jeg er sinssyk! 

Totalt forvridd i hjernen. Jeg synes selvfølgelig ikke det selv fordi jeg ikke har noen forutsetning for og egentlig vite hvordan “vanlige” mennesker er. Derimot når jeg ser hvordan “vanlige” mennesker drikker, er det rimelig sikkert at jeg må være helt sprø i topplokket – i hvertfall i andres øyne. Dere skjønner ikke helt hvor forvridde vi er, vi rusavhengige – ikke vi heller for den saks skyld, og det er det jeg hele tiden prøver å forklare dere. Sånn at dere kan beskytte dere selv mot oss. Å spørre oss hvorfor vi er sånn går egentlig ikke det heller, det blir som å spørre prinsessen hvordan det er å være prinsesse og jeg sier “vi” nå for å understreke det. Det gjelder nemlig han eller hun du også er plaget av.

Dere vil bare hjelpe og hjelpe og hjelpe og dere gir dere ikke. Ikke så rart kanskje – det er forbundet med kjærlighet og håp. Håp skal man ha i livet, men du: ikke i denne sammenhengen! Derfor skal jeg nå sprekke for deg, ta et skikkelig tilbakefall.

Slapp av – bare her i teksten;)

 

I Full Gang

Hjernen spinner, adrenalinet stiger, spenningen er total. Jeg har satt meg i bilen uten å tenke over det. Jeg har ordnet barnefri – null problem. Fredag til torsdag, klart det?! En helg holder ikke nå, jeg har jo ikke drukket på fire år!

Ahhh – digg, bare la det seile. Planleggingen er i gang, jeg ser for meg alle hyllene på polet, jeg kan de, jeg husker de. Nå skal jeg ta helt av. Jeg er grenseløs. Jeg skal kjøpe så mye morrovann at jeg kan bade i det.

Plutselig dukker edru-Julie opp og spør seg selv om dette er så lurt – ha deg vekk! Jeg vifter henne bort fra skulderen min uten problemer. Det er bare et lite blaff med hånden på skulderen som skal til – lett, den prektige heklekjerringa er borte. Nå – polhyller, deilige bugnende hyller med magi. Heklekjerringa dukker opp igjen på skulderen – du Julie? Burde du ikke tenke på alle konsekvensene nå? Faens drittkjerring. Jeg setter på Pink Floyd. Full guffe. Nei det funka ikke helt. På med Red Hot Chilli Peppers. Sånn ja, der forsvant hun. HA!

Det er torsdag, barna er på skolen og jeg har full frihet til å kjøpe hva jeg vil på et pol far far away. Jeg har satt av dagen til det. Jeg har planlagt, litt lenger enn jeg selv trodde, det har ligget der en stund uten at jeg har vært klar over det – vel, eller tatt det opp med meg selv da. Slutt å pes meg! Jada strikkekjerring eller heklejulie eller bare prektige skinnhellige megge: jeg vet at barna ikke skal bort før i morgen, men de skal jo på skolen og så rett til mormor. Skjønner du ingenting?! Tror du jeg skal vente til kvelden eller? Er du hel dust?! Neineinei, skolestart. Kl 8.30 kan jeg begynne. Herregud! Det er fire år siden sist sa jeg jo. Stikk! …Herlig, hun stakk…

Snart fremme. Hmmm… hva skal jeg kjøpe? Jo! Jeg må ta høyde for at polet er stengt på søndag, og ikke minst: at jeg ikke kommer til å gå ut av huset på lørdag. Skal vi se: 3 kartonger rødvin. Helt klart. Ja, også tre kartonger hvitvin. Jeg er ikke så glad i hvitvin, men litt variasjon for smaksløkene er ikke til å kimse av, man kan jo aldri vite om det skal spises reker eller ei? Ikke for det, jeg kommer nok ikke til å spise – heldigvis, da slipper jeg å tenke på det, eller bruke penger på mat for den saks skyld. Bortkasta ressurser! 

Ja! Også må jeg ha en flaske vodka. Ikke en sånn vanlig liten drittflaske. Hå! Jeg husker det nok ja, de finnes i store deilige utgaver! Nå er det jo slik at jeg klikker i vinkel av sprit. Hopper opp og biter kjærester i øyet, slår mammaen min og skjeller ut de fleste i nærheten som er så uheldige å ha en tett relasjon til meg. Men herregud! Jeg har ikke drukket på fire år sa jeg jo, er du senil eller? Vodka er gøy! Digg. Sånn – er vi ferdige med det nå? Neivel? Bare hold kjeft!

Også må jeg stoppe i butikken å kjøpe en kasse med vann…

… eller øl som noen kaller det…

Noe skal dette skylles ned med! Ja? 

Jeg holdt på å glemme! Det er en viktig ting som er helt i veien for festen min: søvn! Det skal vi ikke ha noe av. Nå har ikke jeg tatt så mye dop i mitt liv, ikke så mye som “alle de andre” ihvertfall! Jeg kan ikke sove bort sumarnatta heller?! Fire år sa jeg! Vi må lasse på med litt sentralstimulerende morrotivoli! Kokain, Speed, Ritalin – you name it! Her skal det ikke soves!

Svart – Angst

Dette er en slags… hva skal man si? Visjon av en sprekk? Et tilbakefall blir litt heftigere enn jevnt inntak. Vi drikker i grunn som om det er vår siste dag på jorden nesten hver dag, men når vi får tilbakefall drikker vi vel som? La oss si at vi drikker som om vi bare har 10 minutter igjen? Ja, la oss si det, noe sånt.

Har jeg alltid vært sånn? La oss ta en titt på bilde under her – ja, jeg tror nok det. Pass deg!

 

 

Hvis du vil følge denne bloggen må du nesten følge bloggssiden min på FB, den er HER. Vil du følge min personlige side er det bare å spørre HER.

6 kommentarer

6 thoughts on “Et sug uten grenser

  1. Hva koster det å følge deg på fb? Den sprekken hørtes digg ut, men nei dropper det😊

  2. Ann:

    Hehe! Ann-Kristin <3 Det koster ingenting å følge meg på FB. Jeg koster ingenting;) Vi kan jo ikke koste med dette temaet her eller hva?

    Herlig kommentar! Ja, de kan trigge litt de der, men det er jo ikke noe vits i å skrive de uten og kjøre hele filmen ut? 🙂

  3. Takk Julie 🙂 Har fått ett innblikk i hvordan vanlige mennesker drikker nå i jula. Herregud å lite de drikker. Det står igjen mange “slumper” etter gjester. En, toppen to akvitt av en HEL flaske er tatt. Mange øl i kjelleren, og ikke for å snakke om treliterene som ikke er åpnet, både på hytta og hjemme. Dette hadde vært mitt etterpålagg for 52 måter siden …..Resten av familien har fått beskjed om å gjøre noe med dette. Hva han gjør raker i grunn ikke meg. Suget er borte, men min rusatferd er der.Ja jeg har fortsatt oversikt over hvor alkohol finnes. Jeg er gal !!!

  4. Anonym:

    Hahaha! Unnskyld at jeg ler 6, men jeg kjenner meg så godt igjen i det du sier!

    Her hjemme fant vi en uåpnet champagne i et flyttelass. Jeg vet akkurat hvor den er (jeg må kaste den;). Heldigvis brenner den ikke nå, men det er helt greit å bli kvitt den.

    Foreldrene mine har halvdrukkede hvitvinsflasker i kjøleskapet og lagring av årgang under trappen. Jeg skjønner meg bare ikke på sånt! Haha – jeg ser det, men jeg skjønner det ikke!

    De slumpene… hvordan i granskauen kan de eksistere i det hele tatt?

    På julaften drakk ingen her, ikke for å ta hensyn, bare fordi de ikke ville?!

  5. Jepp, har opplevd slike pol-turer, men aldri etter så lenge som 4 år, hehehe. Tok tid å se realitene, håper jeg/vi ikke sprekker igjen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.