Luftslott Rasert!

Categories Reise

Tårene presser på, jeg vil ikke mer! Boblejakken er åpen og jeg klarer ikke å lukke den, det er for kalt til å lukke den. De kuleste 501 buksene mine er på med alle de hullene som skal være i den og vinden suser inn og gjennom buksene, lårene er blåe av kulde. Ja! De skal jo ha hull?! Stilongs? slutt a, det er ikke kult!

Året er 1984 og jeg går forbi Ruseløkka skole på vei ned til Aker Brygge – eller: Rådhuskaia som det het, sånn var det ja – Rådhuskaia.

Det er 20 kalde og ingen skjønner meg! Jeg er ikke født til å bo i dette landet mamma, skjønner du ingenting? Livet mitt er jo nesten ikke til å redde, jeg fryser i hjel og ingen skjønner noen ting!

Livet er ofte ikke til å redde når man er jente 14 år.

 

 

Jeg elsker å drømme meg bort, men jeg hater luftslott! Jeg hater å drømme om ting som egentlig kan bli virkelighet og ikke blir det.

Ahhhh flytte til et varmere land. Vandre nedover en vei mot en strand i flagrende gevanter mens jeg plukker sitrusfrukter fra tilfeldige trær som klasker meg i ansiktet på veien til sand mellom tærne. 

Luftslott – det er lov å drømme!

Playa del varmt og Sangeria høsten 2011. Visninger, fly rundt på visninger og se på hus til millioner av kroner jeg ikke har råd til. Det er lov å drømme.

Men det ble med det.

Juli sommeren 2017 – Santorini med kjæresten. Nå, kjæresten er heldigvis ikke et luftslott. Jeg våknet på Santorini:

 

 

 Meget bra, tenkte jeg. Jeg hadde hørt rykter om en solnedgang i byen Oia som ikke en gang de greske guder kunne være mistenkt for å ha laget

Ja, Santorini er en vakker øy, særlig hvis man har riktig objekt i linsen:

 

Slutt og mas, jeg vet at jeg har påstått at Johnny Depp kan gå og legge seg i forhold til denne mannen – og det er helt klart sant. Det er jo nettopp derfor du ikke får se ham forfra!

 

Mine drømmer om å bo i et varmere land har utviklet seg opp gjennom årene, men ikke til noe annet enn drømmer. Luftslottet måtte snart vekk! For tre år siden tenkte jeg: på Grand Canaria har de norsk skole. Ja! For en ide, det kommer barna til å elske! Min bedre halvdel er med på alt utenom bingo, så den er trygt plassert i boksen sin. 

Jeg hev meg over barna med stor entusiasme: dere! Vi flytter til syden! De har norsk skole med masse barn og vi kan bade hele tiden! Jaaa!

Barna: NEI!

Jeg: JOOO!

Barna: vi vil bo hjemme

Jeg: Jammen det blir jo hjemme, bare mye varmere. Dere kan til og med snakke norsk hele dagen!

Barna: slutt mamma

Mamma sluttet. Mamma var ikke fornøyd. Men tross alt, Grand Canaria hadde aldri vært drømmemålet, det var bare varmt der og ja, norsk skole… Men hva var egentlig drømmemålet? Varmt skulle det iallefall være.

Mamma resignerte og godtok at de små snørrvalpene på død og liv skulle leke med vennene sine hjemme. Hun krøp til korset, hutret i sin noe harry boblejakke, vel og merke med lukket glidelås denne gangen. 501-bukser hadde gått av moten i forrige århundre, så lårene hadde i det minste riktig farge.

Mamma krøp så grundig til korset at hun snudde helt.. hun tok med seg den lille familien sin til Gol, til Hemsedal, til Trysil, til håpet om at de skulle fryse nøttene av seg og endelig komme til fornuft. De kom ikke til fornuft, de fikk dilla på Snowboard. Mamma tok på seg et tappert smil og sine gamle ski. Som den helten hun var (her kan erkeengelen Gabriel bare gå og legge seg) , satt hun opp en smilende front som mammaer gjerne gjør:

 

Mamma hadde gitt opp. Mamma drakk ikke – utrolig nok barn! Mamma undertrykte sin store drøm og ofret seg som på en spikermatte av iskald smerte… helt til sommeren 2017. Mamma og kjæresten dro til Santorini

 

 

Mamma og kjæresten hennes koste seg faktisk på Santorini barn! – eller nesten, det var egentlig litt for søtt der…

Hei! Hvorfor begynte hun å tenke sånn? Litt for søtt der..? Jo, dere skjønner… drømmen kom tilbake.. mamma lette, helt uskyldig og uten å ha tenkt seg om, etter et sted å bo. Drømmen kom snikende tilbake og hun tok faktisk helt av! Plutselig kunne hun ikke fatte hvor mye fett det gikk an å ha klistra på hjernen. Hvor valkete gikk det an å bli i hue! Det var jo i Hellas vi skulle bo! Det hadde det jo alltid vært! Grand Canaria my ass! Fett på hjernen? Nei.. vi nærmer oss faretruende nær smult…

Mamma begynte å lese Homer. Mamma ville bli Odyssevs! Mamma flagret rundt på tomta ved huset hun og den snasne mannen hennes hadde leid. Hun ville bli værende i Hellas! Og hennes bedre halvdel, dere vet, den snasne mannen som går Johnny Depp en god gang, han som fremdeles var med på alt utenom bingo? Han fulgte villig med på hennes drøm – han fikk øye på en finfin strandtomt rett ved huset de leide. Han begynte å vandre på tomten, tok med seg ho mor og bygde strandhus med evighetsbasseng og platåer… vent… stopp!

Enda et luftslott???

Et lite øyeblikk! Har vi råd til tomt? Og siden når innikvikksandhelvete fikk vi råd til tomt på Santorini? For ikke å snakke om å bygge palass på denne tomta?! Og Santorini i seg selv for den saks skyld?! Vakkert ja. NYYYYDELIG! Men har jeg noen gang drømt om å bo i en settekasse? Nei takk! 

Men hva gjør vi med dette evige luftslottet?

Mamma og kjæresten dro hjem, ja vær ikke i tvil, de var veldig fornøyde med turen, men det var også alt det var – en tur.

Vel hjemme satte mamma seg ned på internettet, booket visninger på Kreta og tok med seg de to små slabbedaskene tilbake til Hellas. Til Kreta, til en stor øy med levelig infrastruktur (kult ord).

Visninger? Jada, visninger på hus til utleie – langtids sådan. Slutt på luftslott!

En uke senere troppet mamma opp med de to små slabbedaskene som ikke var så små lenger og gikk på syv visninger første dagen på Kreta. 

………

Og tenke seg til, vet du hva? Vi fant noe jeg aldri hadde trodde vi skulle finne, hjem med noe skulle jeg uansett, men vi fant faktisk det ene huset man ikke kan motstå. Du vet, det man må ha men ikke har råd til – bare nesten.

Leiekontrakten er vanlig som i Norge, bare enormt mye billigere. Ett år av gangen og huset er vårt, med våre ting i skapet, på kjøkkenet og på gulvet. Vi kan komme å gå som vi vil. Vi kan kalle det hytta, vi kan kalle det hjem. Hvis vi ombestemmer oss, hvis vi ikke bruker det nok, hvis det blir alt for dyrt å beholde? Ja, da kan vi si opp leiekontrakten. Har vi råd? Nei. Har vi tid? Nei. Vet vi hvordan vi skal bruke det? Nei. Men vi har det og det er helt fantastisk akkurat nå!

TOWNHOUSE 3 SEK FRA SJØEN I VAKRE KALIVES

 

 

 

Balkongen

 

 

 

Elven som går gjennom den lille byen. Hvis man står på den ene siden av broen ser den sånn ut

 

 

… og hvis man snur seg på den lille broen og går over på andre siden…

 

 

Strender finnes det så mange av, men før vi går til en av de fineste på Kreta, så må vi vel innom den som ligger rett utenfor huset vårt?

 

 

En times kjøring fra vår lille by ligger en av verdens vakreste strender Elafonissi (rangert som akkurat det et eller annet sted)

 

 

 

Så kjære små slabbedasker, det finnes ingen norsk skole på Kreta, det er ikke like varmt på Kreta som det er på Grand Canaria, men hvis dere ikke er snille, hvis dere ikke gjør som mammaen deres sier til en hver tid, finnes det en internasjonal skole på Kreta (og der holder det ikke å snakke norsk!) Vi har allerede et hus på Kreta som dere var succers nok til å godta, så tilbake til: hvis dere ikke er snille mot mamma så… så … SÅ FLYTTER VI!!

Takk

8 kommentarer

8 thoughts on “Luftslott Rasert!

  1. Hærlig! En flott sommerbolig, vil fornuftige jeg si, da. Aldri har jeg hørt noen som sier at det er fint i Hellas om vinteren. Alfor rått. Men det er kanskje på de mindre øyene?
    Kalispera, kalimera, jaso! Der fikk du ut av meg mitt greske ordforråd også!
    Dette var vakkert! Gratulerer og bruk det!

  2. CamyReed: Ja, jeg kan love deg at det var litt av et kick å skrive under på den kontrakten, tømme kontoen for å betale depositum og la det stå til. Litt galskap og vips, så har man et drømmeslott – enn så lenge;)))

  3. Solveig: Hahaha! Solveig <3 Vi skal ned i desember, men da er jeg forberedt på å møte litt mer dramatisk vær, jeg er spent.
    Gresken din er formidabel! Jeg har skaffet meg en språk-app, ja - så var det og få åpnet den da...
    Alle snakker jo engelsk der nede!
    Leve latskapen;))

  4. Artig lesning. Men hvordan skal du få en hau med motvillige barn,med på flytte lasset?
    Tror ikke de går som extra bagasje på flyet ass..Selv ikke om du betaler det extra beløpet de krever.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.