Hjelp! Jeg får det ikke til!

Categories Blogg
  • Julie! Hun sier at jeg må være totalt avholdende ellers så har jeg ikke noe “der” å gjøre?
  • Hva er det du sier?!
  • Ja, hun sier at hun har vært edru i 17 år og det eneste som gjelder er totalt avhold og hvis jeg ikke kan skjønne det er det bare å gi opp! Hun snakker som en foss og håpet som var der i stemmen hennes for noen dager siden er borte
  • Kjære deg, det finnes bitcher og besserwissere på alle arenaer. Gidder du å høre på dem i andre sammenhenger?
  • Nei, det har du rett i…
  • Hvem eier edruskapet ditt?
  • Jeg?
  • Ja.  

 

Kvinnen i telefonen var fortvilet. Hun prøver, men får det ikke helt til enda. Er det ikke nok å prøve? Jo selvfølgelig er det det. Og det er klart hun kan være “der” så mye hun vil og hun gjør lurt i det, fordi det hjelper. Det eneste kravet til å være “der” er:

Den eneste betingelsen for medlemskap er et ønske om å bli rusfri/edru. 

Punktum.

For det finnes ingen feil. Men det finnes mye skam og angst og denne typen beskjeder gir ingenting annet enn det. Hva gjør man med skam og angst? Man drikker mer. 

Det finnes heller ikke noe man må, vi ingenting.  får deg ikke edru, gjør deg drita – garantert. Vi kan prøve og vi kan feile og hvis vi slipper å få tredd samvittighetskvaler nedover hue, så kan det til og med hende at vi både vil klare det og kan klare det. Skal ikke vi få ha vår egen tabbekvote? Det er klart vi skal det – som de fleste andre her i verden. Det farligste blir vel når en edru alkoholiker preiker noe annet, som skjedde i dette tilfellet. Det er heldigvis veldig få av den sorten.

Så kjære deg, det du gjør er mer enn bra nok. Den du er er mer enn bra nok! Du er jo til og med standhaftig nok til å si fra hver gang du går på en smell, så du er mer enn edru nok i hode ditt til å klare det. Vet du hvorfor? Fordi du vil det selv. Derfor. Det holder i bøtter å spann.

 

Hvor “der” er kan vel de fleste av oss gjette seg til..

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Hjelp! Jeg får det ikke til!

  1. Har du mistet tilliten til NAV etter min adferd på nettet?
    Tror du at du ikke får riktig vedtak?
    Tror du at det er min skyld at saksbehandlingen tar så lang tid?
    Tror du at du ikke får penger på grunn av meg?
    Vil du ikke sende søknad til NAV på grunn av meg?

  2. Laila Monica Nikolaisen Ribssk: Ehhh? Den kommentaren skjønte jeg ingenting av? Hva mener du? Jeg tror ikke jeg kjenner deg, men hvis du kan forklare hva du mener så skal jeg svare så godt jeg kan…

  3. Jeg er DER. Jeg kom DIT i dag. Øyeblikket da jeg kjente at nå, NÅ har jeg oppnådd kontakt med MEG, jeg drukner ikke lenger i all støyen fra alle stemmene inni hodet mitt som sier at jeg ikke fortjener å ha det bra. Øyeblikket kan beskrives som magisk, og følelsen er ubeskrivelig. Jeg vil jobbe for at jeg skal bli bedre, at jeg skal få ha det bra. Og jeg skal jobbe for å godta at det er BRA å ha det bra. Tenk det. Magisk.

  4. “Der” kan faktisk fungere. Jeg er gift med ei som har vært “der” i snart 8 år – de siste 7 som edru og aktiv med å gi videre. Og det med en “høyere makt” – tror poenget er å akseptere at problemet er større enn hva du kan mestre alene, så du trenger styrke fra noe større enn deg selv. Det kan for eksempel være erfaringen til de andre i det kollektive “der” – trenger ikke å være “Gud/Allah/Jahve/Whatever” – men det vet du vel 😉 For øvrig er jeg enig med deg – et ønske er nok, og duster finnes over alt.
    Selv har jeg rik erfaring som medavhengig. Før og etter edruskap som medavhengig er litt pussig – det tar tid å forstå at uansett hva JEG gjør så blir ikke hun edru, det tar tid å forstå at det ikke lenger ligger en skjult agenda bak alt hun sier og jeg kan faktisk bare droppe å være en kontrollfreak – det funker ikke uansett. Ville bare fortelle kjapt at jeg gleder meg til å lese boka di, gleder meg til å kjenne meg igjen, kjenne igjen kona og se at hverken jeg eller “fylliken” er så jævlig unike, egentlig. Det er mange av oss! 🙂

  5. Flotte Julie, jeg synes du gjør en så flott innsats med å være den du er fullt og helt og til inspirasjon for så mange. Sterk nok til å vise hva du har gjennomgått og stolt nok til å stå støtt og være menneskelig vakker og sårbar likevel. Vakkert. Jeg trenger ikke si fortsett med det, for det vet jeg du vil gjøre uansett.

  6. Fenrik Ibsen: Hei Fenrik. Ja, jeg går der jeg også, det ligger i Trasoppklinikkens program, men jeg har hatt ett slags forhold til det siden jeg var 18 (jeg har alltid kunnet veien for å si det sånn;). Det er vel kanskje det eneste som hjelper oss ordentlig, det å snakke med hverandre. Som du vet kan jeg ikke skrive for mye om det. Egentlig tror jeg at man skal kunne det som enkeltperson, men det er det vel delte meninger om, så jeg drar den bare halvveis.

    Og tusen takk for de fine ordene! Jeg håper på akkurat det du skriver: å formidle at vi ikke er unike og at vi kommer fra de fleste samfunnslag. Jeg håper også at jeg kan hjelpe flere pårørende til å “se oss” ved å legge ut meg selv så åpent så mulig. Tusen takk og hils kona di:)))

  7. Siw K Sommer Winther: Tusen takk kjære Siw:))) Ja, jeg skal fortsette med dette en stund, det skulle bare mangle! Litt klisje her nå, men det gir meg mye mening! Virkelig:)))

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.