Neiogneiogneiognei!

Categories Blogg

Nå må jeg også blogge, det føles nesten litt som å måtte på do, så det er fare for at bloggen ikke blir unødvendig rosa.

Hvorfor må jeg blogge? Ja, det kan du pokker’n meg spørre om! Ikke veit jeg, eller jo, det må være fordi jeg er så javla smart at jeg må bli samfunnskritiker. Lurer forresten på hvor lang tid det tar å bli samfunnskritiker når jeg tenker meg om… det må iallefall bli en autodidakt sådan, jeg gidder ikke å studere nå.

Vel, det første jeg skal gjøre er å følge med på nyhetene. En tung jobb når man har driti i det i 30 år…  jeg vet ikke om dere har tenk over det, men uten historikk, ingen samfunnskritikk (det er veldig forvirrende at samfunn skrives med en m i grunn). Også er det en ting til som kreves: man er pokka nødt til å bli fotomodell samtidig, for uten å ha et sterkt ønske om å redde verden er det jo bare å drite i sammfunnet, nei sorry: samfunnet.

Og hvordan blir man fotomodell? Ligger man med fotografer (jeg har ikke penger til å lage portefølje selv)? Eller er det helt 70-tallet? Og i tilfellet hvis man ligger med fotografer, hvem er de og hvordan skal jeg by meg frem?

Herrejemini (legg merke til at jeg sakte men sikkert slutter å banne, det kan man nemlig ikke når man skal bli tatt så seriøst som jeg skal)! Når jeg tenker godt etter, kommer dette til å bli en ganske omfattende oppgave.

Har jeg pålagt meg selv denne oppgaven, neida, ikke helt, det er en kompis av meg som har fått det for seg at dette sikkert er veldig sundt for meg, bare fordi at jeg har kødda litt på Facebook (sånn, der fikk jeg lagt skylda på noen andre). Har jeg hørt på ham? Ja dere, det ser vel sånn ut, så jeg får bare begynne et sted:

 

Min kjæreste kjæreste Listhaug

 

Du er så veldig veldig flink Sylvi. Jeg må bare si det rett ut: jeg har begynt å bli glad i deg. Vi utfyller hverandre kan du si. Det er rett og slett vakkert. Du er vakker og så ubegripelig fullstendig.

Tidlig om morgenen, i sekstiden, lister jeg meg ut av senga. Det er helt stille i huset og jeg har en hel time for meg selv før jeg skal vekke barna å sende dem på skolen. I det jeg kommer ut på kjøkkenet, sitrer det i kroppen. Jeg lager meg en kaffe og legger frem røyken. Alt er klart. Spenningen stiger. Jeg åpner maskinen og leter etter nyheter. Jeg slår alltid opp VG først (nybegynner som jeg er). Det er spennende fordi jeg sparte meg kvelden i forveien, det var vanskelig, men sånn ca etter kl 14 avholdt jeg meg fra å lese nettaviser, ene og alene for å kunne kose meg i denne lille blåtimen jeg har for meg selv om morgenen.

Hva for slags spennende spillopper har den godeste Sylvi funnet på nå da? Jeg håper på det sterkeste at du fant på noe i går, tenker jeg mens VG sprer seg utover skjermen. Og ofte har du det, funnet på noe, uttalt deg, spredt budskapet ditt, i det hele tatt: åpnet kjeften.

Og det er godt for meg å føle på. Det lyser foran meg i piksler og svarthvitt. Håpet er faen steike meg (sorry) lysegrønt, det hadde jeg aldri trodd.

 

Så, kjæreste kjæreste Sylvi, Norges, samfunnets og politikkens reddende engel.

Hvorfor er jeg så glad i deg tenker du.

Jo, nå skal du høre:

Du gjør akkurat som jeg vil og håper på. Du oppfører deg litt som Hitler. Nå har det seg slik at det heldigvis ikke er så mange som digger den fyren.

Du driter deg fullstendig ut og med tanke på den høye profilen du både har og kjører nå, drar du med deg partiet ditt ned i møkka der dere hører hjemme og jeg ser en lysere fremtid i møte. Hvis vi bare holder ut en stund til med deg og Fremskrittspartiet, er det forhåpentligvis drøssevis av år til vi ser dere igjen.

Det er bare en hake ved dette og det er hvor mye skade dere rekker å gjøre før dere havner i kvikksanden.

Skal vi ta sjansen på det? Det er veldig skummelt, men sies det ikke at man må bryte ned for å bygge opp? Ikke at jeg noen gang for mitt bare liv har stått for det utsagnet, men en ting kan man vel få til i vår høyteknologiske tid: å sprenge et og annet skjær i sjøen, det må vel gå an?

 

Din ærbødigst

Julie Winge

#sylvilisthaug

8 kommentarer

8 thoughts on “Neiogneiogneiognei!

  1. Haha😂 Takk for flott underholdning i min blåtime! ! Stå på skriv så tastaturet ryker, dette kan du!!

  2. Henriette:
    Ok Henriette, det var inspirasjon på høyt nivå og ikke minst: den første kommentaren jeg har fått! kjører på;)
    Smileblunkesolbrilletegn

  3. Gratulerer med å underholde meg i min egen blåtime 😀 eller gultime, er jo etter 12 nå. Hitler for president!

  4. Lesverdig og morsomt, så herlig med litt humor på alvorlige og tragiske ting. Selv blir jeg rett og slett kvalm av nevnte fru Listhaug, fysisk uvel bare jeg ser henne. Jeg må jo ganske sikkert være full av fordommer dessverre.
    Ellers tror jeg du har rett, det må nok bli skikkelig ille før det blir bedre. Og egentlig tror jeg det bare er en mulighet – at de viser sitt sanne ansikt – FrP’erne – med tiltak og uttalelser som er så drøye at folk endelig våkner opp. Men redd er jeg – hvor mye skal de rekke å ødelegge før vi blir kvitt dem? Jeg synes det renner brunt grums i alle media nå for tida, de får liksom all oppmerksomheten, og fremmedfrykta rir jo landet som den reineste svineinfluensaen.. Og så skal de absolutt selge unna biter av Norge, skog og vannkraftverk, osv. Og hva skjer om de undertegner TISA/TTIP avtalene.. skrekk og gru.. De må bort, fortest mulig.

  5. Trygve Lange:
    Du kan ikke få sagt det bedre Trygve. Dette med å få de opp og frem for så og bli kvitt dem har jeg tenkt på i mange år. Men redd, å ja. Hvis ikke sånne som oss hadde vært redde for konsekvensene hadde vel iallefall jeg vært med på å stemme de frem, men så langt har jeg aldri fått meg til å gå. Du, tusen takk for en fyldig å fin kommentar og det finnes vel heller ikke mennesker uten en og annen fordom skulle jeg tro;)

  6. Hvem er hu der Listhaug? Jeg følger knapt med på nyheter, orker ikke mer, livet har langt bedre ting å by på, som denna bloggen din min lille venn 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.